Klinisk färdighetsträning 2, 26 hp
Clinical Training 2, 26 credits- Kurskod
- 7KT013
- Kursens benämning
- Klinisk färdighetsträning 2
- Hp
- 26 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Odontologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för odontologi
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden DENTMED
- Datum för fastställande
- 2016-11-15
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden DENTMED
- Senast reviderad
- 2017-01-13
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2017
Särskild behörighet
Tandläkarexamen från land utanför EU/EES-området samt Schweiz, av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov eller minst en avslutad fyraårig utbildning samt ett års dokumenterad klinisk verksamhet.
Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.
För tillträde till klinisk patientbehandling i ämnesområdet protetik i momentet Oral sjukdomsbehandling och rehabilitering i vuxentandvård krävs godkänt resultat i kurserna Klinikförberedande kurs och Klinisk färdighetsträning 1.
Student som underkänts på den kliniska färdighetsträningen till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig att återuppta den kliniska färdighetsträningen först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Moment 1
Oral sjukdomsbehandling och rehabilitering i vuxentandvård, 16,0 hp
Efter avslutad kurs ska studenten, inom ämnesområdena parodontologi, cariologi, endodonti och protetik, kunna:
- redogöra för uppkomst och konsekvenser av sjukdomstillstånd i munhålans mjuk- och hårdvävnad
- teoretiskt redogöra för diagnostiska metoder samt kliniskt diagnosticera och prognosticera orala sjukdomstillstånd
- redogöra för principer och former för patientbehandling
- analysera och välja behandlingsalternativ och genomföra behandlingsterapi
- göra övergripande terapiförslag innefattande såväl sjukdomsinriktad som rehabiliterande behandlingsfas för patienter
- utvärdera och prognosticera genomförd behandling
- kommunicera med patient om behandlingsförslag och beakta samhälleliga och etiska aspekter i behandlingsval
- välja, motivera och använda adekvat utrustning, material, och läkemedel i patientbehandling utifrån vetenskaplig evidens
- initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete
- behandla patienten utifrån en helhetssyn på patientens behandlingsbehov
- uppvisa ett professionellt förhållningssätt
- uppvisa omdöme att arbeta så att patientsäkerheten inte äventyras på grund av självsvåldigt handlande eller vägran att följa hygien- eller säkerhetsföreskrifter
- samarbeta med andra yrkesgrupper inom tandvården
Moment 2
Orofacial smärta och käkfunktion 1,0 hp
Efter avslutad kurs ska studenten, inom ämnesområdet orofacial smärta och käkfunktion, kunna:
- redogöra för relevanta anatomiska och fysiologiska strukturer i tuggsystemets funktionella komponenter
- redogöra för och diskutera etiologi, diagnostik och differentialdiagnostik av patologiska tillstånd i tuggsystemets funktionella komponenter
- redogöra för olika typer av behandling
- kliniskt diagnosticera och prognosticera orofaciala smärtillstånd
- beskriva bakgrunden till obstruktivt sömnapnésyndrom (OSAS) och dess odontologiska behandlingsmöjligheter
- upprätta en terapiplan för patient med smärttillstånd inom det orofaciala området
- redogöra för evidensbaserade behandlingsmetoder, prognosbedömning och kompletterande utredningar och remisser
- kritiskt granska och bedöma resultatet av genomförd behandling
Moment 3
Akuttandvård 2, 2,0 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- omhänderta patienter med akut behandlingsbehov med ett etiskt och empatiskt förhållningssätt som också beaktar människors rätt till vård på lika villkor
- diagnostisera akuta orala tillstånd och föreslå samt under handledning genomföra adekvat behandling
- redogöra för och föreslå adekvat läkemedelsadministration för patient med akuta orala tillstånd
- under handledning differentialdiagnostisera mellan odontogena och icke odontogena smärttillstånd och genomföra adekvat behandling/omhändertagande
- använda debiteringsrutiner enligt Tandvårdsstödet
- bedöma och redogöra för akuta orala tillstånd och utförda behandlingar inklusive material och dess inverkan på patientens allmänhälsa
- diagnosticera tand- och käktrauma
- självständigt föreslå terapi och uppskatta prognosen
Moment 4
Pedodonti och ortodonti, 7,0 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för teorierna bakom ett barns psykomotoriska utveckling och somatiska tillväxt samt kunna kommunicera med barn i den kliniska situationen och kliniskt kunna introducera olika moment inom tandvården på ett åldersadekvat sätt med stöd av pedagogiska metoder
- kliniskt känna igen och redogöra för normal utveckling och eruption av primära och permanenta tänder samt lokala och generella störningar i tändernas mineralisation och eruption
