Kursplan för

Kompletterande utbildning för sjuksköterskor från land utanför EU/EES och Schweiz, 60 hp

Supplementary education for nurses from countries outside EU/EES and Switzerland, 60 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , HT12 , HT14
Kurskod
7KS000
Kursens benämning
Kompletterande utbildning för sjuksköterskor från land utanför EU/EES och Schweiz
Hp
60 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2010-03-12
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2010

Särskild behörighet

Treårig eftergymnasial sjuksköterskeutbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz, av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov för sjuksköterskor samt kunskaper i svenska motsvarande Svenska B eller motsvarande, med lägst betyget Godkänd.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenterna efter slutförd kurs ska ha de kunskaper och färdigheter som krävs för sjuksköterskeyrket i Sverige. Moment 1: Sjuksköterskans funktion inom svensk hälso- och sjukvård, 6 hp Efter avslutat moment ska studenten kunna: Kunskap och förståelse - redogöra för sjuksköterskeyrkets framväxt från kall till profession - redogöra för omvårdnad som disciplin, nationellt och internationellt - redogöra för och förstå innebörden av hälso-, omvårdnads- och sjukdomsbegrepp - redogöra för och förstå betydelsen av evidensbaserad omvårdnad - redogöra för etiska och moraliska begrepp och teorier av betydelse för omvårdnad - redogöra för och förstå kommunikationsteorier som verktyg i omvårdnadsarbetet - redogöra för och diskutera betydelsen av kulturella, genus-, ålders- och likabehandlingsaspekter i omvårdnad Färdighet och förmåga - tillämpa samtalsmetodik i bemötandet i omvårdnadsarbetet - tillämpa och förstå sjuksköterskans styrdokument - upprätta en individuell omvårdnadsplan utifrån omvårdnadsprocessens olika steg Värderingsförmåga och förhållningssätt - reflektera över och diskutera sjuksköterskans etiska värdegrund i vårdrelationen och till personlig utveckling - reflektera över hur kulturella, genus-, ålders- och likabehandlingsaspekter påverkar vårdrelationen - reflektera över betydelsen av sjuksköterskans kritiska förhållningssätt Moment 2: Författningskunskap, 3 hp Efter avslutat moment ska studenten kunna: Kunskap och förståelse - redogöra för hälso- och sjukvårdens organisation - redogöra för författningar av betydelse för hälso- och sjukvårdspersonal - redogöra för begrepp och definitioner av kvalitetssystem inom hälso- och sjukvården - redogöra för kvalitets- och patientsäkerhetsarbete Färdighet och förmåga - tillämpa och diskutera författningar (lagar, förordningar, föreskrifter) och lokala riktlinjer - tillämpa sjuksköterskeyrkets styrdokument i fiktiva omvårdnadssituationer Värderingsförmåga och förhållningssätt - reflektera över och diskutera kring hur den svenska lagstiftningen påverkar individens vård och rehabilitering Moment 3: Farmakologi och läkemedelsberäkning, 3 hp Efter avslutat moment ska studenten kunna: Kunskap och förståelse - redogöra för grundläggande farmakodynamik och farmakokinetik - redogöra för läkemedelsformer och administreringssätt - redogöra för läkemedelsinteraktioner och läkemedelsbiverkningar Färdighet och förmåga - tillämpa relevanta författningar - tillämpa FASS för att säkerställa rätt läkemedelshantering - tillämpa läkemedelsberäkning vid olika administreringsformer - tillämpa biverkningsrapportering Värderingsförmåga och förhållningssätt - värdera rimligheten i läkemedelsadministrering och -beräkning i förhållande till tillstånd, ålder, kön och vikt - reflektera över och diskutera läkemedels påverkan på miljö och naturresurser Moment 4: Hälsa och ohälsa vid sjukdom, 9 hp Efter avslutat moment ska studenten kunna: Kunskap