Förlossning 1 och mödrahälsovård, 15 hp
Delivery Care 1 and Maternal Health Care, 15 credits- Kurskod
- 7KB004
- Kursens benämning
- Förlossning 1 och mödrahälsovård
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden KBH
- Datum för fastställande
- 2018-04-03
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden KBH
- Senast reviderad
- 2024-03-12
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2024
Särskild behörighet
För tillträde till kursen Förlossning 1 och mödrahälsovård ska minst 15.0 hp i kursen Barnmorskans profession inom svensk hälso- och sjukvård, 10.5 hp i kursen Barnmorskans profession inom gynekologi, mödrahälsovård samt antikonception samt 4.5 hp i kursen Farmakologi och läkemedelsberäkning vara godkända.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) /motsvarande inom utbildning på KI till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna integrera teoretisk och praktisk kunskap om mödrahälsovård och förlossningsvård.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Förlossningsvård
- observera, identifiera, dokumentera och under vägledning bedöma och handlägga det normala och avvikande förlossningsförloppet
- tillämpa ett arbetssätt som främjar hälsa och det fysiologiska förlossningsförloppet
- tillämpa medicintekniska moment relaterade till förlossningsvård
- utföra adekvata undersökningar för att följa förlossningens progress och analysera resultatet av dessa
- tillämpa olika metoder för att övervaka fostrets hälsa under förlossning samt beskriva, tolka och reflektera över resultatet av dessa
- bedöma, reflektera över och tillgodose den födandes individuella behov av stöd och smärtlindring
- bedöma behovet av och utföra muntligt och manuellt perinealskydd
- identifiera samt definiera olika bristningsgrader, behärska teknik och grundprinciper för suturering samt under handledning suturera bristningar av grad I och II
- bedöma, omhänderta och vårda det nyfödda friska och medtagna barnet
- vårda den nyblivna familjen efter förlossning samt bedöma deras hälsa och behov av övervakning
- stödja och vägleda vid amning efter förlossning på ett sätt som främjar interaktionen mellan föräldrar och barn
- reflektera över och analysera betydelsen av evidens, beprövad erfarenhet, professionellt förhållningssätt, etik, kulturell bakgrund, genus samt delaktighet och informerade val i förlossningsvården
- reflektera över och ta ansvar för egna värderingar, styrkor och begränsningar samt behov av ytterligare kunskap inom förlossningsvård
- samarbeta och kommunicera inter- och intraprofessionellt
Mödrahälsovård
- självständigt handlägga och dokumentera vård under normal graviditet och tiden efter förlossning
- identifiera avvikande förlopp hos den gravida och fostret
- analysera information om fosterläge, fostrets hälsa och tillväxt under graviditeten
- bedöma och i samverkan med den gravida reflektera över insatser gällande hälsa och livsstil
- ta del av samt reflektera över förlossnings- och föräldraförberedelse
- planera och genomföra samtal kring psykosociala förhållanden för att anpassa omvårdnadsåtgärder under perinatalperioden
- självständigt genomföra gynekologisk undersökning samt bedöma och analysera resultatet
- självständigt utföra gynekologisk cellprovtagning och ge adekvat information om provtagningen
- tillämpa teoretiska och praktiska kunskaper om antikonception
- handlägga sexuellt överförbara sjukdomar
- självständigt genomföra och dokumentera samtal om sexuell hälsa och klimakteriet
- självständigt genomföra och dokumentera samtal om amning
- reflektera över och ta ansvar för egna värderingar, styrkor och begränsningar samt behov av ytterligare kunskap inom mödrahälsovård
Innehåll
Kursen består av tre moment.
Mödrahälsovård - VFU, 6.0 hp
Detta moment omfattar verksamhetsförlagd utbildning inom mödrahälsovård.
Förlossningsvård - VFU, 6.0 hp
Detta moment omfattar verksamhetsförlagd utbildning inom förlossningsvård.
