Kursplan för

Fysioterapi i slutenvård och kommunal verksamhet, 15 hp

Physiotherapy in Inpatient and Outpatient Care, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
7KF004
Kursens benämning
Fysioterapi i slutenvård och kommunal verksamhet
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Fysioterapi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2018-10-17
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2020-02-14
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2019

Särskild behörighet

För att vara behörig till kursen Fysioterapi i slutenvård och kommunal verksamhet, 7KF004, ska kurserna Fysioterapi som ämne och yrke inom svensk hälso- och sjukvård , 7KF002 , 7.5 hp (kurs 1 T1) samt Undersökning och interventioner inom evidensbaserad fysioterapi, 7KF000, 10.5 hp (kurs 2 T1) vara godkända.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Syftet med kursen är att den studerande ska utveckla fysioterapeutisk kunskap relaterat till svensk kontext  med fokus på slutenvård och kommunal verksamhet samt kunna kommunicera fysioterapi skriftligt och muntligt till relevanta andra.
 

  •  Efter efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
  • Analysera och diskutera funktionstillstånd och funktionshinder i relation till hälsa med stöd av International Classification of Functioning Disability and health (ICF)
  • Tillämpa fysioterapiprocessen för personer i olika åldrar inom slutenvård och kommunal verksamhet.
  • Kommunicera fysioterapeutiska interventioner muntligt och skriftligt samt anpassa kommunikationssätt i enlighet med etik och personcentrerat förhållningssätt
  • Tillämpa ett pedagogiskt och konsultativt arbetssätt i rollen som fysioterapeut
  • Medverka i team    och under handledning leda grupper i kliniskt arbete
  • Ta ansvar för eget lärande genom att aktivt söka och utbyte kunskap och erfarenheter i enlighet med evidensbaserad praktik och reflektera över egen insats i patientmötet

Innehåll

Kursen består av två moment, Fysioterapi i slutenvård 7.5 hp och Fysioterapi i kommunal verksamhet, 7.5 hp, och för båda momenten gäller följande innehåll:

  • Tillämpade kunskaper i anamnesupptagning.
  • Teoretiska och tillämpade kunskaper i journalskrivning.
  • Teoretiska kunskaper i de grundläggande etiska principerna och arbete utifrån patientfall.
  • ICF och kopplingen till fysioterapiprocessen
  • Team och interprofessionellt lärande

Fysioterapi i slutenvård, 7.5 hp

Betygsskala: GU
  • Verksamhetsintegrerat lärande inom slutenvård
  • Teoretiska och praktiska kunskaper om undersökning och träning/behandling av patienter med sjukdomar och skador i andnings-och cirkulationsorganen, rörelsesystemet eller nervsystemet och/eller i det pre-och postoperativa förloppet vid olika akuta sjukdomar och skador.
  • Utföra hjärt- och lungräddning på basnivå.
  • Tillämpade kunskaper i förflyttningsmetodik. 

Fysioterapi i kommunal verksamhet, 7.5 hp

Betygsskala: GU
  • Verksamhetsintegrerat lärande i kommunal verksamhet (geriatrik)
  • Demografi i relation till åldrande
  • Folkhälsomål i Sverige och världen
  • Lagstiftning och kliniska riktlinjer med relevans för vård och omsorg (HSL och SoL)
  • Fallrisk
  • Äldre med fokus på bedömning, prioritering och interventioner inom området

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Studenterna förväntas fördjupa sig i egna studier under kursen. Kursen är till mer än hälften förlagd till fysioterapeutisk verksamhet där teoretiska kunskaper och professionellt förhållningssätt integreras med praktiskt arbete. De arbetsformer som används är föreläsningar, självstudier av litteratur, seminarier, verksamhets integrerat lärande samt feedback och kamratgranskning i olika former.

Obligatoriska utbildningsinslag:

  • Närvaro vid den verksamhetsförlagda utbildningen
  • Närvaro vid den kliniskt relaterade undervisningen på KTC
  • Genomförande av hjärt- och lungräddningsutbildning
  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Metodikundervisning
  • Kritisk vän
  • Inlämning av skriftliga uppgifter

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Fysioterapi i slutenvård 7, 5 hp

  • Klinisk bedömning i verksamhetsintegrerat lärande (VIL), vilket bygger på kontinuerlig observation avseende studentens förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar med aktuellt kunskapsunderlag som grund
  • Klinisk praktisk tentamen
  • Skriftlig inlämningsuppgift med efterföljande muntligt seminarium 

Fysioterapi i kommunal verksamhet, 7, 5 hp

  • Klinisk bedömning i verksamhetsintegrerat lärande (VIL), vilket bygger på kontinuerlig observation avseende studentens förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar med aktuellt kunskapsunderlag som grund
  • Skriftligt patientfall
  • Examinationsseminarium 

Om målen för den verksamhetsförlagda utbildningen inte uppnås kompenseras detta vid nästkommande termins ordinarie kliniska kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering och kursanalys genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Sjukgymnastik vid nedsatt lungfunktion Olséni, Lone; Wollmer, Per
Physical management for neurological conditions Stokes, Maria; Stack, Emma
Rösblad, Birgit Fysioterapi för barn och ungdom : teori och tillämpning Beckung, Eva; Brogren Carlberg, Eva
Äldres hälsa : ett sjukgymnastiskt perspektiv Rydwik, Elisabeth
Att lära och utvecklas i sin profession Biguet, Gabriele; Lindquist, Ingrid; Martin, Cathrin; Pettersson, Anna
Aktuella vetenskapliga artiklar och elektroniska resurser med relevans för ämnet tillkommer