Lärandeprocesser, 7,5 hp
Learning processes, 7,5 credits- Kurskod
- 4ME001
- Kursens benämning
- Lärandeprocesser
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicinsk pedagogik
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2009-06-16
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2009
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng samt minst två års yrkeserfarenhet inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet (på lägst gymnasienivå). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Kursen syftar till att kursdeltagarna ska orientera sig i det medicinskpedagogiska fältet och dess didaktik. Deltagarna ska utveckla förmåga att analysera individens lärande ur den lärandes perspektiv baserat på egen erfarenhet, olika teoribildningar inom pedagogik samt på beprövad erfarenhet och medicin- och högskolepedagogisk forskning. Efter kursen ska deltagarna med utgångspunkt i den lärandes perspektiv kunna identifiera och beskriva vad pedagogiska möten kan innebära inom medicinskpedagogiska kontexter kunna analysera pedagogiska möten och i relation till dessa kunna resonera om och tillämpa begreppen motivation, förförståelse och lärandeprocess kunna resonera om utvecklingstrender inom pedagogik i relation till dagens utbildningar och verksamhet inom det medicinskpedagogiska fältet kunna resonera om och reflektera över innebörden i självstyrt lärande i relation till det egna lärandet visa förmåga att systematiskt samla empiriska data och söka medicinskpedagogisk information relevanta för pedagogiska möten
Innehåll
Kursens innehåll kommer att utgöras av tre områden: Område 1 Kursen inleds med en introduktion till området didaktik med särskilt fokus på begreppet pedagogiskt möte. Individens lärande fokuseras med utgångspunkt från den som lär. Det egna lärandet och pedagogiska möten i den egna kontexten analyseras utifrån begreppen förförståelse, drivkrafter i lärande/motivation och lärandeprocesser. Deltagarna samlar data om pedagogiska möten exempelvis genom intervjuer och observationer och dessa data analyseras i relation till pedagogiska teorier och beprövad erfarenhet. Jämförelser görs mellan vad olika pedagogiska referensramar innebär för synen på och tillämpningen av begreppen. Område 2 Inom område 2 studeras utvecklingstrender inom pedagogik under 1900-talet fram till nutid. Koppling görs till egna personliga erfarenheter av utbildning och till de olika kontexter som finns företrädda i kursen (olika länder, verksamheter). Jämförelse görs mellan olika pedagogiska trender avseende kunskapssyn, människosyn, syn på lärprocessen och metoder för att lära. Utvecklingstrender inom medicinsk pedagogik uppmärksammas särskilt. Område 3 Betydelsen av och relationen mellan begreppen autonomi, självstyrt lärande, självständighet och eget ansvar när det gäller lärande analyseras med utgångspunkt från egna erfarenheter och forskning i området. Tillämpning diskuteras kopplat till egen erfarenhet, jämförelse med andra kursdeltagare och olika verksamheter.
Arbetsformer
Interaktionen mellan deltagare och kursledare i kursen sker huvudsakligen via Ping Pong. Varje kursdeltagare kommer under kursens gång att ingå i en mindre grupp som leds av en handledare. Litteraturstudier, olika typer av nätburna resurser, föreläsningar, gruppdiskussioner samt gruppuppgifter kommer att skapa grunden för varje deltagare att bearbeta och redovisa individuella uppgifter under kursens gång. Deltagande i kursen kräver tillgång till Internet, mikrofon och webbkamera. Litteraturen kommer att utgöras av avsnitt ur böcker och artiklar som väljs i samråd mellan kursledare och deltagare.
Examination
Examinationen består av en individuell uppgift, där deltagaren ska analysera och jämföra givna pedagogiska möten och resonera om vad centrala pedagogiska begrepp kan innebära för individens lärande. I uppgiften ingår självbedömning och kamratbedömning. För att bli godkänd på kursen krävs att kursdeltagaren visar aktivitet på lärplattformen PingPong och tar ansvar för att följa den överenskommelse som görs under de campusbaserade dagarna. Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning och med en individuell reflektion.
Litteratur och övriga läromedel
Compulsory literature
Exp. ed. : Washington, D.C. : National Academy Press, 2000 - x, 374 s. ISBN:0-309-07036-8 (pbk) LIBRIS-ID:8282191 URL: http://www.nap.edu Sök i biblioteket
2. ed. : Edinburgh : Scottish Academic Press, Press,c 1997 - 273 s. ISBN:0-7073-0749-X LIBRIS-ID:5469582 Sök i biblioteket
Recommended literature
2. ed. : Edingburgh : Livingstone, cop. 2005 - 436 s. ISBN:0-443-10083-7 LIBRIS-ID:9986221 Sök i biblioteket
New Delhi : Cosmo Publications, 2004 - 241 s. ISBN:81-7755-842-0 LIBRIS-ID:10152303 Sök i biblioteket
2. ed. : London : RoutledgeFalmer, 2003 - xiii, 272 s. ISBN:978-0-415-30345-3 (hft.) LIBRIS-ID:8933363 Sök i biblioteket
Hove : Psychology Press, 1997 - 1 PDF-fil (211 s.) ISBN:0-203-30477-2 LIBRIS-ID:11192783 URL: https://proxybib.miun.se/login?url=http://www.dawsonera.com/depp/reader/protected/external/AbstractView/S9780203304778z Studentportalsinloggning Sök i biblioteket