Kursplan för

Lärandeprocesser, 7,5 hp

Learning processes, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT09 , HT11
Kurskod
4ME001
Kursens benämning
Lärandeprocesser
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicinsk pedagogik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2009-06-16
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2009

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng samt minst två års yrkeserfarenhet inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet (på lägst gymnasienivå). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursen syftar till att kursdeltagarna ska orientera sig i det medicinskpedagogiska fältet och dess didaktik. Deltagarna ska utveckla förmåga att analysera individens lärande ur den lärandes perspektiv baserat på egen erfarenhet, olika teoribildningar inom pedagogik samt på beprövad erfarenhet och medicin- och högskolepedagogisk forskning. Efter kursen ska deltagarna • med utgångspunkt i den lärandes perspektiv kunna identifiera och beskriva vad pedagogiska möten kan innebära inom medicinskpedagogiska kontexter • kunna analysera pedagogiska möten och i relation till dessa kunna resonera om och tillämpa begreppen motivation, förförståelse och lärandeprocess • kunna resonera om utvecklingstrender inom pedagogik i relation till dagens utbildningar och verksamhet inom det medicinskpedagogiska fältet • kunna resonera om och reflektera över innebörden i självstyrt lärande i relation till det egna lärandet • visa förmåga att systematiskt samla empiriska data och söka medicinskpedagogisk information relevanta för pedagogiska möten

Innehåll

Kursens innehåll kommer att utgöras av tre områden: Område 1 Kursen inleds med en introduktion till området didaktik med särskilt fokus på begreppet pedagogiskt möte. Individens lärande fokuseras med utgångspunkt från den som lär. Det egna lärandet och pedagogiska möten i den egna kontexten analyseras utifrån begreppen förförståelse, drivkrafter i lärande/motivation och lärandeprocesser. Deltagarna samlar data om pedagogiska möten exempelvis genom intervjuer och observationer och dessa data analyseras i relation till pedagogiska teorier och beprövad erfarenhet. Jämförelser görs mellan vad olika pedagogiska referensramar innebär för synen på och tillämpningen av begreppen. Område 2 Inom område 2 studeras utvecklingstrender inom pedagogik under 1900-talet fram till nutid. Koppling görs till egna personliga erfarenheter av utbildning och till de olika kontexter som finns företrädda i kursen (olika länder, verksamheter). Jämförelse görs mellan olika pedagogiska trender avseende kunskapssyn, människosyn, syn på lärprocessen och metoder för att lära. Utvecklingstrender inom medicinsk pedagogik uppmärksammas särskilt. Område 3 Betydelsen av och relationen mellan begreppen autonomi, självstyrt lärande, självständighet och eget ansvar när det gäller lärande analyseras med utgångspunkt från egna erfarenheter och forskning i området. Tillämpning diskuteras kopplat till egen erfarenhet, jämförelse med andra kursdeltagare och olika verksamheter.

Arbetsformer

Interaktionen mellan deltagare och kursledare i kursen sker huvudsakligen via Ping Pong. Varje kursdeltagare kommer under kursens gång att ingå i en mindre grupp som leds av en handledare. Litteraturstudier, olika typer av nätburna resurser, föreläsningar, gruppdiskussioner samt gruppuppgifter kommer att skapa grunden för varje deltagare att bearbeta och redovisa individuella uppgifter under kursens gång. Deltagande i kursen kräver tillgång till Internet, mikrofon och webbkamera. Litteraturen kommer att utgöras av avsnitt ur böcker och artiklar som väljs i samråd mellan kursledare och deltagare.

Examination

Examinationen består av en individuell uppgift, där deltagaren ska analysera och jämföra givna pedagogiska möten och resonera om vad centrala pedagogiska begrepp kan innebära för individens lärande. I uppgiften ingår självbedömning och kamratbedömning. För att bli godkänd på kursen krävs att kursdeltagaren visar aktivitet på lärplattformen PingPong och tar ansvar för att följa den överenskommelse som görs under de campusbaserade dagarna. Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning och med en individuell reflektion.

Litteratur och övriga läromedel

Compulsory literature

Bransford, J; Brown, A; Cocking, R How people learn : brain, mind, experience, and school
Marton, F; Hounsell, D; Entwistle, NJ The experience of learning : implications for teaching and studying in higher education

Recommended literature

A practical guide for medical teachers Dent, John A.; Harden, Ronald M.
Dewey, John How we think
Ramsden, P. Learning to teach in higher education
Uljens, Michael School didactics and learning : a school didactic model framing an analysis of pedagogical implications of learning theory
Relevanta artiklar kommer att utgöra kompletterande litteratur i kursen.