Klinisk färdighetsträning 2, 26 hp
Clinical Training 2, 26 credits- Kurskod
- 7KT023
- Kursens benämning
- Klinisk färdighetsträning 2
- Hp
- 26 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Odontologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för odontologi
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden DENTMED
- Datum för fastställande
- 2023-10-24
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden DENTMED
- Senast reviderad
- 2024-10-10
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
Tandläkarexamen från land utanför EU/EES-området samt Schweiz, av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov eller minst en avslutad fyraårig utbildning samt ett års dokumenterad klinisk verksamhet.
Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.
För tillträde till momentet Allmäntandvård - verksamhetsförlagd utbildning (VFU), krävs godkänt resultat i kurserna Klinikförberedande kurs och Klinisk färdighetsträning 1.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande inom utbildning på KI till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till VFU först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Allmäntandvård - verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 22,5 hp
Efter avslutad kurs kan studenten:
- Självständigt med stöd av pedagogiska metoder kommunicera på ett empatiskt och åldersanpassat sätt med barn och deras föräldrar, ungdomar och vuxna, samt omhänderta dem med ett professionellt förhållningssätt, utifrån ett mångkulturellt och lika villkorsperspektiv.
- Självständigt utreda, diagnostisera och behandla sjukdomar, trauma och anomalier i tänder, munhåla, käkar och omgivande vävnader hos patienter i olika åldrar och med olika behov utgående från Socialstyrelsens Nationella riktlinjer för tandvård, samt dokumentera detta.
- Använda debiteringsrutiner enligt Tandvårdsstödet.
- Tillämpa en helhetssyn på patientens medicinska och odontologiska tillstånd samt vårdbehov, självständigt bedöma behandlingsbehovet och ta fram behandlings- och kostnadsförslag där hänsyn tas till sociala och ekonomiska faktorer.
- Självständigt identifiera och ange riskfaktorer av betydelse för den odontologiska behandlingen samt bedöma prognos utifrån risker och sjukdomsbenägenhet.
- Initiera och genomföra hälsofrämjande åtgärder och förebyggande arbete inom tandvården.
- Identifiera orala skador som eventuellt kan kopplas till fysiskt våld samt bedöma konsekvenserna för behandling och omhändertagande.
- Självständigt och vid rätt tidpunkt diagnostisera bettavvikelser och selektera patienter med ortodontiskt behandlingsbehov.
- Självständigt och vid rätt tidpunkt utföra interceptiv ortodontisk behandling.
- Självständigt utföra retentionskontroller och handha olika retentionsapparaturer.
- Utvärdera behandling och behandlingsresultat.
- Självständigt bedöma vilka patienter som ska remitteras vidare för behandling vid annan instans, samt skriva remiss.
- Planera sitt tandvårdsarbete och samarbeta med tandvårdspersonal samt andra professioner.
- Säkerställa patientsäkerheten genom att följa instruktioner, aktuella regelverk, samt hygien- och säkerhetsföreskrifter.
Allmäntandvård - teori och integrerad examination, 3,5 hp
Efter avslutad kurs kan studenten:
- Beskriva omfattning och konsekvenser av, samt indikationer på våldsutsatthet hos barn och vuxna.
- Redogöra för åldrandet; biologiskt, psykologiskt och socialt, och de odontologiska konsekvenserna av detta.
- Redogöra för särskilt omhändertagande av geriatriskt sjuka patienter inom tandvården och för munvårdens betydelse i omvårdnaden.
- Redogöra för samhällets regler för stöd till omvårdnadsberoende patienter.
- Redogöra för hur hälso- och sjukvården för barn är organiserad, barnets rätt i samhället, barnkonventionen och de socioekonomiska faktorernas betydelse för barns hälsa och det kliniska omhändertagandet i tandvården.
- Redogöra för och reflektera kring professionellt bemötande och åldersanpassad kommunikation med barn, ungdomar och deras föräldrar utifrån ett mångkulturellt och lika-villkorsperspektiv.
- Redogöra för barns psykomotoriska utveckling och somatiska tillväxt.
- Redogöra för och reflektera kring diagnostik, uppföljning och selektion av patienter med ortodontiskt behandlingsbehov och interceptiv ortodonti.
- Redogöra för och reflektera kring utredning inklusive radiologisk undersökning, diagnostik, terapiplanering, behandling och prognosbedömning av barn, ungdomar, vuxna samt äldre.
- Redogöra för hur hälsofrämjande åtgärder och förebyggande arbete inom tandvården kan initieras och genomföras för såväl individer som grupper av patienter.
- Identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet.
Innehåll
Kursen är indelad i två moment:
Allmäntandvård - verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 22.5 hp
Momentet fokuserar på kliniskt odontologiskt omhändertagande, diagnos, prognos samt prevention och behandling av barn, ungdomar och vuxna individer för samtliga odontologiska discipliner. Undervisningen genomförs som verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i Folktandvården Region Dalarna.
Allmäntandvård - teori och integrerad examination, 3.5 hp
Momentet omfattar teoretisk undervisning om främst gerodonti, pedodonti och ortodonti som ges inför studentens verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Momentet avslutas med teoretiska examinationer avseende utredning, diagnostik samt differentialdiagnostik, terapiplanering, prevention, sjukdomsbehandling och rehabilitering gällande barn, ungdomar och vuxna med olika typer av odontologiska problemställningar.
Arbetsformer
Allmäntandvård - verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 22,5 hp
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) under handledning.
Allmäntandvård - teori och integrerad examination, 3,5 hp
Seminarier, webbkurs, samt aktiviteter i samband med IPL-dagen (interprofessionellt lärande).
Examination
Allmäntandvård - verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 22,5 hp
Examination: Godkänd prestation i VFU utifrån fortlöpande bedömningsunderlag från handledare.
Obligatorier: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Allmäntandvård - teori och integrerad examination, 3,5 hp
Examination: Skriftlig examination, samt skriftlig och muntlig redovisning.
Obligatorier: Seminarier, webbkurs och deltagande vid IPL-dagen.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Vid examination i VFU har studenten rätt till två examinationstillfällen.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett examinationstillfälle är förverkat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till VFU på denna kurs. Kunskapskontroller inom handlingsplan begränsas till tre tillfällen.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Allmäntandvård - verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Socialstyrelsen, 2022 URL: https://www.socialstyrelsen.se/
Allmäntandvård - teori och integrerad examination
Third edition : Chichester, West Sussex, UK : Wiley-Blackwell, 2017 - xiii, 390 pages ISBN:9781118913499 LIBRIS-ID:19600641 Sök i biblioteket
Fifth edition. : Oxford, United Kingdom : Oxford University Press, [2019] - xi, 355 pages ISBN:9780198808664 LIBRIS-ID:zf3d6ln2wgjttvsh Sök i biblioteket
International Association of Dental Traumatology, URL: https://www.iadt-dentaltrauma.org/1-9%20%20iadt%20guidelines%20combined%20-%20lr%20-%2011-5-2013.pdf