Handledar- och lärarutbildning i psykoterapi, 45 hp
Supervision in psychotherapy, 45 credits- Kurskod
- 9K8049
- Kursens benämning
- Handledar- och lärarutbildning i psykoterapi
- Hp
- 45 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2011-09-20
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2011
Särskild behörighet
Socialstyrelsens legitimation som psykoterapeut och därefter minst två års psykoterapeutisk verksamhet.
Mål
Efter kursen förväntas studenten kunna: Kunskaper och förståelse redogöra för och kunna reflektera över såväl generiska som olika skolspecifika synsätt på psykoterapihandledning och annan klinisk handledning. redogöra för och kunna reflektera över pedagogiska teorier som har relevans för undervisning. reflektera över hur olika pedagogiska metoder kan stimulera och stödja studenters lärande i både teoretisk undervisning och klinisk handledning. redovisa principer för, samt kritiskt analysera exempel på, planering, genomförande, examinering och utvärdering av målstyrt lärande. redovisa och reflektera över konsekvenserna av de organisatoriska förutsättningarna och de lagar och förordningar som har relevans för psykoterapeuters och handledares kliniska arbete liksom för utbildning av psykoterapeuter. redovisa den vetenskapsteoretiska grunden för, och den aktuella forskningen om, handledning och psykoterapeuters professionella utveckling. redovisa kunskaper om aktuell forskning avseende olika typer av psykoterapi. Färdigheter och förmågor genomföra klinisk handledning och undervisning på ett sätt som visar att studenten kan beakta de institutionella regler och förutsättningar som gäller inom högskola respektive offentlig vård. planera, genomföra och utvärdera kurser i psykoterapi samt att utvärdera egna och andras pedagogiska arbetsinsatser. underlätta den handleddes lärandeprocess på ett sätt som ökar den handleddes kompetens och förmåga till reflektion kring det psykoterapeutiska arbetet. i olika pedagogiska situationer vägleda blivande psykoterapeuter på olika utbildningsnivåer att integrera teoretiska kunskaper med egna erfarenheter av psykoterapeutiskt arbete. identifiera, analysera och formulera förslag till vidareutveckling av lärosituationer genom att tillämpa pedagogiska teorier och vetenskapliga rön om lärande. välja, utföra och utvärdera lämpliga kompetenshöjande åtgärder rörande psykoterapi såsom handledning, konsultation eller undervisning för såväl individuella psykoterapeuter som för grupper och organisationer. söka information och ha förmåga att hålla sig underrättad om den aktuella kliniska och vetenskapliga utvecklingen vad gäller såväl psykoterapi som handledning. identifiera etiska aspekter i samband med handledning och utbildning och skilja dem från exempelvis psykologiska, religiösa, eller juridiska aspekter. uppvisa en förmåga att verka för ett kreativt inlärningsklimat och att stödja gruppsamverkan kring kunskapssökande. Värderingar och förhållningssätt uppvisa en förmåga att kontinuerligt granska det egna handledningsarbetet utifrån beprövad erfarenhet och aktuella forskningsrön. uppvisa en förmåga att reflektera över egen och andras professionella handledar- och lärarroller samt över värdegrundsfrågor såsom vetenskaplighet, jämställdhet och likabehandling. visa prov på förmåga att ompröva ställningstaganden och uppfattningar i förhållande till såväl psykoterapeutstuderandes och andra handleddas som egna arbetsinsatser. uppvisa en förståelse av de etiska konsekvenserna av handledarrollen. uppvisa att en professionell handledar- och läraridentitet börjat utvecklas.
Innehåll
Kursen är uppdelad i sex huvudavsnitt fördelade på 19 moment enligt följande: - Handledning på handledning, 15 hp (Moment A-D) - Generisk grupphandledningspedagogik, 14 hp (Moment A-D) - Inriktningsspecifik handledningspedagogik, 6 hp (Moment A-D) - Vuxen- och högskolepedagogik, 6 hp (Moment A-D) - Etiska och juridiska frågor, 2 hp (Moment A-B) - Vetenskapsteori och handledningsforskning, 2 hp De sex huvudavsnitten beskrivs under respektive moment nedan.
