Att leda i förändring, 7,5 hp
To lead in change, 7,5 credits- Kurskod
- 9C7042
- Kursens benämning
- Att leda i förändring
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Medical Management
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden LIME
- Datum för fastställande
- 2020-11-10
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden LIME
- Senast reviderad
- 2021-09-20
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp. Därutöver krävs minst 2 års yrkeserfarenhet av chefs- eller andra personalledande uppgifter inom hälso- och sjukvård, tandvård, social omsorg eller annan människovårdande verksamhet (styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Delmomenten rekommenderas att läsas i tur och ordning. Undantag kan medges av examinatorn.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget delmoment ska kursdeltagaren kunna:
- beskriva grundläggande teorier och modeller för hur beslutsfattande, förändring och lärande uppstår i organisationer
- beskriva teorier och modeller för utvärdering och uppföljning av förändringar
- urskilja vanligt förekommande psykologiska fenomen kopplade till utvecklings- och förändringsprocesser på individ-, grupp- och organisationsnivå
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget delmoment ska deltagaren kunna:
- analysera förändringars ursprung för att förstå sin egen och verksamhetens roll
- tillämpa olika metodologiska angreppssätt för en framgångsrik förändringsprocess
- tillämpa strategier för att hantera ständig förnyelse och skapa lärande i förändringsprocesser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget delmoment ska deltagaren kunna:
- Kritiskt granska en projektplan för en förändringsprocess utifrån kursrelevanta metoder och modeller
- Reflektera kring beslutsfattande, den egna rollen och förhållningssättet i förändringsprocessen
Innehåll
Ämnen som berörs under utbildningen är bland annat teorier om organisationsförändring, förändringsprocesser på individ-, grupp- och organisationsnivå, ledarskap vid förändring, utvecklings- och lärandeprocesser hos individer och grupper, projektplanering och metoder för lokalt utvecklings- och förändringsarbete, samt verktyg för utvärdering och uppföljning.
Arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier (t ex litteratur- och reflektionsseminarier), workshops, fältstudier, gruppövningar, individuella uppgifter, samt tillämpningsgrupper där teori integreras med praktik.
Det pedagogiska upplägget bygger på att genomgående och systematiskt under kursen koppla samman betydelsen av praktisk handling, teoretisk kunskap och reflektion.
Arbetet under kursen bedrivs på halvfart, både under kursveckorna samt självständigt mellan kursveckorna. Kursen använder Canvas som en gemensam digital lärplattform.
Examination
Momentet examineras genom antingen en plan för ett planerat lokalt utvecklings- och förändringsarbete, eller en redogörelse för händelseförloppet under en oplanerad förändring. Detta redovisas skriftligt i rapportform och muntligt vid ett granskningsseminarium, samt genom att vara opponent för andra kursdeltagares rapporter.
Obligatoriskt deltagande: Undervisningen ges under några få, sammanhängande tillfällen per termin och förutsätter deltagande. Vid eventuell frånvaro bedömer i första hand kursledaren om, och i så fall hur, frånvaro kan kompenseras. Vid längre frånvaro sker bedömningen i samråd med examinator.
Eventuella ytterligare tillfällen till examination för kursdeltagare som inte deltar vid examinationstillfället eller inte får godkänt resultat, regleras av avtalet om uppdragsutbildning.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Plagiatkontroll
Alla skriftliga examinationer genomgår plagiatkontroll
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
2 uppl. : Natur & Kultur Akademisk, 2017 - 250 s. ISBN:9789127818422 LIBRIS-ID:19873519 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 149 sidor ISBN:978-91-44-11489-7 LIBRIS-ID:20111508 Sök i biblioteket
Upplaga 4 : Stockholm : Liber, [2018] - 400 sidor ISBN:9789147113644 LIBRIS-ID:22577781 Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 320 sidor ISBN:9789144129273 LIBRIS-ID:r1kdlhxspq8qzn6w Sök i biblioteket
Harlow : Prentice Hall, 2012 [dvs. 2011] - xiv, 678 s. ISBN:978-0-273-73923-4 LIBRIS-ID:12294249 Sök i biblioteket
första upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 245 sidor ISBN:9789144094175 LIBRIS-ID:17643754 Rekommenderad fördjupning Sök i biblioteket