Kursplan för

Omvårdnad som vetenskap och sjuksköterskans profession inom svensk hälso- och sjukvård, 12 hp

Nursing Science and the Nurse Profession in Swedish Health Care, 12 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT15 , HT18
Kurskod
7KS001
Kursens benämning
Omvårdnad som vetenskap och sjuksköterskans profession inom svensk hälso- och sjukvård
Hp
12 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 1
Datum för fastställande
2015-04-20
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

Treårig eftergymnasial sjuksköterskeutbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz, av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov för sjuksköterskor. Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala begrepp, teorier och modeller inom omvårdnad
  • redogöra för kommunikationens betydelse för en god omvårdnad
  • redogöra för etikens betydelse för omvårdnad
  • känna till betydelsen av genus och sociokulturella aspekter samt lika villkor för en god omvårdnad
  • redogöra för sjuksköterskeprofessionens utveckling nationellt och internationellt
  • redogöra för sjuksköterskans kompetensområde samt ha kännedom om andra vårdprofessioners kompetenser
  • redogöra för hälso- och sjukvårdens organisation
  • redogöra för författningar av betydelse för hälso- och sjukvårdspersonal
  • redogöra för patientsäkerhetsarbete och förstå betydelsen av evidensbaserad omvårdnad
  • redogöra för och förstå forskningsprocessen

Färdighet och förmåga

  • tillämpa och diskutera författningar (lagar, förordningar, föreskrifter) och lokala riktlinjer i förhållande till individens vård och rehabilitering
  • tillämpa sjuksköterskeyrkets styrdokument i simulerade omvårdnadssituationer
  • kunna förstå samt i tal och skrift använda sjukvårdssvenskans ord och uttryck
  • kunna ge rapporter och journalföra patientens omvårdnad
  • kunna framföra, diskutera och motivera evidensbaserade fakta

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • reflektera över och diskutera sjuksköterskans etiska värdegrund i vårdrelationen
  • reflektera över hur kulturella, genus-, ålders- och lika villkor påverkar vårdrelationen
  • reflektera över betydelsen av sjuksköterskans kritiska förhållningssätt

Innehåll

  • sjuksköterskeprofessionens och omvårdnadens utveckling nationellt och internationellt
  • sjuksköterskans kompetensområde i förhållande till andra vårdprofessioner
  • omvårdnadens konsensusbegrepp; människa, hälsa, miljö och omvårdnadshandling
  • teorier inom omvårdnad
  • person-centrerad omvårdnad
  • omvårdnadsprocessen
  • evidensbaserad omvårdnad
  • vårdetik
  • genus och sociokulturella aspekter samt vård på lika villkor
  • kommunikations- och samtalsmetodik
  • muntlig och skriftlig kommunikation
  • sjuksköterskeprofessionens styrdokument och författningar inom hälso- och sjukvård
  • sjuksköterskans journalföring
  • patientsäkerhet
  • forskningsprocessens olika steg

Arbetsformer

Kursens arbetsformer syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande samt till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.
I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, workshops, litteraturstudier och loggbok. Deltagande i seminarier är obligatoriskt.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga tentamina samt skriftliga och/eller muntliga examinationer individuellt eller i grupp. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i kursen samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. Betyg sätts av examinator.
 
Frånvaro från obligatorisk del kan kompenseras med ersättningsuppgift om kursansvarig så bedömer. Resultat för kursen kan endast registreras om obligatoriskt moment eller ersättningsuppgift genomförts.
 
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Vårdhandboken
Björvell, Catrin; Björvell, Catrin Sjuksköterskans journalföring och informationshantering : en praktisk handbok
Eide, Hilde; Eide, Tom Omvårdnadsorienterad kommunikation : relationsetik, samarbete och konfliktlösning Glad, Anette
Personcentrerad omvårdnad i teori och praktik Personcentrerad omvårdnad Edvardsson, David
Omvårdnadens grunder : ansvar och utveckling Ehrenberg, Anna; Wallin, Lars; Edberg, Anna-Karin