Kursplan för

Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp

Teaching and Learning in Higher Education for Health Care Professionals, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2012.
Kurskod
9D1007
Kursens benämning
Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Medicinsk pedagogik 
Nivå 
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2012-01-31
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2012

Särskild behörighet

Yrkes- eller kandidatexamen på högskolenivå inom hälso- och sjukvård.

Mål

Kursen syftar till att stärka den pedagogiska kompetensen samt stimulera till ett reflekterande och akademiskt förhållningssätt till studenters lärande i verksamhetsförlagd utbildning inom hälso- och sjukvård. Efter genomgången kurs ska kursdeltagarna ha utvecklat kompetens att: - i en utbildnings-/handledningssituation kunna tillämpa samhällets mål och regelverk för högskoleutbildning, - i en utbildnings-/handledningssituation i vården kunna tillämpa teoretiska kunskaper om studentens lärande, - beskriva principer för, samt kritiskt analysera exempel på planering, genomförande, examinering och utvärdering av målstyrt lärande i verksamhetsförlagd utbildning, - reflektera över hur olika pedagogiska metoder kan stimulera och stödja studenters lärande i professionsspecifika såväl som i interprofessionella studentgrupper, - kunna ge, ta och reflektera kring konstruktiv återkoppling, - analysera och reflektera över egen och andras professionella lärar-/handledarroller i verksamhetsförlagd utbildning samt värdegrundsfrågor såsom vetenskaplighet, etik, jämställdhet och likabehandling, - kunna identifiera, analysera och formulera förslag till vidareutveckling av lärsituationer i vården genom att tillämpa pedagogiska teorier och vetenskapliga rön om lärande, Best Evidence Medical Education (BEME).

Innehåll

Kursen är uppdelad i två delar, där den första behandlar grundläggande högskolepedagogik utifrån tre teman och följs av en fördjupning inom något av dessa teman samt en integrerande examinationsuppgift. Del 1: Grundläggande högskolepedagogik Tema 1, Förutsättningar och möjligheter för lärande Omfattar samhällets mål, regelverk som styr högskoleutbildningar inom hälso- och sjukvården och hur dessa påverkar den verksamhetsförlagda utbildningen. Pedagogiska teorier, BEME-begreppet, interprofessionell utbildning, lärmiljöns betydelse samt utbildningsstrategier kommer att belysas. Tema 2, Studentens lärande Omfattar reflektion och återkoppling utifrån ett teoretiskt och ett praktiskt perspektiv. Deltagarna kommer att få möjlighet att pröva olika pedagogiska metoder som stöder ett studentaktivt lärande i den interprofessionella kliniska miljön. Tema 3, Den professionella läraren och handledaren Lärares eller handledares olika roller belyses (pedagog, ledare och professionell medarbetare i vården t.ex.). Temat omfattar handlednings- och undervisningsformer, lärares förhållningssätt utifrån vetenskaplighet, jämställdhet och likabehandling. Deltagarna kommer att få planera, genomföra, bedöma och utvärdera ett utbildningsmoment. Del 2: Fördjupning inom högskolepedagogik Deltagarna genomför och redovisar en valbar fördjupningsuppgift inom ett av kursens teman. Därefter avslutas kursen med en kritisk incident analys (CIA) som utgör kursens examinationsuppgift. Analysen ska knyta samman kursens innehåll och baseras på medicinsk pedagogisk beprövad erfarenhet, teori och forskning.

Arbetsformer

Kursen bedrivs delvis som självstudier med stöd av web-baserad lärplattform (PingPong). Den hålls samman av seminarier och översiktsföreläsningar. Deltagarna får under kursen möjlighet att tillämpa olika pedagogiska metoder bl.a. caseseminarium, kamratbedömning, att ge och ta konstruktiv återkoppling, rollspel, diskussionsforum på web-baserade lärplattform mm. I kursen ingår att läsa och kommentera pedagogiska artiklar, att reflektera och formulera sig i tal och skrift kring pedagogiska frågor kopplade till lärprocesser i vården samt att synliggöra och ge förslag till utveckling av lärsituationer i den egna arbetsmiljön. Sammanlagt ingår ett antal obligatoriska schemabundna dagar. Utöver dessa tillfällen tillkommer egen tid för inläsning av litteratur samt genomförande av i kursen ingående uppgifter enskilt eller i grupp. Deltagarna förväntas arbeta med dessa delar lokalt, eller via lärplattform. Obligatorisk närvaro: Närvaro vid samtliga schemalagda föreläsningar/seminarier och gruppaktiviteter. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan kursdeltagare och ansvarig lärare angående komplettering.

Examination

En skriftlig och muntlig examination enligt kriterier för en Critical Incident Analysis (CIA). Det innebär att deltagarna väljer en kritisk incident eller problematisk utbildningssituation som inträffat i den egna verksamheten och formulerar självständigt en rapport. Denna utgörs av en kritisk analys (CIA) som beskriver händelseförloppet, definierar problemet och utmynnar i en handlingsplan för att förbättra lärandet för studenter i verksamheten. Rapporten ska utformas i enlighet med kriterier och baseras på relevant medicinsk pedagogisk beprövad erfarenhet, teori och forskning. Under det avslutande examinationsseminariet presenterar deltagarna sitt arbete och ger konstruktiv återkoppling på andras arbeten.

Övriga föreskrifter

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Följande kurser är överlappande: * 2QA118, Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning, 7.5hp * 2QA211, Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning, 7.5hp Utbildningen genomförs i samarbete med Centrum för klinisk utbildning (CKU) samt Danderyds sjukhus. Kursutvärdering kommer att genomföras efter genomförd kursomgång.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Biggs, John Burville Teaching for quality learning at university : what the student does Tang, Catherine So-kum
Mogensen, Ester; Thorell-Ekstrand, Ingrid; Löfmark, Anna Klinisk utbildning i högskolan : perspektiv och utveckling inom verksamhetsförlagd utbildning