E-lärande i Hälso- och Sjukvårdsutbildningar, 7,5 hp
E-learning in Healthcare Education, 7,5 credits- Kurskod
- 4ME010
- Kursens benämning
- E-lärande i Hälso- och Sjukvårdsutbildningar
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicinsk pedagogik
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2011-10-04
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2012
Särskild behörighet
Yrkes- eller kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng. Dessutom minst två års yrkeserfarenhet inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet (på lägst gymnasienivå, styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Kursens syfte och mål Syftet med kursen är att deltagaren ska utveckla kunskaper som behövs för att bedöma, utveckla samt utvärdera olika typer av e-lärande. Lärandemål Vid kursens slut ska deltagarna kunna: Diskutera i förhållande till lärande och design teorier i e-lärande Granska, värdera och problematisera deras och andra kursdeltagares användning av e-lärande Granska, värdera och problematisera olika typer av e-lärande utifrån sin egen och andras praktik Utveckla och utvärdera lärande och undervisning som involverar e-lärande
Innehåll
Under denna kurs kommer fokus att vara på praktiker som är involverade i undervisning i utbildningar på alla nivåer inklusive på arbetsplatsen. Denna kurs försöker tillgodose det ökade behovet av kunskap kring hur man designar, implementerar samt utvärderar e-lärande. Kursen omfattar tre områden: Område 1: Undersök I detta område kommer deltagarna att undersöka och bekanta sig med ett stort antal typer av e-lärande som t.ex. interaktiva lärande objekt, simuleringar, webb 2.0. Område 2: Planera och implementera I denna del av kursen kommer deltagarna att studera teorier, aktuell forskning och pågående debatt kring e-lärande i olika kontexter. Deltagarnas kunskap att kunna relateras till olika kontexter där e-lärande utvecklats och implementerats. Område 3: Evaluera Slutligen kommer deltagarna att fokusera på formativa och summativa utvärderingar av e-lärande. Särskild vikt kommer att läggas på hur man planerar, designar samt genomför utvärderingar.
Arbetsformer
Kursen sker helt on-line i på lärplattformen PingPong. Varje deltagare ska formulera ett utvecklingsprojekt som rör e-lärande inom ramen för den egna organisationen. Det egna projektet kommer att utgöra grunden för kursens teoretiska och praktiska innehåll. Grupper kommer att formeras baserat på innehållet i de olika projekten. Gruppmedlemmarna är en viktig resurs för kritisk granskning och återkoppling av projektarbetet. Deltagande i kursen kräver tillgång till Internet.
Examination
Examinationen består av en individuell skriftlig uppgift där den ursprungliga projektplanen jämförs med den slutliga versionen. Deltagarna ska utifrån det egna projektet visa att lärandemålen har uppfyllts. Detta sker även genom att hålla en egen lärandeloggbok genom kursens gång. Genom att presentera konkreta exempel från loggboken tillsammans med rapporten, skapar reflektionerna över det egna lärandet en bas för bedömning i relation till målen.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning och handledaren.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad kurslitteratur
Institutionen för lärande, informatik, management och etik, 2008 URL: AMEE Guide 32: e-Learning in medical education Part 1: Learning, teaching and assessment Medical Teacher 2008 30:5, 455-473
Institutionen för lärande, informatik, management och etik, 2008 URL: e-Learning in medical education Guide 32 Part 2: Technology, management and design Medical Teacher 2008 30:5, 474-489
Institutionen för lärande, informatik, management och etik, 2009 URL: Becoming a digital tourist: a guide for clinical teachers The Clinical Teacher, Volume 6: 5155. doi: 10.1111/j.1743-498X.2008.00263.x
Institutionen för lärande, informatik, management och etik, 2009 URL: The failure of e-learning research to inform educational practice, and what we can do about it Medical Teacher 2009 31:2, 158-162