Kunskapsfronten inom translationell medicin, 16,5 hp
Frontiers in Translational Medicine, 16,5 credits- Kurskod
- 5MT006
- Kursens benämning
- Kunskapsfronten inom translationell medicin
- Hp
- 16,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Molekylära livsvetenskaper
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för medicin, Solna
- Beslutande organ
- Programnämnden för biomedicinprogrammen
- Datum för fastställande
- 2017-04-19
- Reviderad av
- Programnämnden för biomedicinprogrammen
- Senast reviderad
- 2017-04-19
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp varav/samt minst 10 hp i teoretisk matematik samt minst 20 hp inom livsvetenskap
(exempelvis cellbiologi, biokemi, mikrobiologi eller molekylärbiologi). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande
Engelska B/Engelska 6 med godkänt betyg.
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig kunskap om människans biologi, sjukdomsorsaker och patogenes; förstå varför och hur bioinformatikverktyg förbättrar förståelsen för människans biologi, sjukdomsorsaker och sjukdomsutveckling; samt konsekvenserna av dessa tvärvetenskapliga ansatser för upptäckten av nya diagnostiska verktyg och läkemedel. Studenten ska även tillägna sig ett globalt hälsoperspektiv. Kursen fungerar som en introduktion till hela masterprogrammet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Avseende kunskap och förståelse
- beskriva och förklara basala funktioner och mekanismer på cell- och organnivå i relation till hela människokroppen och kunna koppla dessa till utvecklingen av sjukdom och behandling, samt beakta dessa processer i ett globalt hälsoperspektiv,
- beskriva och förklara grundläggande och basala principer (teori) och arbetsflödet (praktik) i bioinformatiska verktyg,
- beskriva och förklara tillämpningen av bioinformatiska verktyg för studiet av mänskliga sjukdomar,
Avseende kompetens och förmåga
- integrera förståelsen av bioinformatiska verktyg med molekylärbiologi för att kunna studera mänskliga sjukdomar (molekylärmedicin),
- skilja mellan de för- och nackdelar av bioinformatiska verktyg som vanligen används i molekylärmedicin,
- söka, samla, värdera, tolka och diskutera (i både skriftlig och muntlig form) specialiserad information i samband med ämnen som tas upp inom kursen,
Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över etiska aspekter på forskning som avser mänskligt material och djurmaterial,
- ta ansvar för egen inlärning.
Innehåll
Kursen fokuserar på vanliga mänskliga sjukdomar såsom metabola sjukdomar (t.ex. fetma, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar), cancer och inflammations/immunologiska sjukdomar. Det globala perspektivet på hälsa och sjukdomar diskuteras. Bioinformatiska verktyg som används inom området avancerad translationell forskning belyses.
Huvudtemat är att få förståelse för vanliga mänskliga sjukdomar från ett translationellt medicinperspektiv, vilket involverar analyser med av data från högkapacitetstekniker. En central del är att förstå hur och varför stora mängder av cellulära, molekylärbiologiska och molekylätstrgenetiska data genereras från ett biomedicinskt perspektiv och sedan används för att förbättra vår kunskap om mänskliga sjukdomar.
Kursen består av följande moment:
Teoretisk bakgrund (om sjukdomar som omfattas av kursen) är integrerad med praktiska metoder som utnyttjar lämpliga bioinformatiska verktyg. Tillämpning av bioinformatik i biomedicinsk forskning, 5 hp Egna fördjupnings studier om integration av teoretiska biomedicinska kunskaper om olika sjukdomar med lämpliga bioinformatiska verktyg. Journal club, 4.5 hp Fördjupningsstudier av nya vetenskapliga artiklar. Tonvikten ligger på individuell förberedelse, förmåga att utföra muntliga presentationer och aktivt deltagande i analytiska diskussioner om teorier och vetenskapliga begrepp.
Arbetsformer
Kursen är på avancerad nivå, där studenter antas vara bekant med de vanligaste studiemetoderna inom högre utbildning. Den grundläggande pedagogiska synen bygger på lärande som en aktiv forskningsprocess. De strukturerade lärandeaktiviteterna inkluderar workshops, seminarier, expertföreläsningar och praktiska övningar. Särskild vikt läggs vid peer-lärande och självstudier (både teoretiska och praktiska) i grupp och på individuell nivå. Studenterna vägleds för att underlätta självstudier.
Examination
Sjukdomsmekanismer och translationell medicin (7 hp). Examinationen består av en skriftlig tentamen. Betygsätts U/G/VG.
Tillämpning av bioinformatik i biomedicinsk forskning (5 hp). Examinationen består av en skriftlig och/eller en muntlig presentation. Skriftliga uppgifter ska lämnas in före slutet av kursen enligt specifikation i schemat. Betygsätts U/G/VG.
Journal club (4,5 hp). Examinationen består av muntlig och skriftlig analys av vetenskapliga artiklar. Betygsätts U/G.
Betyg på hel kurs blir en sammanvägning av betygen på momenteten Sjukdomsmekanismer och translationell medicin och tillämpning av bioinformatik i biomedicinsk forskning. För att få godkänt på kursen krävs godkänt på alla moment. För att få väl godkänt på kursen krävs godkänt på alla moment samt väl godkänt i minst ett av de momenten i kursen.
Obligatoriskt deltagande
Introduktion till kursen, seminarier, grupparbeten och demonstrationer samt presentationer och föreläsningar knutna till dessa moment är obligatoriska. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan studenten deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar registreras inte studentens resultat för respektive moment i LADOK.
Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
De studenter som ej är godkända efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle eller någon ny kursplats.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig med inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en tvåårsperiod efter kursens slut.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Muntlig utvärdering, kursråd, kommer att genomföras under kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Studiematerial och referensartiklar kommer att tillhandahållas under kursen.