och förståelse - redogöra för patofysiologi, diagnostik, medicinsk behandling, omvårdnadsåtgärder och prevention vid sjukdomar med beaktande av individens ålder, kön, etnicitet och kultur - redogöra för hur ohälsa uttrycks och manifesteras som symtom och hur detta påverkar individens dagliga liv Färdighet och förmåga - observera, identifiera, bedöma och analysera symtom och tecken hos individer med olika sjukdomar - bedöma och kritiskt analysera variationer av symtom, samt avvikelser av tecken i relation till risk för akuta och sena komplikationer Värderingsförmåga och förhållningssätt - reflektera över värderingar och antaganden som ligger till grund för tolkning av symtom och tecken - reflektera över hur attityder och värderingar relaterat till ålder, kön, etnicitet, utbildningsnivå och social status kan påverka individens och närståendes upplevelse av att leva med sjukdom Moment 5: Vårdrelaterade infektioner och infektionshygien, 3 hp Efter avslutat moment ska studenten kunna: Kunskap och förståelse - redogöra för och förstå konsekvenserna av hur patogena mikroorganismer förorsakar infektionssjukdomar - identifiera och förklara tidiga symtom och tecken på infektionssjukdom relaterat till sjukdomsförloppet Färdighet och förmåga - använda evidensbaserad kunskap och utarbeta förslag för att handlägga situationer där risk för smitta och smittspridning kan förekomma - argumentera för betydelsen av följsamhet till infektionspreventivt samarbete lokalt, nationellt och internationellt Värderingsförmåga och förhållningssätt - reflektera över och problematisera hur ålder, kön, makt, samhällsstrukturer påverkar och formar synen på smittsamma sjukdomar - reflektera över och diskutera WHO:s intentioner att förhindra epidemier och pandemier i relation till enskilda staters smittskydd - reflektera över och analysera egna värderingar, attityder och förhållningssätt i vården och det preventiva arbetet av infektionssjukdomar Moment 6: Ledarskap, handledning och pedagogik, 7,5 hp Efter avslutat moment ska studenten kunna: Kunskap och förståelse - redogöra för olika organisations- och ledarskapsteorier inom hälso- och sjukvården - redogöra för olika pedagogiska teorier och modeller - redogöra för arbetsrätts- och arbetsmiljölagstiftning - redogöra för hur vård- och medicinsk informatik kan utveckla vård och omvårdnad Färdighet och förmåga -analysera och tillämpa ledarskapsteorier för att utveckla individuell och kollektiv kompetens i en arbetsgrupp - identifiera förbättringsområden inom vårdverksamheten och planera åtgärder som ökar kvaliteten i vården - diskutera didaktiska frågeställningar i relation till undervisningssituationer i vårdverksamheten - beskriva och tillämpa olika handledningsteorier och modeller i samband med undervisning inom vårdverksamheten - tillämpa teamarbete och samverkan med andra professioner inom vårdverksamheten Värderingsförmåga och förhållningssätt - reflektera över och diskutera lärandeprocesser i olika vårdkontext - reflektera över individens förmåga att kunna tillgodogöra sig information i olika situationer - reflektera över hur information och teamarbete i vårdkedjan påverkar individens och de närståendes upplevelse av vården Moment 7: Verksamhetsförlagd utbildning: primärvård, 4,5 hp Efter avslutat moment ska studenten kunna: Kunskap och förståelse - beskriva och reflektera över förebyggande, rehabiliterande åtgärder relaterade till patienters och närståendes behov - förklara makt, genus och kulturella aspekters påverkan på barns, kvinnors och mäns hälsa utifrån samhälls- och familjefokuserade perspektiv - förklara orsaker till att miljön kan utgöra såväl stöd som hinder för individers hälsa - förklara orsakssammanhang mellan livsstil och hälsa Färdighet