Arbetsformer
De teoretiska momenten består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar samt självstudier av kurslitteratur. Momenten Vuxen- och högskolepedagogik A-D genomförs delvis parallellt med andra moment t.ex. genom att studenterna själva genomför seminarier med och föreläsningar inför sina medstudenter. Den teoretiska undervisningen ska i övrigt genomföras så att studenterna får erfarenhet av olika undervisningsmetoder. De kliniska momenten Handledning på handledning A-D sker i grupper om ca fyra studenter. Material till handledningen erhåller studenterna genom auskultation och genom att bedriva handledning. Under termin 1 sker auskultation i en befintlig handledningsgrupp eller annan lämplig undervisningsgrupp. Under termin 2-4 genomför studenterna egna handledningsuppdrag. Handledningsuppdragen avser psykoterapeutiskt arbete och de väljs och utförs i samråd med handledaren.
Examination
Examination sker genom skriftliga och muntliga examinationer. Deltagande i seminarier och gruppövningar är obligatorisk då de innefattar kunskapskontroll. Vid frånvaro om högst 20% ska studenten ges ersättningsuppgift för det undervisningstillfälle som studenten varit frånvarande från. Vid mer än 20% frånvaro per termin kan studenten inte godkännas. Momenten Handledning på handledning A-D Under momenten ska studenten arbeta aktivt med de egna auskultationerna och handledningsuppdragen och i handledningen på handledningen bidra till de övrigas arbeten. Examination sker genom kontinuerlig bedömning av studentens kompetens via handledningen och genom muntlig eller skriftliga rapporter. Om inte annat överenskommes ska studenterna lämna skriftliga sessionsrapporter och/eller inspelat material innan handledningen till handledaren. När arbetet med handledningsuppdragen avslutas skall det sammanfattas skriftligen. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts. Momenten Generisk grupphandledningspedagogik A-D och momenten Inriktningsspecifik handledningspedagogik A-D Momenten examineras en till två gånger per termin genom fullgörande av skriftlig eller muntlig uppgift. Momenten Vuxen- och högskolepedagogik A-D Bedömning sker under minst två av momenten i samband med att studenten genomför ett seminarium och en föreläsning inför den egna studiegruppen. De övriga momenten examineras genom fullgörande av skriftlig eller muntlig uppgift. Momenten Etiska och juridiska frågor A-B Momentet A examineras skriftligt eller muntligt under termin ett. Momenten B examineras skriftligt eller muntligt under termin tre. Momentet Vetenskapsteori och handledningsforskning Momentet examineras under termin fyra genom fullgörande av skriftlig eller muntlig uppgift. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen Student som inte har deltagit i del av momentet kan av aktuell lärare få extrauppgift för att kompensera för frånvaron (om den utgörs av högst 20 %).
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: Svenska. Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Denna kurs ersätter 9K8035 Handledar- och lärarutbildning i psykoterapi, 45 hp och kurserna är delvis överlappande.
