Kursplan för

Standardisering inom hälsoinformatik, 5 hp

Standardisation within Health Informatics, 5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT18 , VT19 , VT21 , HT21 , VT24
Kurskod
5HI020
Kursens benämning
Standardisering inom hälsoinformatik
Hp
5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Hälsoinformatik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden LIME
Datum för fastställande
2017-10-25
Reviderad av
Utbildningsnämnden LIME
Senast reviderad
2023-10-03
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2024

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom hälso- och sjukvård, biomedicin, teknik, data- och systemvetenskap, informatik eller motsvarande examen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursens övergripande mål är att möjliggöra för studenterna att inhämta kunskaper och färdigheter att välja, värdera och tillämpa olika hälsoinformatikstandarder för att lagra, hitta, representera och utbyta data mellan olika hälsoinformationssystem.

Efter genomgången kurs skall studenterna uppnå följande mål:

Kunskap och förståelse

  • att kunna redogöra för betydelsen av hälsoinformatikstandarder och terminologier för hantering av patientinformation,
  • att kunna redogöra för olika sätt att använda kontrollerad terminologi i vårddokumentationen,
  • att kunna redogöra för olika sätt att använda hälsoinformatikstandarder för att åstadkomma interoperabilitet mellan hälsoinformationssystem, och
  • att kunna förklara metoder för att representera klinisk kunskap i form av standardiserade modeller.

Färdighet och förmåga

  • att kunna analysera och tillämpa olika standarder för att representera och utbyta information mellan hälsoinformationssystem,
  • att metodiskt kunna välja och använda tekniker för att modellera kliniskt kunskap, och.
  • att kunna värdera möjliga områden för standardisering och möjliga val av standarder.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • att kunna värdera möjliga effekter av standardisering inom hälsoinformatik på effektivitet och kvalitet inom vården, och
  • att kunna reflektera över användningen av hälsoinformatikstandards i olika länder.

Innehåll

  • Nationella och internationella standardiseringsorganisationer och initiativ
  • Olika nivåer på interoperabilitet
  • Översikt över hälsoinformatikstandarder, kodverk, terminologier och ontologier t ex. HL7, OpenEHR, SNOMED, Continua
  • Modeller för representation av klinisk kunskap

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier och datorlabb sessioner.

Examination

Examinationen består dels av grupparbeten, dels av en individuell digital skriftlig tentamen på distans.  Grupparbeten bedöms med godkänd/icke-godkänd, och den individuella digital skriftlig tentamen på distans bedöms med A-F. Slutbetyget på kursen sätts först när samtliga obligatoriska moment genomförts.

Obligatoriskt deltagande

Kursen innehåller obligatoriska moment vilka är markerade i kursschemat. Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Försenat inlämnande påverkar möjligheten att få högre betyg än C. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Benson, Tim. author. Principles of Health Interoperability [electronic resource] : FHIR, HL7 and SNOMED CT / by Tim Benson, Grahame Grieve
Clinical decision support and beyond : progress and opportunities in knowledge-enhanced health and healthcare Greenes, Robert A.; Del Fiol, Guilherme