och förmåga - etablera relation till patient och närstående genom professionella samtal i hälsofrämjande syfte - analysera, föreslå och tillämpa omvårdnadsåtgärder i individens närmiljö till stöd för hälsoprocesser och välbefinnande - tillämpa och argumentera för sjuksköterskans ansvar och omvårdnadsåtgärder enligt gällande lagstiftning - tillämpa åtgärder för att främja hållbar utveckling och kvalitet i omvårdnadsarbetet Värderingsförmåga och förhållningssätt - kritiskt diskutera individers närmiljö och nätverk ur sociokulturellt- och likabehandlingsperspektiv - reflektera över hur livsstil, miljöfaktorer och vårdens organisation och struktur påverkar folkhälsan - problematisera normalitet avseende rådande vanor, tankemönster, tekniska och ekonomiska system samt kulturella och samhälleliga värden Moment 8: Verksamhetsförlagd utbildning: kommunal hälso- och sjukvård, 6 hp Efter avslutat moment ska studenten kunna: Kunskap och förståelse - relatera och applicera aktuell lagstiftning som avser äldre vårdtagare inom kommunal hälso- och sjukvård - redogöra för symtom och tecken i livets slutskede såsom smärta, andnöd, oro, ångest och tröst Färdighet och förmåga - diskutera och analysera sorg, lidande och tröst samt dimensioner av symtom vid livets slutskede och sätta det i relation till samhälleliga och kulturella föreställningar om död och döende - tillämpa taktil beröring (massage) för att öka vårdtagarens välbefinnande - tillämpa etiska och religiösa principer vid omhändertagande av människokroppen efter dödsfall - utarbeta och i samverkan med vårdtagaren och närstående värdera vårdbehov och upprätta en omvårdnadsplan - tillämpa läkemedelsadministrering och redogöra för läkemedlets effekter, biverkningar och interaktioner - genomföra och tillämpa verktyg för att bedöma smärtstatus och därefter utföra smärtbehandling i samråd med behandlande läkare - bedöma och möta vårdtagaren och närstående för att genom stödjande samtal, råd och undervisning skapa förutsättningar för att bemästra vårdtagarens livssituation Värderingsförmåga och förhållningssätt - bemöta vårdtagaren med respekt för självbestämmande, integritet och värdighet - etablera tillitsfulla relationer med äldre och närstående oavsett ålder, kön, sexuell läggning, etnicitet och kulturell bakgrund - reflektera över vårdtagarens livsvillkor inom kommunal hälso- och sjukvård - skapa tillfredsställande omvårdnadsrelation baserad på empati, tillit och trygghet - värdera och analysera rimligheten i läkemedelsadministrering i förhållande till patientens ålder, kön och vikt - diskutera och bedöma etisk problematik i omvårdnadssituationer samt reflektera över och diskutera hur vårdtagarens delaktighet och integritet kan stärkas i olika boendeformer - reflektera över vårdtagarens och närståendes föreställningar om förlust, sorg och död - reflektera över den egna betydelsen i mötet med vårdtagare, närstående och vårdteam Moment 9: Verksamhetsförlagd utbildning: medicinsk, kirurgisk eller geriatrisk vård, 13,5 hp Efter avslutat moment ska studenten kunna: Kunskap och förståelse - redogöra för omvårdnadshandlingar vid olika sjukdomstillstånd inom medicinsk, kirurgisk eller geriatrisk vård - redogöra för och diskutera sjuksköterskans omvårdnadsfunktion med stöd av omvårdnadsteoretiska begrepp - redogöra för patologiska processer som förekommer hos individer i olika åldrar och kön - redogöra för och arbeta enligt författningar samt lokala riktlinjer gällande sjuksköterskans profession inom medicinsk, kirurgisk eller geriatrisk vård Färdighet och förmåga - tillämpa planering, organisering och ledning av det dagliga arbetet och fungera i vårdteamet - analysera och prioritera patientens behov, problem, risk och resurser under vårdtiden