Litteratur och övriga läromedel
Handledning på handledning A-D & Generisk grupphandledningspedagogik A-D
4th ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson, c2009. - xvi, 433 p. ISBN:978-0-205-59178-7 LIBRIS-ID:12297339 Sök i biblioteket
2005 Ingår i: Matrix Nordisk tidskrift för psykoterapi
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 156 s. ISBN:91-44-01851-7 : 375:00 LIBRIS-ID:56476 Sök i biblioteket
1. ed. : Washington, DC : American Psychological Association, 2004 - 348 s. ISBN:1-59147-119-2 LIBRIS-ID:9180761 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 232 s. ISBN:978-91-44-06069-9 LIBRIS-ID:11770720 Sök i biblioteket
Linköping : Univ., Institutionen för pedagogik och psykologi, 1995 - 47 bl. LIBRIS-ID:2066181
2nd ed. : Los Angeles : SAGE, 2008. - xvii, 230 p. ISBN:978-1-84787-334-7 (hbk.) LIBRIS-ID:12300028 Sök i biblioteket
grupphandledning. Teori och verklighet. Lund: Studentlitteratur. (Under tryckning)
Handledning på handledning A-D och Inriktningsspecifik handledningspedagogik A-D
Washington, DC : American Psychological Association, cop. 2005 - 248 p. ISBN:1-59147-206-7 (alk. paper) LIBRIS-ID:9570391 Framför allt för studenter med PDT-inriktning Sök i biblioteket
Chichester, UK : BPS/Blackwell, 2009 - xi, 272 s. ISBN:978-1-4051-5849-7 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:11437788 Framför allt för studenter med KBT-inriktning Sök i biblioteket
Boston : Allyn and Bacon, cop. 2002 - xxiii, 404 p. ISBN:0-595-26133-7 LIBRIS-ID:11680612 Framför allt för studenter medf FT-inriktning Sök i biblioteket
Vuxen- och högskolepedagogik A-D
2006 Ingår i: Medical education.
1999 Ingår i: Higher education research & development
3. ed. : Maidenhead, UK : McGraw-Hill/Society for Research into Higher Education & Open University Press, 2007 - 335 s. ISBN:978-0-335-22126-4 (hft.) LIBRIS-ID:10582397 Sök i biblioteket
2004 Ingår i: Learning and teaching in higher education [Elektronisk resurs].
Linköping : Linköpings Univ., 2001 - 57 s.b diagr. ISBN:91-7373-112-9 LIBRIS-ID:8374270 Sök i biblioteket
2002 Ingår i: Theory into practice TIP. : TIP
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 157 s. ISBN:978-91-44-05729-3 LIBRIS-ID:12050364 Sök i biblioteket
2001 Ingår i: Australian psychologist.
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2008 - 451 s. ISBN:978-91-44-01942-0 LIBRIS-ID:10908722 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
2006 Ingår i: The Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning [Elektronisk resurs].
LIME, 2009
Etiska och juridiska frågor
Högskolelag (SFS 1992:1434)
Högskoleförordning (SFS 1993:100)
Patientdatalag (SFS 2008:355)
Patientsäkerhetslag (SFS 2010:659)
Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2008:14) om informationshantering och journalföring i hälso- och sjukvården.
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 230 s. ISBN:91-44-06733-X LIBRIS-ID:12133137 Sök i biblioteket
2011 Ingår i: Reichelt, Sissel; Rønnestad, Michael Helge Veiledning i psykoterapeutisk arbeid
Vetenskapsteori och handledningsforskning
4th ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson, c2009. - xvi, 433 p. ISBN:978-0-205-59178-7 LIBRIS-ID:12297339 Sök i biblioteket
2011 Ingår i: Behaviour research and therapy : an international multi-disciplinary journal
1. ed. : Washington, DC : American Psychological Association, 2004 - 348 s. ISBN:1-59147-119-2 LIBRIS-ID:9180761 Sök i biblioteket
2008 Ingår i: Falender, Carol A.; Shafranske, Edward P. Clinical supervision : a competency-based approach
2010 Ingår i: Psychotherapy : theory, research, practice, training
Washington, D.C. : American Psychological Association, 2006 - 435 s. ISBN:1-59147-310-1 LIBRIS-ID:10196823 Sök i biblioteket
2010 Ingår i: Clinical psychology review.
2011 Ingår i: Reichelt, Sissel; Rønnestad, Michael Helge Veiledning i psykoterapeutisk arbeid
2006 Ingår i: Psychotherapy research : Official journal of the Society for Psychotherapy Research