Medicinsk undersökning och utredning, 10 hp
Diagnostics and Medical Investigations, 10 credits- Kurskod
- 9H1028
- Kursens benämning
- Medicinsk undersökning och utredning
- Hp
- 10 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2011-10-18
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2012
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en läkarexamen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B.
Mål
Studenten ska uppvisa ett förhållningssätt som säkerställer en personcentrerad handläggning med patientens behov i fokus i samband med demensutredningen och att detta också kommer till uttryck när patientens autonomi successivt försämras. Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - identifiera och klassificera individer med demenssjukdom utifrån ökad insikt om demensutredningens betydelse - visa integrerad kunskap om de etiska förutsättningar och värdegrunder som ligger till grund vid utredningsarbetet - utreda och i den fortsatta sjukdomsprocessen handlägga demenssjukdomar, deras behandling och omsorg - säkerställa och integrera de olika delarna i en demensutredning såsom anamnes, status, kognitiv testning, blodprovsanalys, genetisk testning och hjärnavbildande tekniker för att ställa diagnos - utföra olika neuropsykiatriska test utifrån testens innehåll och deras neuroanatomiska korrelat, biomarkörer och deras användbarhet och begränsningar i klinisk praxis samt om olika hjärnavbildande tekniker som del i demensutredning, deras möjligheter och begränsning. - visa kännedom om användbarheten av bedömning av funktion och aktivitet och dess betydelse för att vidta stödjande åtgärder och rehabiliteringsinsatser vid demensutredning
Innehåll
Utredningens syfte och principer. En översikt. - Bakgrund, syfte - Kriteriesystem (ICD10, NINCDS, Vask, Dubois, DSM-V) - Basal utredning enligt SoS - Helhetsgrepp, beståndsdelar - Anamnes (inkl Åstrands anhörigintervju) - Status (ej kogn) - Neurol status - Psyk status, skattningsskalor - Kem lab - Specialistnivå-utredning - Översiktligt (fördjupas i separata föreläsningar) - Integration av de diagnostiska delarna till en bedömning, diagnos utifrån kriterier - Utredningens konsekvenser i form av åtgärder
Arbetsformer
Kursen genomförs som distansutbildning på halvfart och har ett studentaktiverande lärande i fokus som pedagogisk modell. Distansundervisningen är IT-baserad och utmärks av ett självständigt och kollaborativt lärande. I kursen förekommer såväl individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier och föreläsningar.
Examination
Examinationsformerna är dels formativa, dvs utvärdering under kursens gång, dels summativa, dvs utvärdering av kursens innehåll. Den formativa examinationen sker genom aktivt deltagande i seminarieredovisningar, både individuella och i grupp. För att få godkänt på uppgifterna krävs att den studerande aktivt deltagit i lösandet av uppgifterna och i såväl skriftlig som muntlig presentation/diskussion av dessa. Den summativa examinationen sker genom en reflekterande Individuell skriftlig rapport, baserade på fördjupning i valda områden av kursinnehållet och relevant litteratur, inkluderande kritisk diskussion av möjlig tillämpning. Rapporterna ska även redovisas muntligt. Rapporterna ska presenteras och diskuteras i ett seminarium tillsammans med lärare och kurskamrater.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk engelska.
Litteratur och övriga läromedel
3. ed. : London : Hodder Arnold, 2005. - xxxi, 829 s., [12] s. of plates ISBN:Đ145.00 LIBRIS-ID:10002703 Sök i biblioteket
3., [omarb. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 292 s. ISBN:978-91-47-08482-1 LIBRIS-ID:12134448 Sök i biblioteket