inklusive vård före och efter förekommande undersökningar/behandlingar/ operativa ingrepp samt rehabiliterande vård - kunna utarbeta och i samverkan med patient och närstående värdera vårdbehov, och upprätta en omvårdnadsplan under sjukdomsperioden - identifiera hälsorisker och motivera till förändrade livsstilsfaktorer genom hälsofrämjande och förebyggande arbete - tillämpa dokumentation, genomföra och analysera omvårdnadsåtgärder enligt gällande lagstiftning - tillämpa läkemedelsadministrering och redogöra för läkemedlets effekter, biverkningar och interaktioner - genomföra och tillämpa verktyg för att bedöma smärtstatus och därefter utföra smärtbehandling i samråd med behandlande läkare - bedöma nutritionsstatus och ge förslag till närings- och vätsketillförsel till patienter med olika vätskebalansrubbningar - tillämpa och ansvara för att reducera risken för smitta och smittspridning - bedöma och möta patienten och närstående för att genom stödjande samtal, råd och undervisning skapa förutsättningar för att bemästra patientens livssituation - tillämpa, ansvara och utföra medicintekniska moment samt utföra funktions- och säkerhetskontroller enligt föreskrifter - tillämpa informations- och kommunikationsteknologi (IKT) Värderingsförmåga och förhållningssätt - reflektera över och föreslå psykologiska teorier i omhändertagandet av patienter med akut/kronisk sjukdom och närstående - värdera och analysera rimligheten av läkemedelsdosering i förhållande till patientens ålder, kön och vikt - etablera ett professionellt förhållningssätt oavsett ålder, kön, etnicitet, sexuell läggning och kulturell bakgrund - reflektera över och analysera den fysiska och psykosociala vårdmiljöns betydelse för patient, närstående och personal - kritiskt granska och analysera vetenskapliga publikationer, nationella och internationella vårdprogram för att medverka till förbättrings- och kvalitetsutveckling inom omvårdnad Moment 10: Sjukvårdssvenska, 3 hp Efter avslutat moment ska studenten kunna: Kunskap och förståelse - redogöra för yrkesspråkets stil, ord och uttryck Färdighet och förmåga - formulera sig kortfattat på ett för yrkesspråket korrekt sätt - överföra tal till skriftspråk för att ge rapporter och dokumentera händelse- och sjukdomsförlopp i relation till tid och rum - strukturera och på ett tydligt sätt presentera fakta samt ge tydliga beskrivningar Värderingsförmåga och förhållningssätt - framföra åsikter och motivera dem, men även redogöra för samt bemöta andras åsikter Moment 11: Ämnesintegrering, 1,5 hp Efter avslutat moment ska studenten kunna: Kunskap och förståelse - redogöra för och visa kunskaper i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet - redogöra för och förstå författningar inom hälso- och sjukvården Färdighet och förmåga - visa förmåga att självständigt och i samverkan med individen och närstående - identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling - hantera läkemedel på ett adekvat sätt samt kunna informera individen om läkemedlens effekter, biverkningar och interaktioner - tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov - tillämpa och kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika målgrupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten Värderingsförmåga och förhållningssätt - visa självkännedom och empatisk förmåga - värdera och diskutera helhetssynen på människan för att göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga-, samhälleliga- och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna - värdera och argumentera för ett professionellt förhållningssätt gentemot individer och deras närstående - värdera och identifiera behov av ytterligare kunskap för att kontinuerligt utveckla sin sjuksköterskekompetens

