Kursplan för

Hälso- och sjukvårdsledning, 10 hp

Health and Medical Care Management, 10 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2018.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT18 , VT23
Kurskod
4HM007
Kursens benämning
Hälso- och sjukvårdsledning
Hp
10 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medical Management 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden LIME
Datum för fastställande
2017-10-25
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2018

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyg godkänt).

Mål

Syfte
Kursens syfte är att introducera studenterna till hälso- och sjukvårdens organisation och ledning och hur dessa påverkar folkhälsan , med särskilt fokus på kontextuella förhållanden och förändringsarbete. Utöver det, syftar kursen till att förstå betydelsen av hälsovårdforskning, särskilt användandet av kvalitativa metoder.

Mål
Efter fullbordande av kursen ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- beskriva de relevanta teorierna och modellerna för ledning och management inom folkhälsa och hälso- och sjukvård och hur dessa kan användas i olika situationer;
-  beskriva hur ledning och management påverkas av det politiska styrningsförhållanden inom vilket organisationen arbetar;
- förklara relevanta metoder för forskning inom management, ledarskap och förändringsarbete.

Färdighet och förmåga
- analysera olika typer av management inom folkhälsoarbete i hälso- och sjukvården med hjälp av relevanta teorier och modeller för ledning och management;
- initiera, leda och stödja förändringsarbete, inklusive planering, användning av lämpliga forsknings- och projektmetoder, tydlig presentation och diskussion av slutsatser;
- använda och förklara relevanta kvalitativa forskningsmetoder för studier inom ledarskap, management och förändringsarbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- relatera analyser av organisationer till relevant vetenskapliga, sociala och jämlikhetsaspekter, samt att uppvisa medvetenhet om etiska aspekter avseende forskning och förbättringsarbete.

Innehåll

Under kursen kommer teorier och praktiska förhållningssätt till management, ledarskap och förbättring av hälso- och sjukvården att presenteras. Dessutom kommer kvalitativa forskningsmetoder inom medical management att gå igenom.

De introducerade ämnena kommer att omfatta:
• Organisatoriska förmågor och organisatorisk ” alignment”
• Analys av affärsmodeller
• Change management och ledarskap
• Projektledning
• Kvalitetsförbättring
• Presentationsteknik
• Management research
• Kvalitativa forskningsmetoder

Arbetsformer

Kursen innehåller en blandning av interaktiva föreläsningar, seminarier, grupparbeten och individuella uppgifter. Interaktivt e-lärande kommer att användas. Större delen av kursen kommer att ägnas fullgörande av individuella uppgifter och grupparbeten. Studenterna kommer att  skriva reflekterande dagböcker och kommentera särskilda ämnen som introduceras under kursen. Lärandet kommer att baseras på studenternas individuella erfarenheter och förmågor, kombinerat med reflektioner angående hur teorier och modeller kan användas för speciella uppgifter i relation till lärandemålen. Studenterna kommer att använda tillägnad ny kunskap vid genomförande av grupprojekt i hälso- och sjukvård.

Examination

- Individuell skriftlig uppgift.
- Individuellt bidrag till skriftlig rapport och muntlig presentation av grupparbeten.
- Individuellt bidrag till andra obligatoriska kursmoment.

Kriterier för betyget Väl godkänd (VG) är VG på den individuella skriftliga uppgiften samt VG på minst en av de övriga uppgifterna och lägst Godkänd (G) på samtliga övriga uppgifter. Det exakta innehållet i gruppuppgifterna definieras inför varje kurstillfälle.  

Obligatorisk närvaro
Deltagande i seminarier och grupparbeten och i vissa angivna lektioner är obligatoriskt. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK.

Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.

Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Kursen ges på engelska

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur / Recommended literature

Bohmer, Richard M. J. Designing care : aligning the nature and management of health care
Green, Judith; Thorogood, Nicki Qualitative methods for health research
Walshe, Kieran.; Smith, Judith. Healthcare management