- redogöra för uppkomst och konsekvenser av sjukdomstillstånd i munhålans mjuk- och hårdvävnad hos barn och ungdomar samt kliniskt diagnosticera och prognosticera orala sjukdomstillstånd och skador hos barn och ungdomar
- redogöra för principer och former för patientbehandling av barn och ungdomar
- analysera och välja behandlingsalternativ och genomföra behandlingsterapi
- teoretiskt redogöra för och kliniskt behandla avvikelser i det primära bettet
- teoretiskt och kliniskt redogöra för kroniska sjukdomar och funktionshinder och deras orala manifestationer hos barn och ungdomar samt diagnostisera, förebygga och behandla orala sjukdomar hos dessa barn och ungdomar
- redogöra för hur hälso- och sjukvården för barn är organiserad, barnets rätt i samhället, barnkonventionen och de socioekonomiska faktorernas betydelse för barns hälsa och det kliniska omhändertagandet i tandvården
- teoretiskt redogöra för malocklusioner och kranio-faciala syndrom
- redogöra för teorin bakom och analysera indikationerna för vanligt förekommande ortodontibehandlingar
- teoretiskt kunna redogöra för normal bettutveckling och uppkomna bettavvikelser för att vid rätt tidpunkt kunna selektera patienter med ortodontiskt behandlingsbehov
- kliniskt övervaka bettutveckling och kunna diagnostisera uppkomna bettavvikelser och vid rätt tidpunkt selektera patienter med ortodontiskt behandlingsbehov
- i samråd med ortodontist göra en preliminär behandlingsplanering inför ortodontibehandling samt formulera remisser för ortodontibehandling
- redogöra för och analysera skillnader i den kliniska behandlingsgången vid fast respektive avtagbar tandställning
- praktiskt informera patienter och föräldrar om indikationer och kontraindikationer för vanligt förekommande ortodontibehandlingar och om riskerna med obehandlade bettavvikelser
Innehåll
Temadag om akut tand- och ansiktstrauma hos barn och vuxna där olika patientfall tas upp; flera odontologiska specialister medverkar (käkkirurgi, pedodonti, oral radiologi, endodonti). Pedodonti och ortodonti, 7 hp Föreläsningar och seminarier samt litteraturstudier. Den kliniska utbildningen i pedodonti behandlar barnets normala utveckling och tillämpad barnpsykologi, prevention av orala sjukdomar hos barn och ungdomar, tandbehandling av barn mellan 3 och 19 år avseende diagnoser på tändernas hårdvävnad samt dess omgivande stödjevävnad samt oral hälsa hos barn och ungdomar med kroniska sjukdomar och funktionshinder.
Föreläsningar och demonstrationer samt auskultationer vid patientarbete på klinik. Den kliniska undervisningen syftar till att kliniskt träna bedömning av bettutveckling och behandlingsbehov, kontroller av patienter efter avslutad tandreglering utifrån de teoretiska kunskaperna. Temadag om behandling av bettavvikelser hos specifika patientgrupper.
Arbetsformer
Moment 1
Oral sjukdomsbehandling och rehabilitering i vuxentandvård, 16,0 hp
Föreläsningar, seminarier, grupparbeten och individuellt arbete. Klinisk färdighetsträning av patient under handledning av lärare.
Klinisk färdighetsträning, seminarier, grupparbeten och individuellt arbete är obligatoriska.
Moment 2
Orofacial smärta och käkfunktion 1,0 hp
Seminarier, gruppövningar och demonstrationer, kliniska övningar och klinisk färdighetsträning på kliniken.
Kliniska övningar och färdighetsträning är obligatoriska.
Moment 3
Akuttandvård 2, 2,0 hp
Föreläsningar, verksamhetsförlagd klinisk färdighetsträning på klinikens akutmottagning och reflektionsseminarium i samband med kliniskt arbete. Temadag med seminarier.
Klinisk färdighetsträning, seminarier och temadag är obligatoriska.
Moment 4
Pedodonti och ortodonti, 7,0 hp
Föreläsningar, demonstrationer, seminarier, temadagar och klinisk färdighetsträning. Auskultationer hos specialisttandläkare.
Demonstrationer, seminarier, temadagar, klinisk färdighetsträning samt auskultationer är obligatoriska.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Moment 1
Oral sjukdomsbehandling och rehabilitering i vuxentandvård, 16,0 hp
Examinationen sker i form av skriftlig tentamen samt klinisk examination. Patientarbetet examineras då behandlingen är genomförd och genom på varje enskild patient avslutade skriftliga journalhandlingar inklusive epikris samt muntlig fallpresentation och klinisk genomgång av utfört arbete. Vidare sker en formativ bedömning under kliniskt arbete samt kvalitetsprov på genomförd behandling. Eget patientfall redovisas.
Moment 2
Orofacial smärta och käkfunktion 1,0 hp
Examinationen sker i form av formativ bedömning under kliniskt arbete. Muntlig redovisning av eget patientfall i grupp.
Moment 3
Akuttandvård 2, 2,0 hp
Examinationen sker i form av formativ bedömning under kliniskt arbete, redovisning av pågående och planerad patientbehandling samt bedömning av klinisk mognad under utvecklingssamtal med momentansvarig.
Deltagande i seminarier under temadagen.
Moment 4
Pedodonti och ortodonti, 7,0 hp
Skriftlig tentamen och formativ bedömning under kliniskt arbete.
För samtliga moment gäller:
För godkänt resultat krävs även närvaro vid obligatoriska utbildningsinslag.