Innehåll

Moment 1: Sjuksköterskans funktion inom svensk hälso- och sjukvård, 6 hp (The nurse's duty in Swedish health care) Sjuksköterskeprofessionens och omvårdnadens utveckling Sjuksköterskeprofessionens styrdokument Begrepp och teorier av betydelse för sjuksköterskeprofessionen och omvårdnadsämnet Vårdvetenskaplig teori och metod Evidensbaserad omvårdnad Omvårdnadsprocessen Dokumentation Vårdetik Kommunikations- och samtalsmetodik Kulturella, genus-, ålders- och likabehandlingsperspektiv i omvårdnad Innehåll i moment 2: Författningskunskap, 3 hp (Constitutional knowledge) Hälso- och sjukvårdens organisation och styrning Författningar inom hälso- och sjukvård Innehåll i moment 3: Farmakologi och läkemedelsberäkning, 3 hp (Pharmacology and pharmaceutical calculation) Farmakodynamik och farmakokinetik Läkemedelsformer och administreringssätt Läkemedelsinteraktion, läkemedelsbiverkningar Författningar och terminologi Läkemedelshantering Hållbar utveckling Läkemedelsberäkning Innehåll i moment 4: Hälsa och ohälsa vid sjukdom, 9 hp (Health and illness in disease) Patofysiologi, symtom och tecken på ohälsa, medicinsk behandling, omvårdnadsåtgärder och prevention vid: - Hjärt-kärlsjukdomar - Lungsjukdomar - Endokrina sjukdomar - Njur- och urinvägssjukdomar - Gastroenterologiska sjukdomar - Ortopediska sjukdomar - Neurologiska sjukdomar - Onkologiska sjukdomar - Psykiatriska sjukdomar - Pediatriska sjukdomar - Gynekologiska sjukdomar och obstetrik Innehåll i moment 5: Vårdrelaterade infektioner och infektionshygien, 3 hp (Health-related infections and infection hygiene) Patogena mikroorganismer inom vården Infektionssjukdomar, diagnostik, behandling, omvårdnad och prognos Smittskydd, hygieniska principer och isoleringsvård Miljö, livsmedelshygien, inomhusmiljö och ombyggnadsmiljö Lagstiftning, nationella och internationella riktlinjer Innehåll i moment 6: Ledarskap, handledning och pedagogik, 7,5 hp (Leadership, tutorial and pedagogy) Organisations- och ledarskapsteorier Pedagogiska teorier och modeller Handledningsteorier, modeller och metodik Vård- och medicinsk informatik Teamarbete Förbättringskunskap Arbetsrätt och arbetsmiljölagstiftning Innehåll i moment 7: Verksamhetsförlagd utbildning: primärvård, 4,5 hp (Clinical education: primary health care) Momentet består av verksamhetsförlagd utbildning inom öppna vårdformer med fokus på vårdcentral, och psykiatrisk vård/rehabilitering. Hälsa som begrepp och som belyses ur olika perspektiv som etik, genus, ålder och kultur Metoder för hur man arbetar med hälsofrämjande och preventivt arbete inom primärvården Omvårdnadsarbete i primärvård samt lagstiftning Kontinuitet och samverkan med andra yrkesföreträdare kring patientens vård – vårdkedjan Innehåll i moment 8: Verksamhetsförlagd utbildning: kommunal hälso-och sjukvård, 6 hp (Clinical education: municipal health care) Momentet består av verksamhetsförlagd utbildning inom kommunal hälso- och sjukvård inom hemsjukvård eller äldreboende samt symtom och tecken på åldrande och i livets slutskede, död och döende i ett samhälls-, kultur- och etiskt perspektiv och familjens behov av stöd i samband med palliativ vård. Innehåll i moment 9: Verksamhetsförlagd utbildning: medicinsk, kirurgisk eller geriatrisk vård, 13,5 hp (Clinical education: medical, surgical or geriatric care) Momentet består av verksamhetsförlagd utbildning inom medicinskt, kirurgiskt eller geriatriskt kontext. Innehåll i moment 10: Sjukvårdssvenska, 3 hp (Swedish in health care) Momentet ger färdigheter i att tala, förstå, läsa och skriva svenska för yrkeslivet vilket omfattar hörförståelse, patientsamtal, telefonsamtal, facklitteratur, rapporter, anamneser, journalföring, intyg och brev till individer vad gäller råd om vård och livsföring. Under kursen tränas förmågan att använda olika språkliga (muntliga och skriftliga) färdigheter som är relevanta för vårdpersonal. Innehåll i moment 11: Ämnesintegrering, 1,5 hp (Topic integration) Momentet innebär en integration av innehållet i tidigare moment.

Sjuksköterskans funktion inom svensk hälso- och sjukvård, 6.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 1 behandlar:

  • Sjuksköterskeprofessionens och omvårdnadens utveckling
  • Sjuksköterskeprofessionens styrdokument
  • Begrepp och teorier av betydelse för sjuksköterskeprofessionen och omvårdnadsämnet
  • Vetenskaplig teori och metod
  • Evidensbaserad omvårdnad
  • Omvårdnadsprocessen
  • Dokumentation
  • Vårdetik
  • Kommunikations- och samtalsmetodik
  • Kulturella, genus-, ålders- och likabehandlingsperspektiv i omvårdnad

Författningskunskap, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 2 behandlar:

  • Författningar inom hälso- och sjukvård

Farmakologi och läkemedelsberäkning, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 3 behandlar:

  • Farmakodynamik och farmakokinetik
  • Läkemedelsformer och administreringssätt
  • Läkemedelsinteraktion, läkemedelsbiverkningar
  • Författningar och terminologi
  • Läkemedelshantering
  • Hållbar utveckling
  • Läkemedelsberäkning

Hälsa och ohälsa vid sjukdom, 9.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 4 behandlar:

