Omvårdnad som vetenskap och sjuksköterskans profession inom svensk hälso- och sjukvård, 12 hp
Nursing Science and the Nurse Profession in Swedish Health Care, 12 credits- Kurskod
- 7KS001
- Kursens benämning
- Omvårdnad som vetenskap och sjuksköterskans profession inom svensk hälso- och sjukvård
- Hp
- 12 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 1
- Datum för fastställande
- 2015-04-20
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
Treårig eftergymnasial sjuksköterskeutbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz, av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov för sjuksköterskor. Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala begrepp, teorier och modeller inom omvårdnad
- redogöra för kommunikationens betydelse för en god omvårdnad
- redogöra för etikens betydelse för omvårdnad
- känna till betydelsen av genus och sociokulturella aspekter samt lika villkor för en god omvårdnad
- redogöra för sjuksköterskeprofessionens utveckling nationellt och internationellt
- redogöra för sjuksköterskans kompetensområde samt ha kännedom om andra vårdprofessioners kompetenser
- redogöra för hälso- och sjukvårdens organisation
- redogöra för författningar av betydelse för hälso- och sjukvårdspersonal
- redogöra för patientsäkerhetsarbete och förstå betydelsen av evidensbaserad omvårdnad
- redogöra för och förstå forskningsprocessen
Färdighet och förmåga
- tillämpa och diskutera författningar (lagar, förordningar, föreskrifter) och lokala riktlinjer i förhållande till individens vård och rehabilitering
- tillämpa sjuksköterskeyrkets styrdokument i simulerade omvårdnadssituationer
- kunna förstå samt i tal och skrift använda sjukvårdssvenskans ord och uttryck
- kunna ge rapporter och journalföra patientens omvårdnad
- kunna framföra, diskutera och motivera evidensbaserade fakta
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över och diskutera sjuksköterskans etiska värdegrund i vårdrelationen
- reflektera över hur kulturella, genus-, ålders- och lika villkor påverkar vårdrelationen
- reflektera över betydelsen av sjuksköterskans kritiska förhållningssätt
Innehåll
- sjuksköterskeprofessionens och omvårdnadens utveckling nationellt och internationellt
- sjuksköterskans kompetensområde i förhållande till andra vårdprofessioner
- omvårdnadens konsensusbegrepp; människa, hälsa, miljö och omvårdnadshandling
- teorier inom omvårdnad
- person-centrerad omvårdnad
- omvårdnadsprocessen
- evidensbaserad omvårdnad
- vårdetik
- genus och sociokulturella aspekter samt vård på lika villkor
- kommunikations- och samtalsmetodik
- muntlig och skriftlig kommunikation
- sjuksköterskeprofessionens styrdokument och författningar inom hälso- och sjukvård
- sjuksköterskans journalföring
- patientsäkerhet
- forskningsprocessens olika steg
Arbetsformer
Kursens arbetsformer syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande samt till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.
I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, workshops, litteraturstudier och loggbok. Deltagande i seminarier är obligatoriskt.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga tentamina samt skriftliga och/eller muntliga examinationer individuellt eller i grupp. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i kursen samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. Betyg sätts av examinator.
Frånvaro från obligatorisk del kan kompenseras med ersättningsuppgift om kursansvarig så bedömer. Resultat för kursen kan endast registreras om obligatoriskt moment eller ersättningsuppgift genomförts.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Inera AB och Vårdhandboken, URL: http://vardhandboken.se/
3.,[utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 245 s. ISBN:978-91-44-04008-0 LIBRIS-ID:12294621 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 526 s. ISBN:978-91-44-05331-8 LIBRIS-ID:11223908 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 136 s. ISBN:978-91-44-05439-1 LIBRIS-ID:11713829 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 539 s. ISBN:9789144083544 LIBRIS-ID:16610857 Sök i biblioteket