Forskningsmetoder i katastrofer, 10 hp
Applied Research Methods in Disasters, 10 credits- Kurskod
- 5HD001
- Kursens benämning
- Forskningsmetoder i katastrofer
- Hp
- 10 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Hälsoinsatser vid katastrofer
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden GPH
- Datum för fastställande
- 2020-03-09
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2020
Särskild behörighet
Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng, inom hälso- och sjukvård, management, administration eller relevanta samhällsvetenskapliga ämnen.
Sökande måste behärska engelska väl och kunna styrka kunskaper motsvarande Engelska C1 (IELTS (med lägsta resultat 6.0, varav minst 5.0 poäng i varje del), TOEFL (pappersbaserat med lägsta resultat 575 poäng och 4.0 på skrivdelen), TOEFL (internetbaserat med lägsta resultat 79 poäng, varav minst 17 poäng i varje del).
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs inom ramen för forskning i katastrofer kunna:
- Förklara grundläggande delar av design, metoder, datainsamling och analys samt specifika utmaningar för forskning i katastrofer
- Beskriva lämpliga statistiska metoder för analys av olika typer av data
- Tolka och presentera resultat av statistiska analyser tydligt, konsekvent och logiskt
- Beskriva problem orsakade av systematiska fel, bias och confounding vid tolkning av epidemiologisk data
- Beskriva och relatera kvantitativa och kvalitativa data-insamlingsmetoder och dess analys och reflektera över dess styrkor och svagheter
- Bedöma styrkor och svagheter av olika källor innehållande epidemiologisk data för hälsa i katastrofer
- Diskutera etiska överväganden vad gäller forskning i katastrofer
Innehåll
Under kursen kommer följande teman att täckas:
1. Att identifiera och förstå hälsoproblem i katastrofer
- Att använda epidemiologi för att förstå hälsokonsekvenser i katastrofer
- Hur mäts incidence och prevalence
- Register att använda för katastrofepidemiologi
- Att identifiera och hantera högriskgrupper
- Att kartlägga evidence, genom scoping reviews och systematiska reviews.
2. Att bedöma problemen och formulera forskningsområdet
- Design av forskningsstudier_ Vad ska mätas och vilken data behövs?
- Kausalitetsstudier - riskfaktorer i katastrofer och bedömning av: hazard (hot), sårbarhet, exponering och kapacitet
- Etiska aspekter för forskning i katastrofer
3. Study design: basala concept och praktik
- Att mäta problemen - grundläggande statistik
- Randomiserade studier och interventionsstudier
- Observationsstudier
- Datainsamling i katastrofer
- Kvalitativa metoder
- Blandade metoder
- Expriment
- Monitorering och utvärdering
- Att kommunicera forskningsresultat
Arbetsformer
Lärande aktiviteterna inkluderar föreläsningar, grupparbeten och praktiska övningar.
De två första veckorna på kursen erbjuds genom webbaserade föreläsningar, med medfäljande inläsningsmaterial och övningar.
Den återstående delan av kursen erbjuds på kampus.
Examination
Kursen examineras i en skriftlig tentaminen.
Studenten erhåller ett slutbetyg för hela kursen (A-F).
För att bli godkänd på kursen måste studenten få minst betyg E.
Obligatoriskt deltagande
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Oxford Handbooks, 2014 URL: Länk
Evidence Aid, 2017 URL: https://www.evidenceaid.org/wp-content/uploads/2018/10/Evidence_Aid_Practice_Guide_52pp_DIGITAL-FINAL-VERSION-2018-10-22.pdf
Fourth edition. : 2019 - 528 pages ISBN:9781284128352 LIBRIS-ID:5fcp77t13p5c7m84 Sök i biblioteket