Kursplan för

Förlossning 1 och mödrahälsovård, 15 hp

Delivery Care 1 and Maternal Health Care, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT18 , HT20 , HT22 , HT24
Kurskod
7KB004
Kursens benämning
Förlossning 1 och mödrahälsovård
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden KBH
Datum för fastställande
2018-04-03
Reviderad av
Utbildningsnämnden KBH
Senast reviderad
2024-03-12
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

För tillträde till kursen ​Förlossning 1 och mödrahälsovård ska minst 15.0 hp i kursen Barnmorskans profession inom svensk hälso- och sjukvård, 10.5 hp i kursen Barnmorskans profession inom gynekologi, mödrahälsovård samt antikonception samt 4.5 hp i kursen Farmakologi och läkemedelsberäkning vara godkända.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) /motsvarande inom utbildning på KI till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna integrera teoretisk och praktisk kunskap om mödrahälsovård och förlossningsvård. 

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Förlossningsvård

  • observera, identifiera, dokumentera och under vägledning bedöma och handlägga det normala och avvikande förlossningsförloppet
  • tillämpa ett arbetssätt som främjar hälsa och det fysiologiska förlossningsförloppet
  • tillämpa medicintekniska moment relaterade till förlossningsvård
  • utföra adekvata undersökningar för att följa förlossningens progress och analysera resultatet av dessa
  • tillämpa olika metoder för att övervaka fostrets hälsa under förlossning samt beskriva, tolka och reflektera över resultatet av dessa
  • bedöma, reflektera över och tillgodose den födandes individuella behov av stöd och smärtlindring
  • bedöma behovet av och utföra muntligt och manuellt perinealskydd
  • identifiera samt definiera olika bristningsgrader, behärska teknik och grundprinciper för suturering samt under handledning suturera bristningar av grad I och II
  • bedöma, omhänderta och vårda det nyfödda friska och medtagna barnet  
  • vårda den nyblivna familjen efter förlossning samt bedöma deras hälsa och behov av övervakning 
  • stödja och vägleda vid amning efter förlossning på ett sätt som främjar interaktionen mellan föräldrar och barn
  • reflektera över och analysera betydelsen av evidens, beprövad erfarenhet, professionellt förhållningssätt, etik, kulturell bakgrund, genus samt delaktighet och informerade val i förlossningsvården
  • reflektera över och ta ansvar för egna värderingar, styrkor och begränsningar samt behov av ytterligare kunskap inom förlossningsvård
  • samarbeta och kommunicera inter- och intraprofessionellt

Mödrahälsovård

  • självständigt handlägga och dokumentera vård under normal graviditet och tiden efter förlossning
  • identifiera avvikande förlopp hos den gravida och fostret
  • analysera information om fosterläge, fostrets hälsa och tillväxt under graviditeten
  • bedöma och i samverkan med den gravida​ reflektera över insatser gällande hälsa och livsstil
  • ta del av samt reflektera över förlossnings- och föräldraförberedelse
  • planera och genomföra samtal kring psykosociala förhållanden för att anpassa omvårdnadsåtgärder under perinatalperioden
  • självständigt genomföra gynekologisk undersökning samt bedöma och analysera resultatet
  • självständigt utföra gynekologisk cellprovtagning och ge adekvat information om provtagningen
  • tillämpa teoretiska och praktiska kunskaper om antikonception
  • handlägga sexuellt överförbara sjukdomar
  • självständigt genomföra och dokumentera samtal om sexuell hälsa och klimakteriet 
  • självständigt genomföra och dokumentera samtal om amning
  • reflektera över och ta ansvar för egna värderingar, styrkor och begränsningar samt behov av ytterligare kunskap inom mödrahälsovård

Innehåll

Kursen består av  tre moment.

Mödrahälsovård - VFU, 6.0 hp

Betygsskala: GU

Detta moment omfattar verksamhetsförlagd utbildning inom mödrahälsovård.

Förlossningsvård - VFU, 6.0 hp

Betygsskala: GU

Detta moment omfattar verksamhetsförlagd utbildning inom förlossningsvård.

Förlossningsvård - teori, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Under detta moment har studenten undervisning som innefattar:

  • förlossningsprogress
  • avvikande fosterbjudningar
  • stor blödning under förlossning
  • barnmorskans roll vid kejsarsnitt och instrumentell förlossning
  • partners stödjande roll
  • förlossningsställningar
  • aktivitet och ställningar som främjar normal progress
  • prevention, diagnostik och suturering av bristningar
  • övervakning av den födande och fostret under förlossning
  • hälsa och ohälsa hos det nyfödda barnet samt neonatal HLR

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.

De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, färdighetsträning, självrättande tester, individuella studieuppgifter där teori och praktik integreras samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU). De obligatoriska inslagen i kursen är seminarier, studieuppgifter, examinationer och VFU.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Den verksamhetsförlagda utbildningen som motsvarar nio veckor omfattar 40 timmar/vecka varav 32 timmar/vecka är förlagd i verksamheten. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även helgdagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Examination

Förlossningsvård - teori 3.0 hp
Examination sker i form av seminarier, studieuppgifter, individuell praktisk, muntlig samt skriftlig tentamen .

Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. 

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator kan, om så är fallet, fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. 

Förlossningsvård - VFU 6.0 hp 

Examination sker i form av summativ bedömning utifrån bedömningsunderlag för VFU.

