Informatik och förändringsarbete i vårdorganisationer, 5 hp
Informatics and Improvement Work in Health Care Organisations, 5 credits- Kurskod
- 5HI012
- Kursens benämning
- Informatik och förändringsarbete i vårdorganisationer
- Hp
- 5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Hälsoinformatik
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnd 5
- Datum för fastställande
- 2013-03-18
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2013
Särskild behörighet
Godkänt på alla kurser från termin 1 och 2 på Masterprogrammet i hälsoinformatik.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna analysera, leda och organisera verksamhet på ett effektivt och evidensbaserat sätt, samt driva förbättringsprojekt med stöd av hälsoinformatik inom vården.
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
Management och ledarskap
- Redogöra för hur ledning, organisation och struktur påverkar organisationens möjlighet att nå sina definierade mål och visioner.
- Initiera, leda och stödja förändringsarbete inom hälso- och sjukvård.
- Förstå samverkans betydelse för att skapa God Vård enligt Socialstyrelsens definition.
Förbättringsarbete
- Applicera olika förbättringsverktyg och metoder för att identifiera problem, testa idéer i liten skala, utvärdera resultat och presentera hur dessa kan förbättra hälso- och sjukvård.
- Applicera olika förändringsteorier i förbättring av hälso- och sjukvård.
Innehåll
Kursen skall introducera studenterna till ämnena management, ledarskap och förändringsarbete. Kursens innehåll utgår från praktiska erfarenheter och kompetenser samt reflektioner kring hur man ska kunna tillämpa teorier inom ledarskap, lärande, förbättringsarbete och hälsoinformatik för att förbättra hälso- och sjukvården. Under kursens gång kommer studenten att kontinuerligt testa de nyvunna kunskaperna. Vid kursens slut kommer därmed varje student att ha med sig personlig erfarenhet och konkreta verktyg för att kunna förbättra sjukvården under hela sin karriär.
Arbetsformer
Undervisningsformen syftar till att integrera informatik, management och ledarskap. Kursens arbetsformer syftar till att träna interaktion, kritisk reflektion och analys utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. I denna kurs används olika studentcentrerade arbetssätt för att stimulera ett aktivt kunskapssökande och för att optimera möjligheterna för att kursens lärandemål (”learning outcomes”) uppnås. Dessa aktiviteter kan innefatta berättelser (”storytelling”), seminarier, reflektionsstunder, fall, casemetodik, problem based learning (PBL) med stödföreläsningar, case-in-point, ”peer-to-peer” återkoppling och miniprojekt. Möten sker både i fysisk och elektronisk form.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter samt muntlig presentation. För att studenten ska få godkänt ska hon/han kunna demonstrera uppfyllelse av alla kursens utfallsmål.
I enlighet med evidensbaserad pedagogik används formativ examination under kursen för att studenter och lärare kontinuerligt ska kunna följa och påverka studentens utveckling mot kursens utfallsmål.
Obligatoriskt deltagande
Kursintroduktion, slutexaminationen och vissa övningar/seminarier som framgår av schemat kräver aktivt deltagande. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK.
Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en 2-årsperiod efter kursens slut.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Ledarskap, management och informatik utvecklas ständigt. Därför finns det ingen obligatorisk litteratur
Boston, Mass. : Harvard Business Press, cop. 2009 - x, 261 s. ISBN:978-1-4221-7560-6 (inb.) LIBRIS-ID:11612887 Sök i biblioteket
Los Angeles ;a London : SAGE, 2008 - x, 162 s. ISBN:1-4129-2845-1 (hbk.) LIBRIS-ID:10734881 Sök i biblioteket
3., [rev.] ed. : Thousand Oakes, Calif. : SAGE, cop. 2010 - vii, 151 s. ISBN:978-1-4129-7515-5 (pbk.) LIBRIS-ID:11679351 Sök i biblioteket
New York, N.Y. : Routledge, 2004 - xiv, 234 s. ISBN:0-415-31518-2 (inb.) LIBRIS-ID:8979651 Sök i biblioteket