Undersökning och interventioner inom evidensbaserad fysioterapi 2, 5 hp
Assessment and Interventions within Evidence-Based Physiotherapy 2, 5 credits- Kurskod
- 7KF013
- Kursens benämning
- Undersökning och interventioner inom evidensbaserad fysioterapi 2
- Hp
- 5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2024-09-11
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
Avslutad eftergymnasial fysioterapeututbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz. Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Syftet med kursen är att den studerande ska utveckla grunderna för ett evidensbaserat arbetssätt och professionellt förhållningssätt i svensk fysioterapeutisk kontext.
Lärandemål
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna:
- använda fysioterapiprocessen som en arbetsmodell för att genomföra fysioterapeutiska undersökningar och interventioner baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet
- använda International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) som modell för analys av olika hälsobetingelser ur ett bio-psyko-socialt och personcentrerat perspektiv
- motivera val av fysioterapeutiska undersökningar och interventioner i tal och skrift med adekvat terminologi
- söka riktlinjer och vårdprogram med relevans för fysioterapi och diskutera dess användbarhet i klinisk praxis
- utveckla och leda träningsprogram för olika funktionstillstånd på individ- och gruppnivå
- tillämpa ett självkritiskt förhållningssätt till egna prestationer samt använda återkoppling för lärande och kompetensutveckling
Innehåll
- fysioterapiprocessen som modell vid undersökning och intervention
- ICF, klassifikation av funktionstillstånd/funktionshinder
- evidensbaserat arbete i möten med patienter/individer
- riktlinjer och vårdprogram
- tester för styrka, balans och kondition
- verksamhetsintegrerat lärande (VIL) genom fältstudier i klinisk kontext
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är metodikundervisning, föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och grupparbete. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattform. Verksamhetsintegrerat lärande kommer att ske via auskultation i en klinisk kontext.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
Obligatoriska utbildningsinslag:
- aktivt deltagande vid seminarier
- aktivt deltagande vid metodikundervisning och fältstudier i VIL
- skriftliga och muntliga reflektionsuppgifter
Muntlig praktisk examination där integrerade kunskaper och färdigheter i kursen examineras.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förävntande färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering och kursanalys genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s. ISBN:9789144092454 LIBRIS-ID:17592962 Sök i biblioteket
[4., rev. uppl.] : Stockholm : Läkartidningen förlag AB, cop. 2021 - 500 s. ISBN:9789198509823 LIBRIS-ID:9prv8gwt709xmdnv Sök i biblioteket
3 uppl. : Studentlitteratur AB, 2021 - 246 sidor ISBN:9789144125831 LIBRIS-ID:r46rtk75pjghchzt Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 431 s. ISBN:9789144101965 LIBRIS-ID:18356908 Sök i biblioteket