Om studentens examination inte blir godkänd får studenten ytterligare 2 försök. Därefter rekommenderas studenten att gå om kursen, och ges ytterligare 3 examinationstillfällen. Är studenten inte godkänd efter 6 försök ges inte någon mer kursplats på kursen.
Verksamhetsutbildning/kliniska moment ska studenten ha rätt att genomgå två gånger. Om en student riskerar att inte bli godkänd bör stödåtgärder erbjudas för att undvika att studenten tvingas avbryta sin utbildning (Riktlinjer vid examination Dnr 5331/10-300).
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När den kliniska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt kliniskt moment och att ett examinationstillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska färdighetsträning på denna kurs. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Moment 1
6. ed. : Oxford : Wiley-Blackwell, 2015 - 1371 p. (2 vol.) ISBN:9780470672488 (vol 1-2) LIBRIS-ID:18085617 Sök i biblioteket
Information från Läkemedelsverket 2012;38: 5, 22-62,
6., [uppdaterade och utök.] uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning, 2016 - 160 s. ISBN:9789188099587 LIBRIS-ID:19434523 Sök i biblioteket
Stockholm : SBU, 2002 - 372 s. + e Summary and conclusions (26 s.) LIBRIS-ID:10263820 URL: http://www.sbu.se/Filer/Content0/publikationer/1/karies_2002/kariesfull.html
2. ed. : Oxford, UK ;a Ames, Iowa, USA : Blackwell Munksgaard, 2008 - 616 p. ISBN:978-1-4051-3889-5 (hardback : alk. paper) LIBRIS-ID:10737086 Sök i biblioteket
Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU), 2007 URL: http://www.sbu.se/contentassets/544c33218a2a438eac31ceb598895cc7/karies_2007_fulltext.pdf
Washington, D.C. : ASM Press, c2006 - 458 p. ISBN:1-55581-262-7 (pbk.) LIBRIS-ID:10243998 Sök i biblioteket
Chicago : Quintessence Pub., cop. 2002. - x, 152 s. ISBN:0-86715-412-8 (softcover) LIBRIS-ID:8678137 Sök i biblioteket
6. ed. : St. Louis, Mo. ;a London : Mosby, cop. 2008 - 631 s. ISBN:978-0-323-04614-5 (hbk.) LIBRIS-ID:10503997 Sök i biblioteket
London : Quintessence, 2003 ISBN:1-85097-064-5 Sök i biblioteket
Stockholm : Gothia, 2000 - 360 s. ISBN:91-7205-280-5 (inb.) LIBRIS-ID:7623058 Sök i biblioteket
London : Quintessence, 2004 ISBN:1-85097-075-0 Sök i biblioteket
Särtryck, 1989 - 230s.
Institutionen för odontologi, Kompendium som utdelas av institutionen under kursen
Solna : LIC : b Invest-odont, 1994 - 75 s. ISBN:91-7584-295-5 LIBRIS-ID:7649487 Sök i biblioteket
4. ed., : St. Louis, : Mosby, 2006 ISBN:0-323-02874-8 Sök i biblioteket
Moment 2
6. ed. : St. Louis, Mo. ;a London : Mosby, cop. 2008 - 631 s. ISBN:978-0-323-04614-5 (hbk.) LIBRIS-ID:10503997 Sök i biblioteket
Moment 3
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 151 s. ISBN:978-91-7205-557-5 LIBRIS-ID:10917508 Sök i biblioteket
5. ed. : Edinburgh : Mosby, 2008 - xiv, 714 s. ISBN:978-0-323-04903-0 (hbk.) LIBRIS-ID:10719266 Sök i biblioteket
Moment 4
2. ed. : Oxford : Blackwell Munksgaard, 2003 ISBN:1-4051-1108-9 Sök i biblioteket
(2. ed.) : Chichester, UK : Wiley-Blackwell, 2009 ISBN:978-1-4051-6100-8 Sök i biblioteket
4. ed. : Oxford : Oxford University Press, 2013 - xiii, 311 s. ISBN:9780199594719 LIBRIS-ID:14000619 Sök i biblioteket
The University Hospital of Copenhagen, URL: http://dentaltraumaguide.org/
Rekommenderad litteratur
Moment 1
3. ed. : Oxford : Oxford University Press, 2005 ISBN:0-19-852978-3 Sök i biblioteket
2006
2nd ed. : Chicago : Quintessence Pub., c2008. - xiii, 250 p. ISBN:978-0-86715-458-0 (hardcover) LIBRIS-ID:11332279 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2005 - 200 s. ISBN:91-7205-444-1 LIBRIS-ID:10005723 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2004 ISBN:91-7205-443-3 Sök i biblioteket
3. ed. : Chicago : Quintessence Publ., 2002 - XIV, 418 s. ISBN:0-86715-406-3 LIBRIS-ID:8532527 Sök i biblioteket
Moment 2
2nd ed. : Chicago : Quintessence Pub., c2008. - xiii, 250 p. ISBN:978-0-86715-458-0 (hardcover) LIBRIS-ID:11332279 Sök i biblioteket