Förlossningsvård - teori, 3.0 hp
Under detta moment har studenten undervisning som innefattar:
- förlossningsprogress
- avvikande fosterbjudningar
- stor blödning under förlossning
- barnmorskans roll vid kejsarsnitt och instrumentell förlossning
- partners stödjande roll
- förlossningsställningar
- aktivitet och ställningar som främjar normal progress
- prevention, diagnostik och suturering av bristningar
- övervakning av den födande och fostret under förlossning
- hälsa och ohälsa hos det nyfödda barnet samt neonatal HLR
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.
De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, färdighetsträning, självrättande tester, individuella studieuppgifter där teori och praktik integreras samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU). De obligatoriska inslagen i kursen är seminarier, studieuppgifter, examinationer och VFU.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Den verksamhetsförlagda utbildningen som motsvarar nio veckor omfattar 40 timmar/vecka varav 32 timmar/vecka är förlagd i verksamheten. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även helgdagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examination
Förlossningsvård - teori 3.0 hp
Examination sker i form av seminarier, studieuppgifter, individuell praktisk, muntlig samt skriftlig tentamen .
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator kan, om så är fallet, fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Förlossningsvård - VFU 6.0 hp
Examination sker i form av summativ bedömning utifrån bedömningsunderlag för VFU.
Mödrahälsovård - VFU 6.0 hp
Examination sker i form av summativ bedömning utifrån bedömningsunderlag för VFU.
Under verksamhetsförlagd utbildning sker en fortlöpande bedömning av den studerandes prestationer. Mitt- och slutbedömning ska genomföras. Handledare på VFU ger underlag för bedömning i bedömningsformulär. Vid risk för underkännande av student ska en skriftlig individuell handlingsplan upprättas av ansvarig lärare tillsammans med handledare och delges studenten.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en skriftlig individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
För godkänt resultat på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända samt deltagande i obligatoriska undervisningsinslag.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Litteratur på engelska kan förekomma.
Stockholm : Svensk förening för obstetrik och gynekologi, 2008 - 136 s. LIBRIS-ID:11279400
Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning, [2020] - 136 sidor ISBN:9789177411406 LIBRIS-ID:4f0rzvwv2pqjm18r Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur AB, 2021 - 328 sidor ISBN:9789144133324 LIBRIS-ID:1dgv052tzd20ml8f Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Gothia kompetens, [2023] - 230 sidor ISBN:9789177412717 LIBRIS-ID:q63n1v1gn6182fws Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 106 s. ISBN:9789144084510 LIBRIS-ID:15218278 Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 798 sidor ISBN:9789144142609 LIBRIS-ID:bq1q8t2m8p0mvb5s Sök i biblioteket
2 uppl. : Studentlitteratur AB, 2022 - 958 sidor ISBN:9789144138237 LIBRIS-ID:m2mwc92ck652mg64 Sök i biblioteket
RFSL, 2021 URL: Länk
Första upplagan : Stockholm : Gothia fortbildning, [2019] - 231 sidor ISBN:9789177410843 LIBRIS-ID:fql4sr4mcb226hx5 Sök i biblioteket
Gothia Fortbildning AB, 2017 ISBN:978-91-7741-035-5 LIBRIS-ID:21400496 Sök i biblioteket
Institutionen för kvinnors och barns hälsa,
Institutionen för kvinnors och barns hälsa,
Fördjupningslitteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 144 s. ISBN:9789144073422 LIBRIS-ID:12315611 Sök i biblioteket
Fjärde upplagan : Stockholm : Gothia kompetens, [2021] - 189 sidor ISBN:9789177413011 LIBRIS-ID:ftxngrldcm16zj4j Sök i biblioteket
2., utök. och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 559 s. ISBN:9789144096681 LIBRIS-ID:18685673 Sök i biblioteket
3., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 383 s. ISBN:978-91-47-09959-7 LIBRIS-ID:12239796 Sök i biblioteket
2., [uppdaterade och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 320 s. ISBN:978-91-44-05550-3 LIBRIS-ID:13743346 Sök i biblioteket