Implementering av evidensbaserad arbetsterapi för personer med demenssjukdom, 15 hp
Implementation of Evidence-Based Occupational Therapy Among Persons with Dementia, 15 credits- Kurskod
- 9H1054
- Kursens benämning
- Implementering av evidensbaserad arbetsterapi för personer med demenssjukdom
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Arbetsterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2015-10-14
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
Minst 180 högskolepoäng inom vilka det ska ingå en kandidat- eller yrkesexamen inom arbetsterapi. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Deltagarna ska efter genomgången kurs ha tillägnat sig kunskap, förmåga och ett kritiskt/reflekterande förhållningssätt för att arbeta evidensbaserat och personcentrerat i en interprofessionell kontext riktat till personer med demenssjukdom samt teorianknyta till modeller/teorier med tydligt aktivitetsfokus. Dessutom ha tillägnat sig teori och metod för att implementera evidensbaserat arbetssätt och utvärdera resultatet för personer med demenssjukdom.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska deltagarna självständigt kunna
- Reflektera, analysera och redogöra för modeller/teorier och antaganden om hur demenssjukdom inverkar dagliga aktiviteter (Moment 1)
- Värdera och kritiskt granska metoder för att identifiera, bedöma och förstå förutsättningar för samt utförandet av dagliga aktiviteter för personer med demenssjukdom och deras närstående (Moment 1)
- Analysera och värdera hur olika interventioner kan understödja dagliga aktiviteter för personer med demenssjukdom (Moment 1)
- Motivera arbetsterapeutiska interventioner utifrån tillgänglig evidens, samt reflektera och diskutera dessa utifrån ett etiskt och personcentrerat perspektiv (Moment 1)
- Presentera en plan för implementering gällande intervention riktat till personer med demens samt identifiera och diskutera hinder och möjligheter för implementering (Moment 2)
Innehåll
Kursen är indelad i två moment.
- Fokus specifikt på den situation som personen med demenssjukdom i olika faser befinner sig i vad gäller dagliga livets aktiviteter från ett liv i hem och samhälle till vårdboende.
- Förutsättningar för daglig aktivitet och delaktighet kan gestalta sig för personer med demenssjukdom och personer i deras närhet
- Bedömningsmetoder och interventioner som stödjer daglig aktivitet och delaktighet för personer med demenssjukdom
- Etik och personcentrerat förhållningssätt
Implementering och förändringsarbete, 7.5 hp Moment 2 behandlar teori och strategier inom implementerings och förändringsarbete.
Arbetsformer
Kursen genomförs som distansutbildning och har ett studentaktiverande lärande i fokus som pedagogisk modell. Distansutbildningen är IT-baserad och utmärks av självständigt och kollaborativt lärande. I kursen förekommer individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier samt föreläsningar.
Examination
Examinationsformerna är både formativa t ex genom bedömning/återkoppling under kursens gång och summativ av kursinnehållet. Den formativa examinationen genomförs genom aktivt deltagande i seminarier individuellt och i grupp.
Moment 1 examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter samt deltagande i online diskussionsforum och muntligt seminarium.
Moment 2 examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift samt bedömning av insatser på seminarier där dels eget och dels annans arbete diskuteras.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: engelska.
Litteratur och övriga läromedel
2nd ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson Health Science, 2010 [dvs 2009] - xxi, 434 s. ISBN:978-0-13-199942-8 LIBRIS-ID:11295729 Sök i biblioteket
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2008 - xvii, 565 p. ISBN:978-0-7817-6996-9 (alk. paper) LIBRIS-ID:10541557 URL: http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html Sök i biblioteket
Scandinavian Journal of Occupational Therspy, 17, 57-63,
Journal Nursing Care Quality, 2004, 297-304,