Barnonkologisk vård för sjuksköterskor, 30 hp
Pediatric Oncology for Nurses, 30 credits- Kurskod
- 9K6004
- Kursens benämning
- Barnonkologisk vård för sjuksköterskor
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2012-08-30
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2012
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenterna ska uppnå en fördjupad kunskap och kompetens i barnonkologi och i omvårdnad av barn med cancer och deras familjer. Kursen är indelad i två moment; barnonkologi och barnonkologisk omvårdnad.
Moment 1
Studenten ska efter genomgånget moment kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara symtom och utredningsprinciper i samband med diagnostisering av maligna sjukdomar hos barn
- sammanfatta och förklara behandlingsprinciper vid maligna sjukdomar hos barn
- sammanfatta och motivera behandling, understödjande vård (supportive care) och palliativ vård av maligna sjukdomar hos barn
- sammanfatta och förklara tidiga och sena biverkningar vid behandling av maligna sjukdomar hos barn samt kunna föreslå behandling för att kunna lindra och följa upp dessa biverkningar enligt evidensbaserad kunskap
- visa fördjupad kunskap och insikt om förbättrings-, utvecklings- och aktuellt forskningsarbete inom barnonkologi
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att initiera, genomföra och utvärdera medicinska åtgärder, i samarbete med läkare, vid maligna sjukdomstillstånd och dess behandling hos barn med hänsyn till utvecklingsstadium, familjesituation, kulturell bakgrund och genus
- visa förmåga att initiera, genomföra och utvärdera interventioner, i samarbete med läkare, för att förebygga, lindra och behandla besvär relaterade till maligna sjukdomar hos barn och dess behandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och reflektera kring relevant vetenskap, beprövad erfarenhet och ett etiskt förhållningssätt, samt att se dess samband och betydelse för barnonkologin
- visa fördjupad insikt om den inter-professionella samverkans betydelse för barnonkologin samt nationell och internationell samverkans betydelse för barnonkologisk forskning och utveckling.
Moment 2
Studenten ska efter genomgånget moment kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara och jämföra olika omvårdnadsperspektiv samt tillämpa evidensbaserad kunskap inom barnonkologisk verksamhet
- beskriva och förklara omvårdnads- och kristeorier vilka syftar till att lindra och stötta barn och ungdomar och deras närstående vid existentiella krisreaktioner i samband med sjukdom och behandling.
- integrera omvårdnadskunskap av barn med cancer i planering, ledning och samordning av vårdinsatser
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att självständigt observera och bedöma komplexa vårdbehov hos barn och ungdomar med cancer
- visa fördjupad förmåga att med utgångspunkt från riktlinjer utforma individuella vårdplaner för barn och ungdomar med cancer i samverkan med familj och/eller närstående
- visa förmåga att kunna tillämpa hälsostödjande samtal, undervisning och råd för att skapa förutsättningar för att stärka barnets/ungdomens livskvalitet
- kunna diskutera och analysera hur barn och ungdomar ur ett ålders-, genus- och kulturellt perspektiv verbalt och icke verbalt uttrycker symtom och tecken vid ohälsa samt analysera, bedöma och lindra symtom och tecken vid brist- och smärttillstånd hos barn och ungdomar med cancer
- visa förmåga att utveckla och medverka till att omvårdnaden blir optimal för barnet/ungdomen och dess familj och/eller närstående i livets slutskede.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna på ett fördjupat sätt diskutera psykosociala, kulturella och existentiella aspekter vid svår sjukdom hos barn och ungdomar med cancer
- kunna på ett fördjupat sätt kritiskt granska omvårdnadsåtgärder utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna och barnkonventionen
- kunna på ett fördjupat sätt diskutera och reflektera över hur attityder och värderingar angående barnets ålder, kön och etnicitet/kultur/religion kan påverka omvårdnaden i livets slutskede
- visa förmåga att värdera och analysera vetenskaplig information för att medverka i utvecklings och kvalitetsarbete
- visa fördjupad insikt om betydelsen av nationell och internationell samverkan för utveckling och forskning inom barnonkologisk omvårdnad
- visa förmåga att identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap och av att fortlöpande utveckla sin kompetens
Innehåll
Utbildningen innehåller två moment; Barnonkologi och Barnonkologisk omvårdnad.
