Hälsoinsatser vid hälsokriser och katastrofer, 15 hp
Public Health Response in Health Crisis and Disasters, 15 credits- Kurskod
- 5HD004
- Kursens benämning
- Hälsoinsatser vid hälsokriser och katastrofer
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Hälsoinsatser vid katastrofer
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden GPH
- Datum för fastställande
- 2024-01-21
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2024
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, management, administration eller samhällsvetenskapliga eller tekniska ämnen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande C1 nivå i Common European Framework of Reference for Languages (CEFR); IELTS lägsta poäng 6.0 med minst 5.0 poäng i varje del; TOEFL (pappersbaserat) minst 575 poäng med 4.0 i den skriftliga delen; TOEFL (IBT) 79 poäng med åtminstone 17 poäng i varje del.
Mål
Kursens syfte är att ge kompetens, i att optimalt prioritera, planera, genomföra och övervaka hälsoinsatser vid hälsokriser och katastrofer, utifrån behov och risker.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva hälsosystemens roll vid hälsokriser och katastrofer och analysera söndrade hälsosystem
- relatera till katastrofberedskapssystem, deras möjligheter och svagheter
- förklara vilken roll regeringar, huvudsakliga internationella organisationer (FN, WHO m.fl.) och icke-statliga organisationer spelar för att hantera hälsokriser och katastrofer
- beskriva och planera för hälsoinsatser vid olika typer av katastrofer
- förklara principer för och hantering av masskadesituationer
- planera för epidemiologisk övervakning i katastrofsituationer
- prioritera bland olika strategier avsedda att möta vitala hälsobehov för befolkningen vid katastrofer
- argumentera för de viktigaste komponenterna för att förebygga och kontrollera epidemiska utbrott av infektionssjukdomar
Innehåll
- Bedömning och analys av sårbarhet, svårighetsgrad och behov vid katastrofer
- Analys av söndrade hälsosystem
- Internationella system för katastrofinsatser
- Standarder och ansvar vid katastrofer
- Strategier för vatten, sanitet och hygien (WASH) och tak över huvudet vid katastrofer
- Logistik och förnödenheter vid katastrofer
- Planering och benomförande av hälsoinsatser i olika typer av katastrofer och hälsokriser
*hälso-och sjukvård på olika nivåer
*minimistandards för sexuell reproduktiv hälsa och rättigheter
*mödra- och barns hälsa
*kirurgi och rehabilitering
*icke-smittsamma sjukdomar och psykisk hälsa - Epidemiologisk övervakning och hantering epidemiska utbrott av infektionssjukdomar, inklusive massvaccinationsstrategier
- Principer för och hantering av masskadesituationer
- Strategier för att hantera matosäkerhet och undernäringskriser
- Projektplanering och projektledning av hälsoprojekt (planering, genomförande, uppföljning och utvärdering)
- Psykisk hälsa och psykosocialt stöd vid katastrofer
- Personalens hälsa och moralisk stress
Arbetsformer
Interaktiva föreläsningar, web-baserade uppgifter i grupp och individuellt, obligatoriska diskussionsseminarier och simuleringsövningar. Studenterna ska öva och visa förmåga att samla in och analysera information i katastrofer och därefter planera och prioritera nödvändiga hälsoinsatser. Projektarbetet genomförs i grupp med skriftliga inlämningar, presentationer och diskussioner i seminarieform, där studenterna redogör för och diskuterar projektplanerna.
Examination
Kursen examineras i en skriftlig tentamen. I kursen ingår även obligatoriska delar där aktivt deltagande krävs.
De obligatoriska delarna innefattar simuleringsövningar, samt ett projektarbete i grupp. För att studenten ska bli godkänd på kursen krävs att studenten har uppfyllt fastställda kriterier för samtliga obligatoriska delar.
Studenten erhåller ett slutbetyg A-F. För att bli godkänd på kursen måste studenten få minst betyg E på tentamen, samt ha uppfyllt de fastställda kriterierna för samtliga obligatoriska delar.
Obligatoriskt deltagande
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfällen. Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
World Health Organization. Geneva, 2021 URL: Länk
ALNAP, Active Learning Network for Accountability and Performance, 2006
Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge, 2017 - 259 pages ISBN:9781138953680 LIBRIS-ID:20113522 Sök i biblioteket
Humanitarian Practice Network at ODI , HPN, 2007
World Health Organization: Geneva, 2021 URL: Länk
Geneva : World Health Organization, c2005. - vii, 295 p. ISBN:92-4-154616-6 LIBRIS-ID:10160940 Sök i biblioteket
University of Antwerp, Faculty of Medicine and Health Sciences, 2020
University of Bergen, 2020
UNHCR© United Nations High Commissioner for Refugees, Geneva,, 2015
Cambridge : Cambridge University Press, 2018 - 1 online resource (504 pages) ISBN:9781107477261 LIBRIS-ID:nxptc9rxl8xz7jq8 URL: Table of contents / Abstracts Sök i biblioteket
Maidenhead, Berkshire, England : McGraw Hill/Open University Press, 2012. - xvii, 197 pages ISBN:9780335243792 (pbk.) LIBRIS-ID:18062121 Sök i biblioteket
Rugby : Practical Action Publishing, [2014] - xi, 108 pages ISBN:9781853398636 LIBRIS-ID:18060371 Sök i biblioteket
The Sphere project, 2018 URL: Länk
Rekommenderad litteratur
WHO/Unicef, Geneva, 2009