Avancerad hälso- och sjukvårdsledning, 5 hp
Advanced Course in Health and Medical Care Management, 5 credits- Kurskod
- 4HM025
- Kursens benämning
- Avancerad hälso- och sjukvårdsledning
- Hp
- 5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medical Management
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden LIME
- Datum för fastställande
- 2023-09-13
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2024
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Utöver detta krävs godkänd kurs Hälso- och sjukvårdsledning, 10 hp.
Mål
Med hälso- och sjukvårdsledning på medicinsk grund (medical management) avses att beslut om åtgärder, resursutnyttjande och arbetssätt och -organisation inom hälso-och sjukvård fattas baserat på kunskap om hur hälsovinster bäst kan uppnås. Centralt är då att tillämpa evidensbaserade undersöknings- och behandlingsstrategier och organisera genomförandet så att rätt åtgärder genomförda av medarbetare med rätt kompetens sätts in vid rätt tid i patientsäker process där icke-värdeskapande steg och dröjsmål elimineras.
Denna kurs i avancerad sjukvårdsledning fokuserar på teorier och metoder att beskriva produktionen av vårdtjänster som en värdeskapande process. Centrala tekniker är "value stream mapping", statistisk processkontroll för karakterisering av variationer samt systematisk förbättring av processer och bedömning av utfall, aktivitetsbaserad redovisning för kostnadsberäkning av vårdprocesser och modellering och simulering som verktyg för att planera och värdera processförbättringar. Dessa metoder karakteriseras som tillämpad statistik.
Kursens mål är att utveckla deltagarnas färdigheter beträffande organisation, ledning och management på medicinsk grund inom hälso- och sjukvården, med speciell inriktning mot ledning av förbättringsarbeten rörande kliniska[t relevanta] processer och systemförändringar. Deltagarna kommer att utveckla både teoretisk förståelse och tillägna sig tekniska metodfärdigheter samt basal forskningskompetens med relevans för ämnet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Demonstrera avancerad kunskap och förståelse, färdighet och förmåga rörande
processutformning
- definiera begreppet värdeskapande inom sjukvården;
- förklara hur man kan utforma processer som tillgodoser patientens behov.
Processplanering
- förklara hur olika strategier som kan appliceras för att producera värde;
Processförbättring
- beskriva hur ledarskaps- och managementprinciper är av betydelse processförbättringar;
- beskriva hur kvantitativa och kvalitativa verktyg kan användas för att följa upp och förbättra utförandet av sjukvårdsprocesser
- identifiera olika orsaker till processvariation;
- tillämpa för situationen lämpliga metoder att analysera processvariation, göra processförändringar och följa upp dessas effekter på processvariation.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- skapa förståelse för nödvändigheten att organisera vård baserad på värdeskapande till nytta för patienter och allmänhet;
- anamma ett professionellt och etiskt imperativ för kontinuerligt förbättringsarbete.
Innehåll
Värdebaserad hälso- och sjukvård och dess förutsättningar.
Operationsanalys som ledningsverktyg inom sjukvården.
Planering och förbättring av kliniska processer.
Statistisk processkontrollteori och -metoder
Modellering och simulering av vårdprocesser
Aktivitetsbaserad redovisning
Metoder för att öka patientsäkerhet
Arbetsformer
Kursen innehåller en blandning av aktiverande föreläsningar, seminarier, casemetod, grupparbeten och individuella uppgifter. Interaktivt e-lärande kommer att användas. Större delen av kursen kommer att ägnas till fullgörande av grupparbete i vilka ledarskapskunskaper och de tekniska färdigheter som utlärs under kursen tillämpas i ett förbättringsprojekt. Studenterna kommer att uppmanas att skriva reflekterande dagböcker och att kommentera de ämnen som introduceras under kursen.
Examination
- Skriftliga och muntliga uppgifter.
- Individuellt bidrag i samband med obligatoriska kursmoment.
För betyget väl godkänd (VG) krävs VG på den avslutande uppgiften och på minst en av de övriga uppgifterna, samt lägst godkänd (G) på resterande uppgifter.
Obligatoriskt deltagande
Deltagande i seminarier, grupparbeten och vissa föreläsningar är obligatoriskt. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK.
Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Boston, Mass. : Harvard Business Press, cop. 2009 - x, 261 s. ISBN:978-1-4221-7560-6 (inb.) LIBRIS-ID:11612887 Sök i biblioteket
2nd ed. : Oxford : Offox, 2011. - vi, 138 p. ISBN:978-1-904202-06-6 (pbk.) LIBRIS-ID:12751645 Sök i biblioteket
Stockholm : Rheologica publishing, 2012 - 167 s. ISBN:978-91-980393-0-6 LIBRIS-ID:13507794 Sök i biblioteket