Allmänvetenskaplig kurs, 15 hp
General principles for scientific work, 15 credits- Kurskod
- 4KL001
- Kursens benämning
- Allmänvetenskaplig kurs
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Klinisk medicinsk vetenskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Arbetsgruppen för magister/masterprogrammen i klinisk medicinsk vetenskap
- Datum för fastställande
- 2007-08-24
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2020-02-14
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2010
Särskild behörighet
Kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom hälso- och sjukvård. Alternativt yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom hälso- och sjukvård, socionomexamen eller idrottslärarexamen om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) samt minst 15 högskolepoäng (10 poäng) i vetenskaplig teori och metod.
Mål
Målet med kursen är att den studerande ska ha tillägnat sig fördjupad kunskap och förståelse i vetenskapsteori, forskningsetik, kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder samt tillämpning därav i forskning inom vetenskapsområdet klinisk medicinsk vetenskap. Dessutom är syftet att tillägna sig sådan förmåga och färdighet som fordras för att ta del av och delta i utvecklingsarbete och forskning med ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs självständigt kunna
* förklara vetenskapsteoretiska begrepp och relatera till det egna vetenskapsområdet och till andra vetenskapsområden som kan inkluderas i klinisk medicinsk vetenskap samt till det egna synsättet
* analysera forskningsetiska grundprinciper i relation till det egna etiska förhållningssättet samt identifiera forskningsetiska aspekter i vetenskaplig litteratur och forskning samt till egna vetenskapliga frågeställningar
* identifiera, problematisera och formulera vetenskapliga frågeställningar inom såväl det egna som inom andra vetenskapsområden inom klinisk medicinsk vetenskap
* förklara och argumentera för skillnader och likheter samt för- och nackdelar med olika kvantitativa- och kvalitativa forskningsdesigner- och metoder
* förklara och argumentera för skillnader och likheter samt för- och nackdelar med olika kvantitativa- och kvalitativa datainsamlings- och analysmetoder
* kritiskt granska och värdera vetenskaplig litteratur och forskning inom kvantitativ och kvalitativ forskning
* tillämpa och tolka deskriptiv och grundläggande analytisk statistik
* tillämpa kvalitativ datainsamlingsmetod och kunna kategorisera, analysera och beskriva insamlad data
* integrera kunskaper i vetenskapsteori, forskningsetik, forskningsmetodik och kritisk granskning i en skriftlig allmänvetenskaplig rapport utifrån en egen vetenskaplig frågeställning inom det egna vetenskapsområdet samt visa förmåga att muntligt sammanfatta och diskutera sin egen och andras rapporter
Innehåll
Huvudsakligt innehåll
- vetenskapsteoretiska grunder
- forskningsetik
- kvantitativ forskningsmetodik inkluderande formulering av forskningsfrågor, forskningsdesign, datainsamlingsmetoder och statistiska analysmetoder
- kvalitativ forskningsmetodik inkluderande formulering av forskningsfrågor, forskningsdesign, datainsamlings- och analysmetoder
- kritisk granskning av vetenskaplig litteratur
Arbetsformer
Kursen är upplagd som modifierad distansutbildning med kursträffar en gång i månaden. Upplägget är huvudsakligen baserat på studentaktiverande undervisnings- och arbetsformer utifrån studiehandledning och grupparbeten med peer learning, dvs. där de studerande lär av och med varandra, samt seminarier med diskussioner och återkoppling.
Kursdeltagarna indelas i interprofessionella studiegrupper i syfte att utveckla och bredda kompetensen i teamarbete. Till varje studiegrupp finns ansvariga lärare, som fungerar som resurs samt som deltar i uppföljningar, redovisningar och examination. Mellan kursträffarna har studiegrupperna egna protokollförda möten där grupprocessen och uppgifternas lösande framgår. Vid de flesta kursträffarna introduceras ett eller flera teman som följs upp vid nästföljande kursträff.
Varierande undervisnings- och arbetsformer såsom föreläsningar, grupparbeten, och seminarier samt en fältstudie kommer att användas. Studentaktiverande undervisnings- och arbetsformer med problemorienterade uppgifter i en studiehandledning, där individuell reflexion och peer learning samt feedback från studiegruppansvariga lärare utgör väsentliga inslag. Kursdeltagarna arbetar enskilt och/eller i grupp utifrån studiehandledningen. För att underlätta kommunikationen inom och mellan studiegrupper samt med lärarna kommer den webbaserade undervisningsplattformen Ping-pong att användas.
Examination
Examinationen är summativ och formativa bedömningar görs under kursens gång. Både individuella- och gruppuppgifter förekommer i kursen.
Examinationsuppgiften, som är individuell, utgörs av en skriftlig allmänvetenskaplig rapport utifrån en egen vetenskaplig frågeställning. Rapporten ska omfatta samtliga lärandemål i kursen och ska presenteras och diskuteras i ett seminarium tillsammans med respektive studiegruppansvarig lärare och studiegruppskamrater. Läraren betygsätter den skriftliga rapporten före seminariet och slutbetyget inkluderar även bedömning av den muntliga presentationen och diskussionen.
För godkänd kurs krävs, förutom Godkänd examinationsuppgift:
- att man utfört individuella - och gruppuppgifter enligt studiehandledningen
- närvaro och aktivt deltagande vid alla seminarier och gruppredovisningar samt.i grupparbetena. Det aktiva deltagandet bedöms bland annat genom självvärdering. Vid frånvaro får den studerande göra en skriftlig ersättningsuppgift.
För Väl godkänd kurs krävs samma som ovan samt att examinationsuppgiften är Väl godkänd.
Vid betyget Underkänd av examinationsuppgiften har en student rätt till sammanlagt sex examinationstillfällen för att få godkänt resultat.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT15. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT21 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån utvärderingsrutiner inom programmet.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
London : Chapman and Hall, 1991 - xii, 611 s. ISBN:0-412-38620-8 (hft.) LIBRIS-ID:8286190 En bra fortsättningsbok i statistik. Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 160 ISBN:978-91-47-01518-4 Sök i biblioteket
Allyn & Bacon, 2006 - 304 pp ISBN:9780205512256 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 456 s. ISBN:91-47-05335-6 LIBRIS-ID:10162703 URL: http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705335o.jpg Bra statistikbok att börja med. Sök i biblioteket
3. ed. : St. Louis, Mo. : Elsevier Saunders, cop. 2005 - xvi, 576 s. ISBN:0-7216-0029-8 LIBRIS-ID:9503808 Forskningsmetodik med exempel från sjukgymnastik. Sök i biblioteket
3. uppl. : Stockholm : Thales, 2001 - 428 s. ISBN:91-7235-013-X (inb.) LIBRIS-ID:8372802 Bra bok om vetenskapsteori. Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 210 s. ISBN:978-91-44-00155-5 LIBRIS-ID:10654117 Sök i biblioteket
Vetenskapsrådets Rapport, 2005:1 - gratis nätversion – ladda ner på www.vr.se
Sage Publications, LTD, 2007 ISBN:9780761925422 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2009 ISBN:9789144052328 Sök i biblioteket
7th ed : Philadelphia : Williams and Wilkins, 2003 - 784 ISBN:9780781737357 Forskningsmetodik med exempel från omvårdnad. Sök i biblioteket