Patofysiologi, symtom och tecken på ohälsa, medicinsk behandling, sjukvårdsteknik, omvårdnadsåtgärder och prevention vid:

  • hjärt- kärlsjukdomar
  • lungsjukdomar
  • endokrina sjukdomar
  • njur- och urinvägssjukdomar
  • gastroenterologiska sjukdomar
  • neurologiska sjukdomar
  • geriatriska sjukdomar
  • onkologiska sjukdomar
  • psykiatriska sjukdomar
  • pediatriska sjukdomar
  • gynekologiska sjukdomar och obstetrik

Vårdrelaterade infektioner infektionshygien, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 5 behandlar:

  • Patogena mikroorganismer inom vården
  • Infektionssjukdomar, diagnostik, behandling, omvårdnad och prognos
  • Smittskydd, hygieniska principer och isoleringsvård
  • Miljö, livsmedelshygien
  • Lagstiftning, lokala, nationella och internationella riktlinjer

Ledarskap, handledning och pedagogik, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Moment 6 behandlar:

• Hälso- och sjukvårdens organisation

• Organisations- och ledarskapsteorier

• Pedagogiska teorier och modeller

• Handledningsteorier, modeller och metodik

• Vård- och medicinsk informatik

• Teamarbete

• Förbättringskunskap

• Arbetsrätt och arbetsmiljölagstiftning

Verksamhetsförlagd utbildning: Primärvård, 4.5 hp

Betygsskala: GU

Moment 7 består av verksamhetsförlagd utbildning inom öppna vårdformer med fokus på vårdcentral, och psykiatrisk vård/rehabilitering. Följande aspekter behandlas särskilt:

  • Hälsa som begrepp och som belyses ur olika perspektiv som etik, genus, ålder och kultur
  • Metoder för hur man arbetar med hälsofrämjande och preventivt arbete inom primärvården Omvårdnadsarbete i primärvård samt lagstiftning
  • Kontinuitet och samverkan med andra yrkesföreträdare kring patientens vård – vårdkedjan

Verksamhetsförlagd utbildning: kommunal hälso- och sjukvård, 6.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet 8 består av verksamhetsförlagd utbildning inom kommunal hälso- och sjukvård inom hemsjukvård eller äldreboende samt symtom och tecken på åldrande och i livets slutskede, död och döende i ett samhälls-, kultur- och etiskt perspektiv och familjens behov av stöd i samband med palliativ vård.

VFU: medicinsk, kirurgisk eller geriatrisk vård, 13.5 hp

Betygsskala: GU

Moment 9, som ursprungligen har hetat: Verksamhetsförlagd utbildning: medicinsk, kirurgisk eller geriatrisk vård, består av verksamhetsförlagd utbildning inom medicinsk, kirurgisk eller geriatrisk vård samt sjukvårdstekniska moment.

Sjukvårdssvenska, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 10 ger färdigheter i att tala, förstå, läsa och skriva svenska för yrkeslivet vilket omfattar

hörförståelse, patientsamtal, telefonsamtal, facklitteratur, rapporter, anamneser, journalföring,

intyg och brev till individer vad gäller råd om vård och livsföring. Under kursen tränas förmågan

att använda olika språkliga (muntliga och skriftliga) färdigheter som är relevanta för vårdpersonal.

Ämnesintegrering, 1.5 hp

Betygsskala: GU

Moment 11 innebär en integration av innehållet i alla tidigare moment.

Arbetsformer

Arbetsformerna syftar till att integrera utbildningens kunskapsfält, både i teori och verksamhet. Arbetsformerna, som är studentaktiverande, syftar dessutom till aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk reflektion och analys. I denna kurs används följande arbetsformer: lärandegrupper, föreläsningar, seminarier, färdighetsträningar samt verksamhetsförlagd utbildning som sker med organiserad handledning och reflektion individuellt och i grupp. Lärandegrupp, seminarier, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning är alltid obligatoriska, i övrigt hänvisas till kursschema där obligatoriska moment är angivna. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursansvarig lärare.

