Kursplan för

Utredning och diagnostik: utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar 0-6 år, 15 hp

Assessment and Diagnostics: Neurodevelopmental Disorders 0-6 years, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2025.
Kurskod
9K6030
Kursens benämning
Utredning och diagnostik: utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar 0-6 år
Hp
15 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden KBH
Datum för fastställande
2024-10-01
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2025

Särskild behörighet

Leg psykolog samt genomgången ADOS-2 Grundkurs. 

Mål

Kursens övergripande mål är att deltagaren efter avslutad kurs ska ha tillgodogjort sig kunskaper och färdigheter i kartläggning och diagnostik av utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar hos barn 0-6 år.

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:

  • redogöra för tidig typisk utveckling och milstolpar med fokus på motorik, språk och kognition
  • förstå utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar från ett utvecklingsperspektiv
  • identifiera samtidiga tillstånd hos små barn
  • tillämpa utredningsprocessen och göra diagnostiska ställningstagande enligt DSM-5 och ICD 10/11
  • tillämpa ett strukturerat arbetssätt; att välja lämpliga test och andra utredningsinstrument i förhållande till primär frågeställning, samsjuklighet och differentialdiagnostik; att sammanställa diagnosunderlag
  • genomföra intervjuer och samarbeta med vårdnadshavare och förskolepersonal (pedagog/barnskötare)
  • genomföra strukturerad förskoleobservation och klinisk bedömning av milstolpar
  • administrera och analysera utvecklingsskalor, test och kliniska beteendeobservationer
  • bedöma informationens validitet och behov av ytterligare informationskällor
  • analysera resultat utifrån egna och andras utredningsresultat. Genomföra kliniska bedömningar och diagnostiska ställningstaganden utifrån övergripande syntes och förtrogenhet med diagnostiska fenotyper
  • göra diagnostiska ställningstaganden utifrån diagnosunderlag
  • sammanfatta utredningsresultatet och beskriva barnets beteendeprofil, kognitiva och psykosociala förutsättningar och behov i vardagen samt på ett anpassat sätt återge utredningsresultat till vårdnadshavare och förskolepersonal (pedagog/barnskötare)
  • kritiskt granska olika utredningsmetoder och bedömningsinstrument
  • bedöma begränsningar och möjligheter vid en- respektive mångsidig diagnostik
  • beakta etiska ställningstaganden i utredningsarbetet

Innehåll

I denna kurs har deltagaren undervisning som innefattar:

  • Utredningsmetodik
  • Typisk och atypisk utveckling och diagnoser
  • Begreppen neurodiversitet, funktionsnedsättning och funktionshinder
  • Kartläggningsmetoder och instrument
  • Diagnostik och åtgärdsplanering
  • Samarbete och allians med vårdnadshavare, pedagoger och andra professioner
  • Att ge svåra besked
  • Klinisk färdighetsträning

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, gruppdiskussioner, handledning, metod- och färdighetsträning inklusive feedback på egna inspelningar av testadministrering, redovisning av patientärende och hemuppgifter. Samtliga kurstillfällen sker digitalt via webbaserad lärplattform.

Inlämningsuppgifter, examinerande moment och samtliga kursdagar är obligatoriska.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.

Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

 

Examination

Examination sker i form av obligatoriska inlämningsuppgifter, individuell muntlig och skriftlig ärenderedovisning, hemtentamina samt deltagande vid samtliga kursdagar. Samtliga moment måste vara godkända för att få godkänt betyg på kursen.

Deltagare som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare 2 examinationstillfällen.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.

Undervisning sker på svenska.

Undervisning på engelska kan förekomma.

 

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Senaste upplagan gäller.

Litteratur på engelska kan förekomma.

American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., text rev.)
Green et al. (2016). Griffiths scales of child development 3rd Ed. Hogrefe Psykologiförlaget AB. Svensk manual
Harrison et al. (2015). Adaptive Behavior Assessment System - Third Edition. Hogrefe Psykologiförlaget AB. Svensk manual
Kaufman, A. S. (2018). Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues. Guilford Publications
Lord et al. (2012). Autism diagnostic observation schedule: ADOS-2. Hogrefe Psykologiförlaget AB. Svensk manual
Nilsson Jobs, E. (2024). Autism i ett utvecklingsperspektiv. Studentlitteratur AB, Lund.
Sparrow et al. (2016). Vineland Adaptive Behavior Scales - Third edition. Pearson. Svensk manual
Tellegen et al. (2018). Snijder Oomens Nonverbal Intelligence Test: SON-R Icke-verbalt begåvningstest. Hogrefe Psykologiförlaget AB. Svensk manual