Kursplan för

Träning som behandling FYSS/FaR, 7,5 hp

Physical Training as Treatment FYSS/FaR, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT11 , VT13
Kurskod
4KL020
Kursens benämning
Träning som behandling FYSS/FaR
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Sjukgymnastik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2010-11-03
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2016-06-09
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2013

Särskild behörighet

Minst 120 högskolepoäng från sjukgymnastprogrammet. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursen ska ge en vetenskaplig grund för sambandet mellan fysisk aktivitet och träning som behandling och prevention vid olika sjukdomstillstånd, metoder för förskrivning och utvärdering av fysisk aktivitet/träning och ge kännedom om evidensbaserade metoder för att stödja beteendeförändring och vidmakthållande.

Vid slutet av kursen förväntas studenten kunna:
- förklara och reflektera över dosen av fysisk aktivitet/träning och dess samband med olika aspekter på hälsa och sjukdom utifrån kunskaper i träningsfysiologi, patofysiologi och fysisk aktivitetsepidemiologi,

- förklara och förskriva aktuella rekommendationer om fysisk aktivitet och träning som behandling och prevention vid olika sjukdomstillstånd (FYSS/FaR),

- utvärdera och analysera konditions- och styrketräning på individnivå och ha kännedom om mätmetoder för fysisk aktivitet på samhällsnivå,

- känna till hur beteendeförändring och vidmakthållande kan stödjas utifrån teoretiska modeller, samt känna till principer för samtalsmetodik och reflektera över eget rådgivande samtal avseende fysisk aktivitet/träning,

- reflektera över evidensbaserade metoder att främja fysisk aktivitet på individ och samhällsnivå.

Innehåll

Kursen innehåller träningsfysiologi, patofysiologi, fysisk aktivitetsepidemiologi, mätmetoder för utvärdering av fysisk aktivitet och träning, metoder för ordination av fysisk aktivitet, beteendeförändringsmodeller och samtalsmetodik.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivit tar ansvar för sitt lärande. Kursen baseras på teorier om erfarenhetsbaserat lärande, ett reflekterande förhållningssätt och lärande via studentaktivitet och samarbete. Under kursen varieras arbetsformerna och består t.ex. av föreläsningar, laborationer, individuella studieuppgifter och grupparbeten. Enskilda eller gruppbaserade problemorienterade uppgifter kommer att lösas mellan kurstillfällena. För att underlätta kommunikation mellan såväl student och lärare som mellan studenter kommer den webbaserade undervisningsplattformen PingPong att användas. Kursen har tre schemalagda kurstillfällen på studieorten, varav det sista utgörs av examinationsseminarier, och två schemalagda asynkrona virtuella seminarier via PingPong.

Examination

Examination av kursens lärandemål sker genom att studenten, utifrån vetenskaplig evidens och kunskaper om beteendeförändring, utformar, beskriver och utvärderar ett individuellt träningsprogram för en person/patient med något eller några av de studerade sjukdomstillstånden samt reflekterar över detta och kring sambandet mellan fysisk aktivitet och träning och hälsa/ohälsa.

Examinationsuppgiften redovisas såväl skriftligt som muntligt vid ett seminarium. För att godkännas på kursen krävs att studenten når lärandemålen.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Tidpunkter för prov anges vid kursstart.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT13.

Kursen ersätter kursen 2XX036.
 

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska.

Kursutvärdering görs under kursens gång samt vid avslutat kurs med KIs databaserade kursenkät med tilläggsfrågor. Man följer de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

ACSM ACSM Resource manual for guidelines for exercise testing and prescriptions. Online. http://www.LWW.com.
FYSS 2008 : fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling
FaR® : individanpassad skriftlig ordination av fysisk aktivitet
Vetenskapliga artiklar och kompendier tillkommer