Kursplan för

Enures hos barn och ungdomar, 3,5 hp

Enuresis in Children and Adolescents, 3,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Kurskod
9K6042
Kursens benämning
Enures hos barn och ungdomar
Hp
3,5 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden KBH
Datum för fastställande
2024-03-12
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens övergripande mål är att deltagaren efter avslutad kurs självständigt ska kunna bedriva och leda omvårdnadsarbete för barn och ungdomar med enures utifrån ett barncentrerat perspektiv.

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:

  • visa kunskap om urinblåsans anatomi och fysiologi
  • analysera och förklara orsak, symtom och behandling vid enures
  • identifiera och analysera omvårdnadsbehov, samt prioritera, initiera och genomföra omvårdnadsåtgärder utifrån förväntad funktion, i relation till aktuellt utvecklingsstadium
  • visa förmåga att kommunicera med barn, ungdomar och dess närstående kring enures utifrån problem, behov och omvårdnadsåtgärder, i relation till eventuella kulturella och psykosociala aspekter
  • visa förmåga att tillämpa ett etiskt, individanpassat och professionellt förhållningssätt vid omvårdnad av barn och ungdomar med enures
  • analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet av betydelse vid omvårdnad av barn och ungdomar med enures

Innehåll

  • urinblåsans anatomi och fysiologi
  • orsaker och symtom vid enures
  • åldersanpassade omvårdnadsåtgärder och behandlingar
  • skillnader mellan enures och andra liknande tillstånd som kräver specialiserad vård och/eller utredning
  • barnperspektiv och barnets perspektiv vid omvårdnad av barn och ungdomar med enures
  • bemötande och kommunikation med, samt stöd och information till barn, ungdomar och närstående, i relation till utvecklingsstadium samt eventuella psykosociala och kulturella skillnader
  • barncentrerad och evidensbaserad vård vid enures
  • etiska ställningstaganden inkluderat begreppen delaktighet, autonomi och integritet

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar och studentaktiverande undervisning (enskilt och i grupp).

För egna studier och arbete i grupp kommer en webbaserad lärplattform att användas.

Arbete, enskilt och i grupp, samt närvaro vid samtliga schemalagda gruppträffar är obligatoriskt.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället.

Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

 

Examination

Examination sker i form av delexaminationer med kollaborativ ansats bestående av projektgrupper, individuella arbeten och kamratrespons, vilka utgår från patientfall och specifika frågeställningar.

Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet.

Övergångsbestämmelser

Övergångsbestämmelser regleras enligt avtal.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.

Undervisning sker på svenska.

Undervisning på engelska kan förekomma.
 

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Senaste upplagan gäller.

Litteratur på engelska kan förekomma.

Borgström, Malin Besvär med tarm och urinblåsa hos barn : behandlingsmetod för barnhälsovården
Kersey-Matusiak, Gloria Kulturkompetent omvårdnad Berndtsson, Margareta Brandin
Omvårdnad för barn och unga - - på avancerad nivå Patriksson, Katarina; Wigert, Helena; Angelhoff, Charlotte; Arwehed, Sofia; Bartholdson, Cecilia; Berghammer, Malin; Bergius, Helena; Bexell, Bim; Bratt, Ewa Lena; Brorsson, Anna Lena; Burström, Åsa; Castor, Charlotte; Cederlund, Mats; Danielsson Liljekvist, Pernilla; Ericson, Jenny; Granhagen Jungner, Johanna; Granlund, Mats; Grönberg, Angelica; Hansson, Helena; Huus, Karina; Jenholt Nolbris, Margaretha; Johansson, Anette; Karlsson, Katarina; Karlsson, Manne; Karlsson, Victoria; Kerstis, Birgitta; Kimland, Elin; Kreicbergs, Ulrika; Lidwall, Birgit; Lilliesköld, Siri; Lindholm Olinder, Anna; Lövgren, Malin; Melin, Karin; Mårtensson, Ulrika; Nilsson, Stefan; Nordeke, Camilla; Nordin, Karin; Olsson, Emma; Pergert, Pernilla; Ringnér, Anders; Rullander, Anna-Clara; Rydström, Lise-Lott; af Sandeberg, Margareta; Sparud Lundin, Carina; Thernström Blomqvist, Ylva; Tsoukala, Dionysia; Wallström, Linda; Wigander, Helena; Wilson, Emilija; Öfverberg, Elin; Öst, Elin; Molin, Lennart Patriksson, Katarina; Wigert, Helena
Personcentrerad omvårdnad - i teori och praktik Edvardsson, David; Backman, Annica
Sandman, Lars; Kjellström, Sofia Etikboken : etik för vårdande yrken
Sängvätning och annan inkontinens hos barn Mattsson, Sven; Nevéus, Tryggve
Söderbäck, Maja Kommunikation med barn och unga i vården
Uro-tarmterapi Hellström, Anna-Lena; Lindehall, Birgitta