Kursplan för

Utbildning i familjeterapi, steg 1, 60 hp

Psychotherapy training program, family therapy approach, 60 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2010.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT09 , VT10
Kurskod
9C7000
Kursens benämning
Utbildning i familjeterapi, steg 1
Hp
60 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2009-08-31
Reviderad av
Programnämnden för biomedicinprogrammen
Senast reviderad
2009-08-31
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2010

Särskild behörighet

Grundläggande utbildning inom vård och behandling, samt erfarenheter av behandlande arbetsuppgifter. Den studerande skall ha möjlighet att arbeta med familjer under utbildningstiden.

Mål

Kurserna syftar till att ge studenterna en grundläggande psykoterapiutbildning med inriktning på familjeterapi/systemteori men även kunskap om psykodynamisk och kognitiv teori.
Målet är att deltagarna under handledning skall kunna bedriva psykoterapeutiskt arbete med familjer, anhöriga och nätverk.

Kurs A.
Grundläggande systemteoretiska perspektiv, systemanalys och familjediagnostik. 7,5 poäng.
Basic system theory, system analysis and family diagnosis
Studenten skall efter genomgången delkurs ha grundläggande kunskap om systemteoretiska perspektiv och kunna applicera dessa perspektiv
på en fallbeskrivning.

Kurs B
Utvecklingspsykologi, grupp- och individualterapeutiska teorier. 12 poäng
Developmental psychology, theories on group and individual therapy
Studenten skall efter genomgången delkurs ha grundläggande kunskaper om centrala begrepp och deras innebörd.

Kurs C
Dysfunktionella familjesystem och psykopatologi. 4,5 poäng.
Dysfunctional family systems and psychopathology
Studenten skall efter genomgången delkurs äga kännedom om samt kunna reflektera över skillnader mellan patogena och salutogena perspektiv.

Kurs D
Familjeterapeutisk teori och metod. 21 poäng.
Family therapy, theory and method
Studenten skall efter genomgången delkurs ha:
- fördjupad kunskap om familjeterapeutiska teorier
- utvecklat grundläggande kompetens inom familjeterapeutiskt behandlings- och förändringsarbete
- utvecklat grundläggande kompetens vad gäller professionellt förhållningssätt i arbete med par och familjer

Kurs E
Behandlingsvärdering och uppsats. 7,5 poäng
Treatment evaluation and examination paper
Studenten skall efter genomgången delkurs ha:
- kännedom om olika forskningsmetoder
- förmåga att genomföra och presentera en begränsad litteraturstudie eller behandlingsutvärdering
- förmåga att kritiskt granska vetenskapliga rapporter

Kurs F
Handledning. 7,5 poäng.
Supervision
Studenten skall efter genomgången handledning ha:
- arbetat med minst en familj, ett par samt en individ utifrån ett systemteoretiskt synsätt
- genomfört behandlingsarbeten i enlighet med vedertagna krav på metod och etik

Innehåll

Kursen är indelad i sex moment:

Grundläggande systemteoretiska perspektiv, systemanalys..., 7.5 hp Momentet innehåller bl a:
  • en översiktlig genomgång av generell systemteori samt av familjeterapeutiska skolbildningar och nätverksarbete
  • en inblick i familjebeskrivande begrepp, familjemönster samt familjediagnostiska instrument
  • att studenten i sin handledningsgrupp arbetar med familjerekonstruktion av egen familj
Utvecklingspsykologi, grupp- och individualterapeutiska..., 12 hp Momentet omfattar bl a:
  • en introduktion i utvecklingspsykologi, grupp- och organisationspsykologi
  • grunderna för psykodynamisk teori och kognitiv teori
Dysfunktionella familjesystem och psykopatologi, 4.5 hp Momentet omfattar bl a:
  • en genomgång av psykopatologi och dysfunktionella familjesystem
  • reflexioner kring begreppen patogenes och salutogenes
Familjeterapeutisk teori och metod, 21 hp Momentet omfattar bl a: 
  • en omfattande genomgång av de tidiga familjeterapeutiska metoderna såsom kommunikativa, strukturella och strategiska metoder
  • en utveckling av de senare lösningsfokuserade, språksystemiska och postmoderna metoderna
  • genomgång av kognitiv familjeterapi, familjeterapi i relation till missbruk samt familjeterapi med barn
  • det specifika med parterapi.
Behandlingsvärdering och uppsats, 7.5 hp Momentet omfattar bl a:
  • grundläggande vetenskapsteori
  • en skriftlig fördjupning inom ett självvalt intresseområde inom system/familjeterapi
Handledning, 7.5 hp 120 timmar grupphandledning för det egna arbetet med (minst) en familj, ett par och en individ. Handledningen kommer främst att inriktas på direkthandledning och videoinspelat material.

Arbetsformer

Formerna kommer att variera mellan olika delkurser. Samtliga delkurser utom F innehåller föreläsningar, litteraturseminarier, egna litteraturstudier, gruppövningar och individuella moment. Delkurs F utformas som handledningsgrupper.

Egen terapi genomföres på den studerande eget initiativ och skall omfatta 50 timmar individuell psykoterapi eller 120 timmar gruppterapi. Terapeuten skall vara legitimerad psykoterapeut. Tidigare psykoterapi kan efter prövning ekvivaleras.

Examination

Examination sker efter varje delkurs.
Examinationerna är såväl skriftliga som muntliga och utföres individuellt och i olika gruppkonstellationer.
Handledning examineras av handledaren.
Egen terapi intygas av psykoterapeuten.

Vid underkänd examination ges i första hand möjlighet till komplettering och i andra hand omtentamen.

Övriga föreskrifter

All undervisning är obligatorisk, såvida inget annat överenskommes med examinator. Om 20% frånvaro överskrids gäller i första hand kompensationsuppgifter, vanligen skriftliga, inom det område/delkurs man har missat.

Studerande med godkänt resultat på kursen, Grundläggande psykoterapiutbildning med familjeterapeutisk inriktning, 60 poäng,
kan erhålla kursbevis.

Litteratur och övriga läromedel

Abrahamsson, Erik; Berglund, Gustaf Psykoterapins förnyare : samtal om systemiskt förändringsarbete Ringborg, Magnus
Andersen, Tom Reflekterande processer : samtal och samtal om samtalen Weine, Bengt; Hopstadius, Kerstin
Anderson, Harlene; Goolishian, Harold A. Från påverkan till medverkan : språk- och meningsskapande system i samverkan : [terapi med språksystemiskt synsätt] Hopstadius, Kerstin
Anderson, Herlene Samtal, språk och möjligheter
Cullberg, Johan Dynamisk psykiatri
dElia, Giacomo Kognitiv psykoterapi
Familjeterapins grunder : ett interaktionistiskt perspektiv, baserat på system-, process- och kommunikationsteori Lundsbye, Maths
Forsberg, Gunnar; Wallmark, Johan Nätverksboken : om mötets möjligheter
Havnesköld, Leif; Risholm Mothander, Pia Utvecklingspsykologi : psykodynamisk teori i nya perspektiv
Hårtveit, Håkon; Jensen, Per Familjen plus en