Kursplan för

Kunskapsfronten inom translationell medicin, 16,5 hp

Frontiers in Translational Medicine, 16,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2017.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT17 , HT18 , HT19
Kurskod
5MT006
Kursens benämning
Kunskapsfronten inom translationell medicin
Hp
16,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Molekylära livsvetenskaper 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för medicin, Solna
Beslutande organ
Programnämnden för biomedicinprogrammen
Datum för fastställande
2017-04-19
Reviderad av
Programnämnden för biomedicinprogrammen
Senast reviderad
2017-04-19
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2017

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp varav/samt minst 10 hp i teoretisk matematik samt minst 20 hp inom livsvetenskap
(exempelvis cellbiologi, biokemi, mikrobiologi eller molekylärbiologi). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande
Engelska B/Engelska 6 med godkänt betyg.

Mål

Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig kunskap om människans biologi, sjukdomsorsaker och patogenes; förstå varför och hur bioinformatikverktyg förbättrar förståelsen för människans biologi, sjukdomsorsaker och sjukdomsutveckling; samt konsekvenserna av dessa tvärvetenskapliga ansatser för upptäckten av nya diagnostiska verktyg och läkemedel. Studenten ska även tillägna sig ett globalt hälsoperspektiv. Kursen fungerar som en introduktion till hela masterprogrammet.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
 
Avseende kunskap och förståelse

  • beskriva och förklara basala funktioner och mekanismer på cell- och organnivå i relation till hela människokroppen och kunna koppla dessa till utvecklingen av sjukdom och behandling, samt beakta dessa processer i ett globalt hälsoperspektiv,
  • beskriva och förklara grundläggande och basala principer (teori) och arbetsflödet (praktik) i bioinformatiska verktyg,
  • beskriva och förklara tillämpningen av bioinformatiska verktyg för studiet av mänskliga sjukdomar,

Avseende kompetens och förmåga

  • integrera förståelsen av bioinformatiska verktyg med molekylärbiologi för att kunna studera mänskliga sjukdomar (molekylärmedicin),
  • skilja mellan de för- och nackdelar av bioinformatiska verktyg som vanligen används i molekylärmedicin,
  • söka, samla, värdera, tolka och diskutera (i både skriftlig och muntlig form) specialiserad information i samband med ämnen som tas upp inom kursen,

 
Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över etiska aspekter på forskning som avser mänskligt material och djurmaterial,
  • ta ansvar för egen inlärning.

Innehåll

Kursen fokuserar på vanliga mänskliga sjukdomar såsom metabola sjukdomar (t.ex. fetma, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar), cancer och inflammations/immunologiska sjukdomar. Det globala perspektivet på hälsa och sjukdomar diskuteras. Bioinformatiska verktyg som används inom området avancerad translationell forskning belyses.

Huvudtemat är att få förståelse för vanliga mänskliga sjukdomar från ett translationellt medicinperspektiv, vilket involverar analyser med av data från högkapacitetstekniker. En central del är att förstå hur och varför stora mängder av cellulära, molekylärbiologiska och molekylätstrgenetiska data genereras från ett biomedicinskt perspektiv och sedan används för att förbättra vår kunskap om mänskliga sjukdomar.

Kursen består av följande moment:
 

Sjukdomsmekanismer och translationell medicin, 7 hp Avancerad biomedicinsk kunskap om olika sjukdomar som behandlas inom kursen och grundläggande kunskaper i bioinformatik.
Teoretisk bakgrund (om sjukdomar som omfattas av kursen) är integrerad med praktiska metoder som utnyttjar lämpliga bioinformatiska verktyg.  Tillämpning av bioinformatik i biomedicinsk forskning, 5 hp Egna fördjupnings studier om integration av teoretiska biomedicinska kunskaper om olika sjukdomar med lämpliga bioinformatiska verktyg. Journal club, 4.5 hp Fördjupningsstudier av nya vetenskapliga artiklar. Tonvikten ligger på individuell förberedelse, förmåga att utföra muntliga presentationer och aktivt deltagande i analytiska diskussioner om teorier och vetenskapliga begrepp.

Arbetsformer

Kursen är på avancerad nivå, där studenter antas vara bekant med de vanligaste studiemetoderna inom högre utbildning. Den grundläggande pedagogiska synen bygger på lärande som en aktiv forskningsprocess. De strukturerade lärandeaktiviteterna inkluderar workshops, seminarier, expertföreläsningar och praktiska övningar. Särskild vikt läggs vid peer-lärande och självstudier (både teoretiska och praktiska) i grupp och på individuell nivå. Studenterna vägleds för att underlätta självstudier.
 

Examination

Sjukdomsmekanismer och translationell medicin (7 hp). Examinationen består av en skriftlig tentamen. Betygsätts U/G/VG.

Tillämpning av bioinformatik i biomedicinsk forskning (5 hp). Examinationen består av en skriftlig och/eller en muntlig presentation. Skriftliga uppgifter ska lämnas in före slutet av kursen enligt specifikation i schemat. Betygsätts U/G/VG.

Journal club (4,5 hp). Examinationen består av muntlig och skriftlig analys av vetenskapliga artiklar. Betygsätts U/G.

Betyg på hel kurs blir en sammanvägning av betygen på momenteten Sjukdomsmekanismer och translationell medicin och tillämpning av bioinformatik i biomedicinsk forskning. För att få godkänt på kursen krävs godkänt på alla moment. För att få väl godkänt på kursen krävs godkänt på alla moment samt väl godkänt i minst ett av de momenten i kursen.

Obligatoriskt deltagande
Introduktion till kursen, seminarier, grupparbeten och demonstrationer samt presentationer och föreläsningar knutna till dessa moment är obligatoriska. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan studenten deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar registreras inte studentens resultat för respektive moment i LADOK.

Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
De studenter som ej är godkända efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle eller någon ny kursplats.

Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig med inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
 

Övergångsbestämmelser

Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en tvåårsperiod efter kursens slut.
 

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Muntlig utvärdering, kursråd, kommer att genomföras under kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Studiematerial och referensartiklar kommer att tillhandahållas under kursen.