Kursplan för

Sjuksköterskans professionella kompetens, 1,5 hp

Professional Competence in Nursing Care, 1,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2015.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT15 , VT19 , VT21 , HT21
Kurskod
7KS010
Kursens benämning
Sjuksköterskans professionella kompetens
Hp
1,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 1
Datum för fastställande
2015-04-20
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

Antagen till programmet samt godkänt betyg från kurserna; Omvårdnad som vetenskap och sjuksköterskans profession inom svensk hälso- och sjukvård (7KS001), Farmakologi och läkemedelsberäkning 1 (7KS002), Vård och omvårdnad vid ohälsa och sjukdom 1 (7KS003), Verksamhetsförlagd utbildning - primärvård (7KS004), Lärande och lerdarskap (7KS005), Vård och omvårdnad vid ohälsa och sjukdom 2 (7KS006), Farmakologi och läkemedelsberäkning 2 (7KS007) samt Verksamhetsförlagd utbildning - kommunal vård och omsorg (7KS008).
 

Mål

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • visa sådan professionell kompetens som krävs för att arbeta som legitimerad sjuksköterska inom svensk hälso- och sjukvård samt kommunal vård och omsorg

Innehåll

  • integrering av studentens kunskaper, färdigheter, förmågor och förhållningssätt från utbildningens genomförda kurser
  • klinisk och teoretisk examination av professionell kompetens

Arbetsformer

Kursens arbetsformer syftar till att integrera studentens teoretiska och kliniska kunskaper vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.
I denna kurs förekommer litteraturstudier, seminarier och arbete i grupp. Deltagande i seminarier är obligatoriskt.

Examination

Professionell kompetens examineras genom en individuell tvådelad tentamen. Del 1 utgörs av en patientsimulering på klinisk träningscentra som genomförs i par om två studenter med individuell bedömning. Del 2 utgörs av en skriftlig webbaserad tentamen. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i kursen samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. Betyg sätts av examinator.
 
Frånvaro från obligatorisk del kan kompenseras med ersättningsuppgift om kursansvarig så bedömer. Resultat för kursen kan endast registreras om obligatoriskt moment eller ersättningsuppgift genomförts. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Andersson, Roland m.fl. Kirurgiska sjukdomar
Ericson, Elsy; Ericson, Thomas Medicinska sjukdomar : patofysiologi, omvårdnad, behandling
Omvårdnadens grunder : ansvar och utveckling Ehrenberg, Anna; Wallin, Lars; Edberg, Anna-Karin
Omvårdnadens grunder : hälsa och ohälsa Edberg, Anna-Karin; Wijk, Helle
Omvårdnadens grunder : perspektiv och förhållningssätt Friberg, Febe; Öhlén, Joakim