Kursplan för

Hälsoinsatser vid hälsokriser och katastrofer, 15 hp

Public Health Response in Health Crisis and Disasters, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Kurskod
5HD004
Kursens benämning
Hälsoinsatser vid hälsokriser och katastrofer
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Hälsoinsatser vid katastrofer 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden GPH
Datum för fastställande
2024-01-21
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, management, administration eller samhällsvetenskapliga eller tekniska ämnen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande C1 nivå i Common European Framework of Reference for Languages (CEFR); IELTS lägsta poäng 6.0 med minst 5.0 poäng i varje del; TOEFL (pappersbaserat) minst 575 poäng med 4.0 i den skriftliga delen; TOEFL (IBT) 79 poäng med åtminstone 17 poäng i varje del.

 

Mål

Kursens syfte är att ge kompetens, i att optimalt prioritera, planera, genomföra och övervaka hälsoinsatser vid hälsokriser och katastrofer, utifrån behov och risker.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • beskriva hälsosystemens roll vid hälsokriser och katastrofer och analysera söndrade hälsosystem
  • relatera till katastrofberedskapssystem, deras möjligheter och svagheter
  • förklara vilken roll regeringar, huvudsakliga internationella organisationer (FN, WHO m.fl.) och icke-statliga organisationer spelar för att hantera hälsokriser och katastrofer
  • beskriva och planera för hälsoinsatser vid olika typer av katastrofer
  • förklara principer för och hantering av masskadesituationer
  • planera för epidemiologisk övervakning i katastrofsituationer
  • prioritera bland olika strategier avsedda att möta vitala hälsobehov för befolkningen vid katastrofer
  • argumentera för de viktigaste komponenterna för att förebygga och kontrollera epidemiska utbrott av infektionssjukdomar

Innehåll

  • Bedömning och analys av sårbarhet, svårighetsgrad och behov vid katastrofer
  • Analys av söndrade hälsosystem
  • Internationella system för katastrofinsatser
  • Standarder och ansvar vid katastrofer
  • Strategier för vatten, sanitet och hygien (WASH) och tak över huvudet vid katastrofer
  • Logistik och förnödenheter vid katastrofer
  • Planering och benomförande av hälsoinsatser i olika typer av katastrofer och hälsokriser
    *hälso-och sjukvård på olika nivåer
    *minimistandards för sexuell reproduktiv hälsa och rättigheter
    *mödra- och barns hälsa
    *kirurgi och rehabilitering
    *icke-smittsamma sjukdomar och psykisk hälsa
  • Epidemiologisk övervakning och hantering epidemiska utbrott av infektionssjukdomar, inklusive massvaccinationsstrategier
  • Principer för och hantering av masskadesituationer
  • Strategier för att hantera matosäkerhet och undernäringskriser
  • Projektplanering och projektledning av hälsoprojekt (planering, genomförande, uppföljning och utvärdering)
  • Psykisk hälsa och psykosocialt stöd vid katastrofer
  • Personalens hälsa och moralisk stress

Arbetsformer

Interaktiva föreläsningar, web-baserade uppgifter i grupp och individuellt, obligatoriska diskussionsseminarier och simuleringsövningar. Studenterna ska öva och visa förmåga att samla in och analysera information i katastrofer och därefter planera och prioritera nödvändiga hälsoinsatser. Projektarbetet genomförs i grupp med skriftliga inlämningar, presentationer och diskussioner i seminarieform, där studenterna redogör för och diskuterar projektplanerna.

Examination

Kursen examineras i en skriftlig tentamen. I kursen ingår även obligatoriska delar där aktivt deltagande krävs.

De obligatoriska delarna innefattar simuleringsövningar, samt ett projektarbete i grupp. För att studenten ska bli godkänd på kursen krävs att studenten har uppfyllt fastställda kriterier för samtliga obligatoriska delar.

Studenten erhåller ett slutbetyg A-F. För att bli godkänd på kursen måste studenten få minst betyg E på tentamen, samt ha uppfyllt de fastställda kriterierna för samtliga obligatoriska delar.  

Obligatoriskt deltagande
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen
Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfällen. Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

A Guidance document for medical teams responding to health emergencies in armed conflicts and other insecure environments
Beck, Tony Evaluating humanitarian action using the OECD-DAC criteria An ALNAP guide for humanitarian agencies
Chan, Emily Ying Yang Public health humanitarian responses to natural disasters
Checchi, Gayer, Freeman Grais and Mills Public health in crisis- affected populations A practical guide for decision-makers
Classification and minimum standards for foreign medical teams in sudden onset disasters
Connolly, M. A. Communicable disease control in emergencies : a field manual
Cuesta, Gil Improving the evidence base of health interventions in humanitarian crises
Eriksson, Anneli Estimating needs in disasters
Handbook for emergencies, 4th edition
Health in Humanitarian Emergencies : Principles and Practice for Public Health and Healthcare Practitioners Townes, David
Howard, Natasha; Sondorp, Egbert; Veen, Annemarie ter Conflict and health
Humanitarian needs assessment : the good enough guide
The Sphere handbook, Humanitarian Charter and Minimum Standards in Humanitarian Response

Rekommenderad litteratur

WHO child growth standards and the identification of severe acute malnutrition in infants and children