Träning som behandling FYSS/FaR, 7,5 hp
Physical Training as Treatment FYSS/FaR, 7,5 credits- Kurskod
- 4KL020
- Kursens benämning
- Träning som behandling FYSS/FaR
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Sjukgymnastik
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2010-11-03
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2016-06-09
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2013
Särskild behörighet
Minst 120 högskolepoäng från sjukgymnastprogrammet. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Kursen ska ge en vetenskaplig grund för sambandet mellan fysisk aktivitet och träning som behandling och prevention vid olika sjukdomstillstånd, metoder för förskrivning och utvärdering av fysisk aktivitet/träning och ge kännedom om evidensbaserade metoder för att stödja beteendeförändring och vidmakthållande.
Vid slutet av kursen förväntas studenten kunna:
- förklara och reflektera över dosen av fysisk aktivitet/träning och dess samband med olika aspekter på hälsa och sjukdom utifrån kunskaper i träningsfysiologi, patofysiologi och fysisk aktivitetsepidemiologi,
- förklara och förskriva aktuella rekommendationer om fysisk aktivitet och träning som behandling och prevention vid olika sjukdomstillstånd (FYSS/FaR),
- utvärdera och analysera konditions- och styrketräning på individnivå och ha kännedom om mätmetoder för fysisk aktivitet på samhällsnivå,
- känna till hur beteendeförändring och vidmakthållande kan stödjas utifrån teoretiska modeller, samt känna till principer för samtalsmetodik och reflektera över eget rådgivande samtal avseende fysisk aktivitet/träning,
- reflektera över evidensbaserade metoder att främja fysisk aktivitet på individ och samhällsnivå.
Innehåll
Kursen innehåller träningsfysiologi, patofysiologi, fysisk aktivitetsepidemiologi, mätmetoder för utvärdering av fysisk aktivitet och träning, metoder för ordination av fysisk aktivitet, beteendeförändringsmodeller och samtalsmetodik.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivit tar ansvar för sitt lärande. Kursen baseras på teorier om erfarenhetsbaserat lärande, ett reflekterande förhållningssätt och lärande via studentaktivitet och samarbete. Under kursen varieras arbetsformerna och består t.ex. av föreläsningar, laborationer, individuella studieuppgifter och grupparbeten. Enskilda eller gruppbaserade problemorienterade uppgifter kommer att lösas mellan kurstillfällena. För att underlätta kommunikation mellan såväl student och lärare som mellan studenter kommer den webbaserade undervisningsplattformen PingPong att användas. Kursen har tre schemalagda kurstillfällen på studieorten, varav det sista utgörs av examinationsseminarier, och två schemalagda asynkrona virtuella seminarier via PingPong.
Examination
Examination av kursens lärandemål sker genom att studenten, utifrån vetenskaplig evidens och kunskaper om beteendeförändring, utformar, beskriver och utvärderar ett individuellt träningsprogram för en person/patient med något eller några av de studerade sjukdomstillstånden samt reflekterar över detta och kring sambandet mellan fysisk aktivitet och träning och hälsa/ohälsa.
Examinationsuppgiften redovisas såväl skriftligt som muntligt vid ett seminarium. För att godkännas på kursen krävs att studenten når lärandemålen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Tidpunkter för prov anges vid kursstart.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT13.
Kursen ersätter kursen 2XX036.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska.
Kursutvärdering görs under kursens gång samt vid avslutat kurs med KIs databaserade kursenkät med tilläggsfrågor. Man följer de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
9:e : Lippincott, Williams & Wilkins, 2009 ISBN:0-7817-4591-8 Sök i biblioteket
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut, 2008 - 613 s. ISBN:978-91-7257-543-1 LIBRIS-ID:10734161 URL: http://www.fyss.se/ Sök i biblioteket
Östersund : Statens folkhälsoinstitut, 2011 - 349 s. ISBN:978-91-7257-909-5 (print) LIBRIS-ID:12657306 URL: Fulltext Sök i biblioteket