– Leukemi och lymfom
– Tumörer i nervsystemet och sena biverkningar
– Solida tumörer
– Supportive care och palliativ vård Barnonkologisk omvårdnad, 15 hp Moment 2 inkluderar omvårdnad vid maligna sjukdomar hos barn.
– omvårdnad vid specifika onkologiska tillstånd, så som leukemi, lymfom, solida tumörer och tumörer i nervsystemet
– personcentrerad omvårdnad för barn, ungdomar och familjer inkl. kristeorier, bemästringsstrategier och livskvalitet
– etiska teorier och principer
– samtals- och informationsmetodik
– psykosocialt omhändertagande av patienter och familj
– palliativ vård
Arbetsformer
Undervisningsformerna i kursen inkluderar; introduktionsföreläsningar, gruppdiskussioner, problematisering utifrån litteratur studier, seminarier samt verksamhetsbaserade uppgifter. Pingpong kommer att användas för webb baserat stöd. Ett problembaserat lärande kommer vara utgångspunkt för kursen med stort fokus på aktivt och autentiskt lärande samt peer-learning.
Det är obligatorisk närvaro vid introduktionsföreläsningarna (minst 80 % närvarande krävs) samt att ett aktivt deltagande kvävs i gruppdiskussioner och seminarier. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska introduktionsföreläsningar, seminarier/gruppdiskussioner kan kompenseras.
Examination
Moment 1
Momentet examineras genom fyra hemtentamina inklusive individuella skriftliga inlämningsuppgifter som utgår ifrån patientfall.
Moment 2
Momentet examineras genom fyra individuella skriftliga inlämningsuppgifter med utgångspunkt från omvårdnadsprocessen.
Övergångsbestämmelser
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska och ibland engelska.
Kursen är en uppdragsutbildning som finansieras av Barncancerfonden
Litteratur och övriga läromedel
Barnonkologi
Obligatorisk litteratur
Stockholm: Nordic Society of Pediatric Haematology and Oncology, 2011
3. ed. : Philadelphia : Saunders, cop. 2002 - xvi, 717 s. ISBN:0-7216-8718-0 LIBRIS-ID:8546622 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
2. ed. : Berlin : Springer, cop. 2010 - xxi, 584 s. ISBN:978-3-540-87983-1 (hbk.) LIBRIS-ID:11725922 Sök i biblioteket
4th ed. Glenview, IL: APHON Association of Pediatric Hematology/Oncology Nurses, 2011
Barnonkologisk omvårdnad
Obligatorisk litteratur
3. ed. : Philadelphia : Saunders, cop. 2002 - xvi, 717 s. ISBN:0-7216-8718-0 LIBRIS-ID:8546622 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
4th ed. Glenview, IL: APHON Association of Pediatric Hematology/Oncology Nurses, 2011
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 272 s., iv pl.-s., ISBN:978-91-44-04523-8 LIBRIS-ID:11223907 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 526 s. ISBN:978-91-44-05331-8 LIBRIS-ID:11223908 Sök i biblioteket
London : Whurr, cop. 2004. - xviii, 357 p. ISBN:1-86156-293-4 LIBRIS-ID:9888300 Sök i biblioteket
3 : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 296 ISBN:97-89-144011479 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 244 s. ISBN:978-91-44-05648-7 LIBRIS-ID:12064612 Sök i biblioteket
Edinburgh : Baillière Tindall, 2000 - xvi, 404 s. ISBN:0-7020-2300-0 (hft.) ; No price : Formerly CIP LIBRIS-ID:5463182 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 221 s. ISBN:91-44-02133-X LIBRIS-ID:8904256 Sök i biblioteket
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2011 - 208 s. ISBN:91-44-05644-3 LIBRIS-ID:12118369 Sök i biblioteket