Examination

Moment 1: Sjuksköterskans funktion inom svensk hälso- och sjukvård, 6 hp Momentet examineras genom muntliga gruppexaminationer. Moment 2: Författningskunskap, 3 hp Momentet examineras genom muntliga gruppexaminationer och skriftlig tentamen. Moment 3: Farmakologi och läkemedelsberäkning, 3 hp Momentet examineras genom skriftliga tentamen. Moment 4: Hälsa och ohälsa vid sjukdom, 9 hp Momentet examineras genom skriftliga och muntliga tentamen och muntliga gruppexaminationer. Moment 5: Vårdrelaterade infektioner och infektionshygien, 3 hp Momentet examineras genom skriftlig tentamen och klinisk examination. Moment 6: Ledarskap, handledning och pedagogik, 7,5 hp Momentet examineras genom muntliga gruppexaminationer. Moment 7: Verksamhetsförlagd utbildning: primärvård, 4,5 hp Momentet examineras genom muntliga gruppexaminationer. Moment 8: Verksamhetsförlagd utbildning: kommunal hälso- och sjukvård, 6 hp Momentet examineras genom individuell bedömning i verksamhetsförlagd utbildning och muntliga gruppexaminationer. Moment 9: Verksamhetsförlagd utbildning: medicinsk, kirurgisk eller geriatrisk vård, 13,5 hp Momentet examineras genom individuell bedömning i verksamhetsförlagd utbildning och muntliga gruppexaminationer. Moment 10: Sjukvårdssvenska, 3 hp Momentet examineras genom skriftlig tentamen och muntliga gruppexaminationer. Moment 11: Ämnesintegrering, 1,5 hp Momentet examineras genom skriftliga och muntliga tentamen, klinisk examination och muntliga gruppexaminationer. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen: Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får genomgås ytterligare en gång.

Övriga föreskrifter

För deltagande i moment 8 Verksamhetsförlagd utbildning: kommunal hälso- och sjukvård samt moment 9 Verksamhetsförlagd utbildning: medicinsk, kirurgisk eller geriatrisk vård, krävs godkänt på moment 7. För deltagande i moment 11 Ämnesintegrering krävs godkänt på moment 1-10. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. I det fall en kurs upphört eller genomgått större förändringar bör studenten garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt av kursens tidigare uppläggning.

Litteratur och övriga läromedel

Björkman, A-M Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering
Björkman, Eva; Karlsson, Karin Medicinsk teknik för sjuksköterskor : material, metod, ansvar
Edvinsson Månsson, M; Enskär, K (red) Pediatrisk vård och specifik omvårdnad
Ehnfors, M; Ehrenberg, A; Thorell-Ekstrand, I VIPS-boken
Ehrenberg, A; Wallin, L (red) Omvårdnadens grunder : Ansvar och utveckling
Ericson, E; Ericson, T Klinisk mikrobiologi: infektioner, immunologi
Ericson, Elsy; Ericson, Thomas Medicinska sjukdomar : specifik omvårdnad, medicinsk behandling, patofysiologi
FASS
Fossum, Bjöörn Kommunikation : samtal och bemötande i vården
Friberg, F; Öhlen, J (red) Omvårdnadens grunder : Perspektiv och förhållningssätt
Granström, Kjell Dynamik i arbetsgrupper : om grupprocesser på arbetet
Handbok för hälso- och sjukvård - praktiska hjälpmedel och metoder
Malten, A Pedagogiska frågeställningar: en introduktion till pedagogiken
Nilsson, K Att vara chef och ledare för omvårdnadsarbete
Obstetrik och gynekologi Weström, L; Anderberg, E; Andersson, U-B; Åberg, A
Olsson, M Svenska i vård och omsorg
Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa Edberg, Anna-Karin; Wijk, Helle; Castoriano, Martine
Ottosson, J-O Psykiatri
Raadu, G (red) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården.
Simonsen, Terje; Aarbakke, Jarle; Hasselström, Jan Illustrerad farmakologi. 2: Sjukdomar och behandling Lyså, Roy; Nordlund, Helena
Socialstyrelsen Kompetensbeskrivning för legitimerade sjuksköterskor
Socialstyrelsen Miljöhälsorapporten 2009
Socialstyrelsen Vård av självmordsnära patienter - en kunskapsöversikt
Zanderin, L Arbetsmiljö
Artiklar ur vetenskapliga tidskrifter samt referenslitteratur tillkommer.