Kvalitetssäkring och prioritering av demensvård, 6 hp
Quality Assurance and Prioritizations within Dementia Care, 6 credits- Kurskod
- 9H1032
- Kursens benämning
- Kvalitetssäkring och prioritering av demensvård
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2011-10-18
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2012
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en läkarexamen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B.
Mål
Studenten ska visa ett förhållningssätt och ansvarskänsla för att organisera och säkerställa kvaliteten att vården för patienter med demenssjukdom. Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - visa och beskriva former och arbetssätt för att organisera och utveckla vården i hemmet för patienter med demenssjukdom - visa ett etiskt förhållningssätt till vårdinsatser utifrån mänskliga behov, befintliga resurser, samhällets organisation och nödvändiga prioriteringar - prioritera vårdinsatser inom demensområde utifrån evidens, beprövad erfarenhet och behov - belysa metoder för kvalitetssäkring och systematisk uppföljning av demensvård - argumentera för betydelsen av organisationen av äldrevården, för att kunna uppnå god kvalitet omhändertagandet av personer med demenssjukdom - visa fördjupad insikt om teamets roll för vård av personer med demens och ett professionellt bemötande utifrån begrepp som kunskap, förhållningssätt, bemötande, arbetssätt och aktivering - praktiskt genomföra effektiv problemanalys vid beteendestörningar
Innehåll
- Lagstiftningar, rättigheter - Grunder för prioritering - Etiska aspekter - Rättigheter, värdegrunder, politik, prioritering, etik, - Patientfall/övningar - Omsorgsformer - Kvalitetssäkring och uppföljning - Vad innebär teamarbete? Fördelarna inom demensvården. Inom sjukvård resp. omsorg - Förhållningssätt/bemötande
Arbetsformer
Kursen genomförs som distansutbildning och har ett studentaktiverande lärande i fokus som pedagogisk modell. Distansundervisningen är IT-baserad och utmärks av ett självständigt och kollaborativt lärande. I kursen förekommer såväl individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier och föreläsningar.
Examination
Examinationsformerna är dels formativa, dvs utvärdering under kursens gång, dels summativa, dvs utvärdering av kursens innehåll. Den formativa examinationen sker genom aktivt deltagande i seminarieredovisningar, både individuella och i grupp. För att få godkänt på uppgifterna krävs att den studerande aktivt deltagit i lösandet av uppgifterna och i såväl skriftlig som muntlig presentation/diskussion av dessa. Den summativa examinationen sker genom en reflekterande individuell skriftlig rapport, baserade på fördjupning i valda områden av kursinnehållet och relevant litteratur, inkluderande kritisk diskussion av möjlig tillämpning. Rapporterna ska även redovisas muntligt. Rapporterna ska presenteras och diskuteras i ett seminarium tillsammans med lärare och kurskamrater.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk engelska.
Litteratur och övriga läromedel
3. ed. : London : Hodder Arnold, 2005. - xxxi, 829 s., [12] s. of plates ISBN:Đ145.00 LIBRIS-ID:10002703 Sök i biblioteket
3., [omarb. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 292 s. ISBN:978-91-47-08482-1 LIBRIS-ID:12134448 Sök i biblioteket