Examensarbete i medical management, 30 hp
Degree Project in Medical Management, 30 credits- Kurskod
- 4HM013
- Kursens benämning
- Examensarbete i medical management
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medical Management
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden LIME
- Datum för fastställande
- 2018-10-18
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden LIME
- Senast reviderad
- 2023-11-08
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2023
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
För tillträde krävs att studenten med godkänt resultat genomfört kurser på Masterprogrammet i hälsoekonomi, policy och management motsvarande 60 hp.
Mål
Målsättningen med kursen är att ge studenterna möjlighet att under handledning, självständigt planera och genomföra ett forskningsinriktat projekt inom hälsoekonomi, policy och/eller management.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Avseende kunskap och förståelse
- visa förståelse för om en frågeställning faller inom gränserna för hälsoekonomi, policy och management, och om den är specifik och lämpligt avgränsad.
- tillägna sig och kritiskt granska relevant vetenskaplig litteratur till stöd för breddning och fördjupning av sina ämnes- och metodkunskaper inom hälsoekonomi, policy och management.
Avseende färdighet och förmåga
- kritiskt och systematiskt kunna integrera kunskap förvärvad i programmet.
- individuellt planera, utforma och genomföra ett forskningsprojekt inom givna tidsramar.
- kunna formulera vetenskapliga frågeställningar, motivera val av metoder samt presentera och diskutera resultat, muntligt och skriftligt.
- kritiskt reflektera och dra slutsatser över innebörden av erhållna empiriska resultat och identifiera behov av ytterligare kunskap.
- kritiskt och objektivt bedöma andras vetenskapliga arbeten och kunna ge relevant muntlig och skriftlig återkoppling.
- reflektera över projektets etiska aspekter och implikationer för samhället.
Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt
- ta ansvar för sin egen kunskapsutveckling.
- visa medvetenhet och förmåga att ta hänsyn till relevanta etiska aspekter under hela forskningsprocessen samt vid möjligt användande av forskningsresultaten.
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.
Innehåll
Kursen ger studenten möjlighet att fördjupa sig på en forskningsförberedande nivå inom hälsoekonomi, policy och management. Kursen innehåller planering, genomförande och rapportering av en empirisk studie alternativt en litteraturstudie i form av en vetenskaplig uppsats. Här ingår formulering av vetenskaplig frågeställning, forskningsetiska överväganden, litteraturgranskning, val av design och forskningsmetoder, databearbetning och analys, kritisk granskning och bedömning av resultat, författande, presentation och försvar av vetenskaplig uppsats.
Arbetsformer
Kursens huvudsakliga arbetsform är självständigt arbete med lärarhandledning individuellt eller i grupp med av institutionen godkänd handledare. I kursen ingår också vetenskaplig diskussion i seminarieform samt bedömning av en annan students examensarbete vid seminarier.
Examination
I examenskraven ingår:
- en projektplan och halvtidsrapport ska skrivas och skickas in i enlighet med instruktioner (U/G).
- ett examensarbete på engelska ska skrivas och skickas in i enlighet med instruktioner (U/G/VG).
- muntlig presentation och diskussion av examensarbetet vid projektplan-, halvtids- och examinationsseminarier (U/G).
- muntlig opposition på ett annat examensarbete vid projektplan-, halvtids- och examinationsseminarier (U/G).
- en skriftlig oppositionsrapport för examensarbetet vid examinationsseminariet (U/G).
För att få betyget G på hel kurs måste studenten få minst betyget G på alla examinationsmoment. För att få betyget VG måste studenten få betyget VG på examensarbetet samt G på övriga moment, samt lämna in examensarbetet senast angiven tid i enlighet med instruktioner. Inlämning av det skriftliga examensarbetet efter deadline resulterar i att studenten inte kan få betyget väl godkänd (VG).
Obligatoriskt deltagande
Deltagande i projektplan, halvtids- och examinationsseminarier är obligatoriskt. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan studenten har deltagit i samtliga obligatoriska moment eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar så rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK.
Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT23. Kursen är ersatt med annan kurs och examination erbjuds enligt riktlinjer i kursplanen för 4HM027.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Geneva: WHO, 2012 URL: Länk
London : Routledge, 2001 - xi, 228 s. ISBN:0-415-25762-X (inb.) LIBRIS-ID:8429963 Sök i biblioteket
5 ed. : London : SAGE, 2013 - 282 s. ISBN:9781452242569 LIBRIS-ID:14588864 Sök i biblioteket
4. ed. : Chichester : Wiley, cop. 2007 - xii, 331 s. ISBN:9780470025192 LIBRIS-ID:10097092 Sök i biblioteket
3. ed. : Los Angeles : Sage Publications, cop. 2015 - xviii, 405 s. ISBN:9781452275727 LIBRIS-ID:16594194 Sök i biblioteket