Kursplan för

E-lärande i Hälso- och Sjukvårdsutbildningar, 7,5 hp

E-learning in Healthcare Education, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT14
Kurskod
4ME010
Kursens benämning
E-lärande i Hälso- och Sjukvårdsutbildningar
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicinsk pedagogik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2011-10-04
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2012

Särskild behörighet

Yrkes- eller kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng. Dessutom minst två års yrkeserfarenhet inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet (på lägst gymnasienivå, styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursens syfte och mål Syftet med kursen är att deltagaren ska utveckla kunskaper som behövs för att bedöma, utveckla samt utvärdera olika typer av e-lärande. Lärandemål Vid kursens slut ska deltagarna kunna: • Diskutera i förhållande till lärande och design teorier i e-lärande • Granska, värdera och problematisera deras och andra kursdeltagares användning av e-lärande • Granska, värdera och problematisera olika typer av e-lärande utifrån sin egen och andras praktik • Utveckla och utvärdera lärande och undervisning som involverar e-lärande

Innehåll

Under denna kurs kommer fokus att vara på praktiker som är involverade i undervisning i utbildningar på alla nivåer inklusive på arbetsplatsen. Denna kurs försöker tillgodose det ökade behovet av kunskap kring hur man designar, implementerar samt utvärderar e-lärande. Kursen omfattar tre områden: Område 1: Undersök I detta område kommer deltagarna att undersöka och bekanta sig med ett stort antal typer av e-lärande som t.ex. interaktiva lärande objekt, simuleringar, webb 2.0. Område 2: Planera och implementera I denna del av kursen kommer deltagarna att studera teorier, aktuell forskning och pågående debatt kring e-lärande i olika kontexter. Deltagarnas kunskap att kunna relateras till olika kontexter där e-lärande utvecklats och implementerats. Område 3: Evaluera Slutligen kommer deltagarna att fokusera på formativa och summativa utvärderingar av e-lärande. Särskild vikt kommer att läggas på hur man planerar, designar samt genomför utvärderingar.

Arbetsformer

Kursen sker helt on-line i på lärplattformen PingPong. Varje deltagare ska formulera ett utvecklingsprojekt som rör e-lärande inom ramen för den egna organisationen. Det egna projektet kommer att utgöra grunden för kursens teoretiska och praktiska innehåll. Grupper kommer att formeras baserat på innehållet i de olika projekten. Gruppmedlemmarna är en viktig resurs för kritisk granskning och återkoppling av projektarbetet. Deltagande i kursen kräver tillgång till Internet.

Examination

Examinationen består av en individuell skriftlig uppgift där den ursprungliga projektplanen jämförs med den slutliga versionen. Deltagarna ska utifrån det egna projektet visa att lärandemålen har uppfyllts. Detta sker även genom att hålla en egen lärandeloggbok genom kursens gång. Genom att presentera konkreta exempel från loggboken tillsammans med rapporten, skapar reflektionerna över det egna lärandet en bas för bedömning i relation till målen.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning och handledaren.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad kurslitteratur

Ellaway, Dr Rachel; Masters, Ken AMEE Guide 32: e-Learning in medical education Part 1: Learning, teaching and assessment
Masters, Ken; Ellaway, Dr. Rachel e-Learning in medical education Guide 32 Part 2: Technology, management and design
Morris, Clarie; McKimm, Judy Becoming a digital tourist: a guide for clinical teachers.
Cook, David A. The failure of e-learning research to inform educational practice, and what we can do about it