Kursplan för

Verksamhetsförlagd utbildning - medicin, kirurgi och geriatrik, 13,5 hp

Clinical Education - medicine, Surgery and Geriatrics, 13,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT15 , VT19 , VT20
Kurskod
7KS009
Kursens benämning
Verksamhetsförlagd utbildning - medicin, kirurgi och geriatrik
Hp
13,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 1
Datum för fastställande
2015-04-20
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2018-10-29
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2019

Särskild behörighet

Antagen till programmet samt godkänt betyg från kurserna; Omvårdnad som vetenskap och sjuksköterskans proffession inom svensk hälso- och sjukvård (7KS001), Farmakologi och läkemedelsberäkning 1 (7KS002), Vård och omvårdnad vid ohälsa och sjukdom 1 (7KS003) samt Verksamhetsförlagd utbildning - primärvård (7KS004).

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för vanligt förekommande sjukdomstillstånd inom medicinsk, kirurgisk och geriatrisk vård
  • redogöra för författningar samt lokala riktlinjer gällande sjuksköterskans profession inom hälso- och sjukvård
  • känna till riktlinjer, lagar och förordningar angående smitta och smittspridning

Färdighet och förmåga

  • kommunicera med patienter och närstående för att skapa en omvårdnadsrelation
  • tillämpa planering, organisering och ledning av det dagliga arbetet och fungera i vårdteamet
  • tillsammans med patient och närstående prioritera patientens behov genom att identifiera problem-, risk- och resursdiagnoser samt formulera omvårdnadsmål, planera, genomföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder
  • genomföra och använda olika metoder för att bedöma omvårdnadsbehov
  • tillämpa basala hygien föreskrifter
  • genom stödjande samtal, information och undervisning skapa förutsättningar för patientcentrerad omvårdnad
  • räkna, bereda och administrera läkemedel korrekt och i relation till gällande författningar samt informera patienten om läkemedlens effekt och biverkningar
  • muntligt och skriftligt rapportera enligt SBAR samt journalföra omvårdnad i gällande journalsystem
  • enligt miljölagstiftningen tillämpa ett för patient, personal och miljö säkert handhavande av läkemedel
  • säkert utföra sjukvårdstekniska moment samt handha medicinskteknisk utrustning
  • kritiskt granska och värdera omvårdnadens kvalitet utifrån evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet
  • samverka med patienten, närstående, den egna professionen och företrädare för andra professioner i vårdkedjan

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa omdöme och förmåga att tillämpa ett etiskt och professionellt förhållningssätt gentemot patient och närstående
  • reflektera och analysera behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens

Innehåll

  • evidensbaserad vård och omvårdnad  vid vanligt förekommande ohälsa- och sjukdomstillstånd
  • författningar och riktlinjer gällande sjuksköterskans profession
  • ledarskap
  • stödjande samtal, information och undervisning
  • patientsäkerhet
  • läkemedelshantering
  • medicinsk teknik
  • rapportering enligt SBAR och sjuksköterskans journalföring
  • bedömningsinstrument
  • förbättringskunskap
  • interprofessionell samverkan
  • etiskt och professionellt förhållningssätt

Arbetsformer

I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, grupparbeten, litteraturstudier, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Deltagande i seminarier, grupparbeten, färdighetsträning och VFU är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation i samråd med examinator.

Den verksamhetsförlagda utbildningen är förlagd till vårdavdelningar inom somatisk slutenvård. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav 32 timmar/vecka är schemalagd och förlagt vid aktuell vårdcentral där handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp ingår. Dag, kvälls och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Examination

Kursen examineras individuellt genom skriftlig examination, examinerade seminarium förekommer samt examination av sjukvårdstekniska moment.. Därtill sker en fortlöpande examination under den verksamhetsförlagda utbildningen som stäms av genom halvtidskontroll och avslutas med en slutbedömning enligt fastställda bedömningskriterier. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning till ansvarig universitetslärare. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidskontrollen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.

För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs väl godkänt resultat i individuell skriftlig examination. Betyg sätts av examinator. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
 
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får endast genomföras ytterligare en gång.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Omvårdnadens grunder : ansvar och utveckling Ehrenberg, Anna; Wallin, Lars; Edberg, Anna-Karin
Omvårdnadens grunder : hälsa och ohälsa Edberg, Anna-Karin; Wijk, Helle
Omvårdnadens grunder : perspektiv och förhållningssätt Friberg, Febe; Öhlén, Joakim
Björvell, Catrin; Björvell, Catrin Sjuksköterskans journalföring och informationshantering : en praktisk handbok
Björvell, Catrin Sjuksköterskans journalföring och informationshantering : en praktisk handbok
Ehnfors, Margareta; Ehrenberg, Anna; Thorell-Ekstrand, Ingrid Nya VIPS-boken : välbefinnande, integritet, prevention, säkerhet
Ehnfors, Margareta; Ehrenberg, Anna; Thorell-Ekstrand, Ingrid Nya VIPS-boken : välbefinnande, integritet, prevention, säkerhet
Engström, Birgitta; Johansson, Gunilla Sjuksköterska med uppdrag att leda Kihlgren, Mona
Vårdhandboken