Kursplan för

Projekt inom hälsoinformatik - från idé till specifikation, 5 hp

Projects in health informatics - from idea to specification, 5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT13 , HT15 , VT17
Kurskod
5HI009
Kursens benämning
Projekt inom hälsoinformatik - från idé till specifikation
Hp
5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Hälsoinformatik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 5
Datum för fastställande
2012-10-29
Reviderad av
Utbildningsnämnden LIME
Senast reviderad
2017-10-25
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2017

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom hälso- och sjukvård, biomedicin, teknik, data- och systemvetenskap eller informatik. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Efter genomgången kurs ska studenterna kunna:

Kunskap och förståelse

  • förklara hur man driver ett projekt i en interaktiv process.

Färdighet och förmåga

  • samverka effektivt i tvärvetenskapliga, multidisciplinära och internationella grupper.
  • självständigt och kreativt initiera, leda och driva ett hälsoinformatik(HI)utvecklingsprojekt i dess första faser.
  • tillämpa teorierna på ett riktigt projekt inom hälso- och sjukvård.
  • genom modeller och diagram beskriva användarkraven samt verksamhetsprocesserna före och efter ett eventuellt införande av HI-system.
  • sammanställa och presentera en kravspecifikation med kringdokumentation samt demonstrera en pappersprototyp för ett IT-baserat stöd i vården.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • förklara, ta ställning och kritiskt välja de icke funktionella krav som den föreslagna lösningen ska inneha samt värdera, motivera och argumentera för och emot valen.

Innehåll

En huvudidé är att knyta samman samtliga kurser från det gångna året och låta studenterna öva/praktisera färdigheterna och därmed utveckla sina förutsättningar för yrkesverksamhet genom att tillämpa dessa på ett specifikt fall.

Kursen utgår från ett verkligt problem som identifieras exempelvis genom tidigare fallstudier eller från studenternas egna tidigare erfarenheter. Studenterna initierar ett utvecklingsprojekt som ska lösas enligt följande procedur: Utgå från en idé – definiera ett problem – genomföra en förstudie (inhämta användarkraven/beskriva verksamhetsprocesserna) – föreslå en lösning – testa en prototyp – färdigställa en kravspecifikation på ett standardiserat sätt.

Arbetsformer

Arbetsgrupper bestående av 6-8 studenter arbetar självständigt under handledning. I arbetsgrupperna deltar studenter som har olika bakgrund (teknik/sjukvård) och intar olika positioner i (grupp)organisationen:

- Studenter som har teknisk bakgrund ska kunna definiera, beskriva, problematisera, förklara, diskutera och ta ställning för de tekniska aspekterna i projektet, såsom val av arkitektur, val av utvecklingsmetod och val av notationssätt.

- Studenter som har sin bakgrund i sjukvården ska kunna definiera, beskriva, problematisera, förklara, diskutera och ta ställning för aspekter såsom särskilda krav knutna till specifika sjukdomstillstånd, särskilda krav knutna till vårdens organisationer och juridiska/etiska aspekter.

Studenterna redovisar sina resultat i återkommande formativa seminarier. Kursen avslutas med en demonstration av en pappersprototyp.

Examination

Examinationen baseras på tre olika delar:
- Projektledning (A-F) – inlämningsuppgift.
- Kravspecifikation (A-F) – inlämningsuppgift.
- Presentation (U/G) – muntlig presentation.

För att bli godkänd på kursen måste man klara alla delar. Slutbetyget för kursen blir medelvärdet/genomsnittet.

Obligatorisk närvaro
Deltagande i seminarier och i gruppaktiviteterna är obligatoriskt. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur de missade inslag kan tas igen. Innan studenten kompleterat i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten rapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att
uppsöka studievägledaren.
 

Övergångsbestämmelser

Kursen läggs ner och ges för sista gången VT2017. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT2019 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat. 
 

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Ingen specifik litteratur