Kursplan för

Hälsoinformationssystem - design, arkitektur och interoperabilitet, 5 hp

Health information systems - design, architecture and interoperability, 5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
4HI006
Kursens benämning
Hälsoinformationssystem - design, arkitektur och interoperabilitet
Hp
5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Hälsoinformatik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 5
Datum för fastställande
2010-11-09
Reviderad av
Utbildningsnämnden LIME
Senast reviderad
2019-11-22
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2011

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom hälso- och sjukvård, biomedicin, teknik, data- och systemvetenskap eller informatik. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursens övergripande mål är att ge kunskaper och färdigheter inom områdena kliniska informationssystem, underliggande begrepps- och informationsmodeller, systemarkitekturer, hälsoinformatikstandarder, terminologier och interoperabilitet.

Efter genomgången kurs skall studenterna kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för betydelsen av infrastrukturer såsom terminologi och standarder för hantering av patientinformation.
- förklara hur olika nivåer av modeller genom modelltransformationer kan användas för systemkonstruktion.
- förklara strukturen/arkitekturen hos tjänstebaserade system (SOA).
- redogöra för olika sätt att använda kontrollerad terminologi i hälso- och sjukvårdsdokumentationen.
- redogöra för olika sätt att använda hälsoinformatikstandarder för att åstadkomma interoperabilitet mellan hälsoinformationssystem.

Färdighet och förmåga
- analysera olika systemarkitekturer för hälsoinformationssystem.
- metodiskt kunna använda modeller och komponentbaserade designprinciper för att designa och konstruera komponentbaserade system.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera möjliga områden för standardisering och möjliga val av standarder.
- utnyttja olika kompetenser i gruppen och lära av varandra.

Innehåll

- arkitekturer för informationssystem inom hälso-och sjukvård, särskilt tjänsteorienterade och komponentbaserade.
- modelldriven utveckling och modelldriven arkitektur och dess grundtekniker (MOF, CWM och XMI).
- hälsoinformatikstandarder och terminologier; HL7, OpenEHR, SNOMED.

Arbetsformer

Föreläsningar/lektioner, seminarier och grupparbeten.

Examination

Inlämningsuppgifter och tentamen. Inlämningsuppgifterna bedöms med U/G. Tentamen bedöms med A-F.

Betyget på kursen blir detsamma som för tentamen och sätts först när G uppnåtts på inlämningsuppgifterna.

Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.

Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur / Mandatory literature

Utvalda vetenskapliga artiklar / Chosen scientific articles

Böcker / Books

Benson, Tim. Principles of health interoperability HL7 and SNOMED
Kleppe, Anneke G.; Warmer, Jos; Bast, Wim MDA explained : the model driven architecture : practice and promise