Kursplan för

Allmänvetenskaplig kurs, 15 hp

General principles for scientific work, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT07 , HT08 , HT10
Kurskod
4KL001
Kursens benämning
Allmänvetenskaplig kurs
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Klinisk medicinsk vetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Arbetsgruppen för magister/masterprogrammen i klinisk medicinsk vetenskap
Datum för fastställande
2007-08-24
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2020-02-14
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2010

Särskild behörighet

Kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom hälso- och sjukvård. Alternativt yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom hälso- och sjukvård, socionomexamen eller idrottslärarexamen om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) samt minst 15 högskolepoäng (10 poäng) i vetenskaplig teori och metod.

Mål

Målet med kursen är att den studerande ska ha tillägnat sig fördjupad kunskap och förståelse i vetenskapsteori, forskningsetik, kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder samt tillämpning därav i forskning inom vetenskapsområdet klinisk medicinsk vetenskap. Dessutom är syftet att tillägna sig sådan förmåga och färdighet som fordras för att ta del av och delta i utvecklingsarbete och forskning med ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt.

Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs självständigt kunna
* förklara vetenskapsteoretiska begrepp och relatera till det egna vetenskapsområdet och till andra vetenskapsområden som kan inkluderas i klinisk medicinsk vetenskap samt till det egna synsättet
* analysera forskningsetiska grundprinciper i relation till det egna etiska förhållningssättet samt identifiera forskningsetiska aspekter i vetenskaplig litteratur och forskning samt till egna vetenskapliga frågeställningar
* identifiera, problematisera och formulera vetenskapliga frågeställningar inom såväl det egna som inom andra vetenskapsområden inom klinisk medicinsk vetenskap
* förklara och argumentera för skillnader och likheter samt för- och nackdelar med olika kvantitativa- och kvalitativa forskningsdesigner- och metoder
* förklara och argumentera för skillnader och likheter samt för- och nackdelar med olika kvantitativa- och kvalitativa datainsamlings- och analysmetoder
* kritiskt granska och värdera vetenskaplig litteratur och forskning inom kvantitativ och kvalitativ forskning
* tillämpa och tolka deskriptiv och grundläggande analytisk statistik
* tillämpa kvalitativ datainsamlingsmetod och kunna kategorisera, analysera och beskriva insamlad data
* integrera kunskaper i vetenskapsteori, forskningsetik, forskningsmetodik och kritisk granskning i en skriftlig allmänvetenskaplig rapport utifrån en egen vetenskaplig frågeställning inom det egna vetenskapsområdet samt visa förmåga att muntligt sammanfatta och diskutera sin egen och andras rapporter

Innehåll

Huvudsakligt innehåll
- vetenskapsteoretiska grunder
- forskningsetik
- kvantitativ forskningsmetodik inkluderande formulering av forskningsfrågor, forskningsdesign, datainsamlingsmetoder och statistiska analysmetoder
- kvalitativ forskningsmetodik inkluderande formulering av forskningsfrågor, forskningsdesign, datainsamlings- och analysmetoder
- kritisk granskning av vetenskaplig litteratur

Arbetsformer

Kursen är upplagd som modifierad distansutbildning med kursträffar en gång i månaden. Upplägget är huvudsakligen baserat på studentaktiverande undervisnings- och arbetsformer utifrån studiehandledning och grupparbeten med peer learning, dvs. där de studerande lär av och med varandra, samt seminarier med diskussioner och återkoppling.

Kursdeltagarna indelas i interprofessionella studiegrupper i syfte att utveckla och bredda kompetensen i teamarbete. Till varje studiegrupp finns ansvariga lärare, som fungerar som resurs samt som deltar i uppföljningar, redovisningar och examination. Mellan kursträffarna har studiegrupperna egna protokollförda möten där grupprocessen och uppgifternas lösande framgår. Vid de flesta kursträffarna introduceras ett eller flera teman som följs upp vid nästföljande kursträff.

Varierande undervisnings- och arbetsformer såsom föreläsningar, grupparbeten, och seminarier samt en fältstudie kommer att användas. Studentaktiverande undervisnings- och arbetsformer med problemorienterade uppgifter i en studiehandledning, där individuell reflexion och peer learning samt feedback från studiegruppansvariga lärare utgör väsentliga inslag. Kursdeltagarna arbetar enskilt och/eller i grupp utifrån studiehandledningen. För att underlätta kommunikationen inom och mellan studiegrupper samt med lärarna kommer den webbaserade undervisningsplattformen Ping-pong att användas.

Examination

Examinationen är summativ och formativa bedömningar görs under kursens gång. Både individuella- och gruppuppgifter förekommer i kursen.

Examinationsuppgiften, som är individuell, utgörs av en skriftlig allmänvetenskaplig rapport utifrån en egen vetenskaplig frågeställning. Rapporten ska omfatta samtliga lärandemål i kursen och ska presenteras och diskuteras i ett seminarium tillsammans med respektive studiegruppansvarig lärare och studiegruppskamrater. Läraren betygsätter den skriftliga rapporten före seminariet och slutbetyget inkluderar även bedömning av den muntliga presentationen och diskussionen.

För godkänd kurs krävs, förutom Godkänd examinationsuppgift:
- att man utfört individuella - och gruppuppgifter enligt studiehandledningen
- närvaro och aktivt deltagande vid alla seminarier och gruppredovisningar samt.i grupparbetena. Det aktiva deltagandet bedöms bland annat genom självvärdering. Vid frånvaro får den studerande göra en skriftlig ersättningsuppgift.

För Väl godkänd kurs krävs samma som ovan samt att examinationsuppgiften är Väl godkänd.

Vid betyget Underkänd av examinationsuppgiften har en student rätt till sammanlagt sex examinationstillfällen för att få godkänt resultat.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT15. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT21 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån utvärderingsrutiner inom programmet.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Altman, Douglas G. Practical statistics for medical research
Birkler, Jacob Vetenskapsteori : En grundbok
Bogdan, R; Biklen, S Qualitative research for education - An introduction to theories and methods.
Borg, E; Westerlund, J Statistik för beteendevetare
Domholdt, E Rehabilitation research : principles and applications
Føllesdal, Dagfinn; Walløe, Lars; Elster, Jon Argumentationsteori, språk och vetenskapsfilosofi
Granskär, Monica; Höglund-Nielsen, Birgitta Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Gustafsson, B; Hermerén, G; Petersson, B Vad är god forskningssed
Kvale, S Interviews – An introduction to qualitative research interviewing
Malterud, Kirsti Kvalitativa metoder i medicinsk forskning
Polit, DF; Beck, CT Nursing Research. Principles and Methods