Mödrahälsovård - VFU 6.0 hp

Examination sker i form av summativ bedömning utifrån bedömningsunderlag för VFU.

Under verksamhetsförlagd utbildning sker en fortlöpande bedömning av den studerandes prestationer. Mitt- och slutbedömning ska genomföras. Handledare på VFU ger underlag för bedömning i bedömningsformulär. Vid risk för underkännande av student ska en skriftlig individuell handlingsplan upprättas av ansvarig lärare tillsammans med handledare och delges studenten.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en skriftlig individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

För godkänt resultat på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända samt deltagande i obligatoriska undervisningsinslag.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.

Undervisning sker på svenska.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Litteratur på engelska kan förekomma.

Andersson, Agneta Mödrahälsovård, sexuell och reproduktiv hälsa
Bäckenbotten och förlossningsskador : handbok för barnmorskor Olsson, Ann; Lind, Cecilia; Fernando, Mia; Rotstein, Emilia
Etik för barnmorskor Asplin, Nina; Barimani, Mia; Bäckström, Caroline; Carlsson, Tommy; Ekstrand Ragnar, Maria; Franck, Martina; Höglund, Anna T; Larsson, Margareta; Lilliehöök, Emma; Makenzius, Marlene; Mattebo, Magdalena; Nihlén Fahlquist, Jessica; Rehn, Margareta; Rådestad, Ingela; Skoog Svanberg, Agneta; Sydsjö, Gunilla; Thorstensson, Stina; Waldenström, Ulla; Wiklund, Ingela; Vikström, Anna; Vikström, Malin; Zwedberg, Sofia Oscarsson, Marie; Georgsson, Susanne
Holzmann, Malin; Jonsson, Maria CTG : fosterövervakning i teori och praktik
Lindgren, Helena; Rehn, Margareta; Wiklund, Ingela Barnmorskans handläggning vid normal förlossning : forskning och erfarenhet
Obstetrik Ajne, Gunilla; Blomberg, Marie; Carlsson, Ylva
Reproduktiv hälsa - - barnmorskans kompetensområde Lindgren, Helena; Christensson, Kyllike; Dykes, Anna-Karin; Abascal, Gudrun; Ahlborg, Tone; Akselsson, Anna; Algovik, Michael; Anderberg, Eva; Axelsson, Ove; Barimani, Mia; Berg, Marie; Berglund, Anna; Berntorp, Kerstin; Blix, Ellen; Borneskog Sinclair, Catrin; Byrskog, Ulrika; Carlsson, Ylva; Conner, Peter; Crang Svalenius, Elizabeth; Dencker, Anna; Edqvist, Malin; Ekéus, Cecilia; Ekstrand Ragnar, Maria; Elden, Helen; Erlandsson, Kerstin; Forsgren, Marianne; Forslund Frykedal, Karin; Gemzell Danielsson, Kristina; Georgsson, Susanne; Hanson, Ulf; Hansson, Stefan; Holzmann, Malin; Häggström-Nordin, Elisabet; Höglund, Berit; Jacobsson, Bo; Jakobsson, Jan; Jonas, Wibke; Kristoffersson, Ulf; Landgren, Britt-Marie; Larsson, Margareta; Lendahls, Lena; Leyon, Jan; Lingman, Göran; Lundgren, Ingela; Lundqvist, Pia; Marions, Lena; Marsal, Karel; Mattebo, Magdalena; Nilsson, Christina; Nissen, Eva; Nordenskjöld, Agneta; Nordfjell, Anna; Nordström, Lennart; Olofsson, Per; Olsson, Ann; Pettersson, Karin; Pålsson, Petra; Risberg, Anitha; Rubertsson, Christine; Rådestad, Ingela; Selander, Bo; Siwe, Karin; Skoog Svanberg, Agneta; Johansson Soller, Maria; Svensson, Kristin; Sydsjö, Gunilla; Thies-Lagergren, Li; Tydén, Tanja; Ulfsdottir, Hanna; Waldenström, Ulla; Wennerholm, Ulla-Britt; Wijma, Barbro; Wiklund, Ingela; Zwedberg, Sofia; Åhlund, Susanne; Ährlund-Richter, Lars; Modén, Maja; Engqvist, Jeanette; Lindgren, Nilas; Hallberg, Jonny; Hallberg, Jonny Lindgren, Helena; Christensson, Kyllike; Dykes, Anna-Karin
RFSL HBTQ kompetens för dig som arbetar med blivande eller nyblivna föräldrar
Rickert-Olsson, Rebecca Bemötande vid psykisk ohälsa i mödra- och barnhälsovården : graviditet, förlossning, anknytning
Svensson, Liisa; Heli, Susanna Trygg förlossning : En omvårdnadsmodell för minskad stress och rädsla
Webb-baserad CTG-utbildning. www.ctgutbildning.se
Webb-baserad Neonatal HLR. www.neohlrutbildning.se

Fördjupningslitteratur

Fridén, Cecilia; Nordgren, Birgitta; Åhlund, Susanne Graviditet, hälsa och träning
Kylberg, Elisabeth; Westlund, Mia; Zwedberg, Sofia Amning i dag
Lagercrantz, Hugo Neonatologi Hellström-Westas, Lena; Norman, Mikael
Marsal, Karel Obstetrisk öppenvård Grennert, Lars
Omvårdnad av det nyfödda barnet Lundqvist, Pia