Kursplan för

Handledar- och lärarutbildning i psykoterapi, 45 hp

Supervision in psychotherapy, 45 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT14 , HT15 , HT16
Kurskod
9K8049
Kursens benämning
Handledar- och lärarutbildning i psykoterapi
Hp
45 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2011-09-20
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

Socialstyrelsens legitimation som psykoterapeut och därefter minst två års psykoterapeutisk verksamhet.

Mål

Efter kursen förväntas studenten kunna: Kunskaper och förståelse • redogöra för och kunna reflektera över såväl generiska som olika skolspecifika synsätt på psykoterapihandledning och annan klinisk handledning. • redogöra för och kunna reflektera över pedagogiska teorier som har relevans för undervisning. • reflektera över hur olika pedagogiska metoder kan stimulera och stödja studenters lärande i både teoretisk undervisning och klinisk handledning. • redovisa principer för, samt kritiskt analysera exempel på, planering, genomförande, examinering och utvärdering av målstyrt lärande. • redovisa och reflektera över konsekvenserna av de organisatoriska förutsättningarna och de lagar och förordningar som har relevans för psykoterapeuters och handledares kliniska arbete liksom för utbildning av psykoterapeuter. • redovisa den vetenskapsteoretiska grunden för, och den aktuella forskningen om, handledning och psykoterapeuters professionella utveckling. • redovisa kunskaper om aktuell forskning avseende olika typer av psykoterapi. Färdigheter och förmågor • genomföra klinisk handledning och undervisning på ett sätt som visar att studenten kan beakta de institutionella regler och förutsättningar som gäller inom högskola respektive offentlig vård. • planera, genomföra och utvärdera kurser i psykoterapi samt att utvärdera egna och andras pedagogiska arbetsinsatser. • underlätta den handleddes lärandeprocess på ett sätt som ökar den handleddes kompetens och förmåga till reflektion kring det psykoterapeutiska arbetet. • i olika pedagogiska situationer vägleda blivande psykoterapeuter på olika utbildningsnivåer att integrera teoretiska kunskaper med egna erfarenheter av psykoterapeutiskt arbete. • identifiera, analysera och formulera förslag till vidareutveckling av lärosituationer genom att tillämpa pedagogiska teorier och vetenskapliga rön om lärande. • välja, utföra och utvärdera lämpliga kompetenshöjande åtgärder rörande psykoterapi såsom handledning, konsultation eller undervisning för såväl individuella psykoterapeuter som för grupper och organisationer. • söka information och ha förmåga att hålla sig underrättad om den aktuella kliniska och vetenskapliga utvecklingen vad gäller såväl psykoterapi som handledning. • identifiera etiska aspekter i samband med handledning och utbildning och skilja dem från exempelvis psykologiska, religiösa, eller juridiska aspekter. • uppvisa en förmåga att verka för ett kreativt inlärningsklimat och att stödja gruppsamverkan kring kunskapssökande. Värderingar och förhållningssätt • uppvisa en förmåga att kontinuerligt granska det egna handledningsarbetet utifrån beprövad erfarenhet och aktuella forskningsrön. • uppvisa en förmåga att reflektera över egen och andras professionella handledar- och lärarroller samt över värdegrundsfrågor såsom vetenskaplighet, jämställdhet och likabehandling. • visa prov på förmåga att ompröva ställningstaganden och uppfattningar i förhållande till såväl psykoterapeutstuderandes och andra handleddas som egna arbetsinsatser. • uppvisa en förståelse av de etiska konsekvenserna av handledarrollen. • uppvisa att en professionell handledar- och läraridentitet börjat utvecklas.

Innehåll

Kursen är uppdelad i sex huvudavsnitt fördelade på 19 moment enligt följande: - Handledning på handledning, 15 hp (Moment A-D) - Generisk grupphandledningspedagogik, 14 hp (Moment A-D) - Inriktningsspecifik handledningspedagogik, 6 hp (Moment A-D) - Vuxen- och högskolepedagogik, 6 hp (Moment A-D) - Etiska och juridiska frågor, 2 hp (Moment A-B) - Vetenskapsteori och handledningsforskning, 2 hp De sex huvudavsnitten beskrivs under respektive moment nedan.

Handledning på handledningen A, 3 hp Momenten A - D är en form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Centralt för momenten är integration av handledningens teorier och metoder samt utvecklandet av en handledaridentitet. Tonvikten ligger på grupphandledning även om dyadisk handledning också behandlas. Moment A omfattar auskultation i en handledningsgrupp eller annan relevant grupp med lärandemål. Handledning på handledningen B, 4 hp Moment B-D omfattar handledning på egna handledningsuppdrag inom både psykoterapiutbildning och klinisk verksamhet. Studenten ska under utbildningstiden genomföra minst två handledningsuppdrag där ett av dessa skall vara en utbildningshandledning. Handledningsuppdragen väljs utifrån studentens psykoterapeutiska grundkompetens. Inledningsvis betonas kontrakt och målsättningsfrågor och handledarrollens innehåll. Särskilt fokus kommer att läggas på reflektioner kring handledarens egen betydelse för handledningsprocessen och dess utfall. Dessutom berörs frågor om handledningsrelationer och effekten av olika handledarstilar. Handledning på handledningen C, 4 hp Se ovan under Handledning på handledningen B Handledning på handledningen D, 4 hp Se ovan under Handledning på handledningen B Generisk grupphandledningspedagogik A, 4 hp Momenten inom generisk handledningspedagogik omfattar generella teorier om handledningens metodik och pedagogik. Under momenten sätts handledningspedagogiken i relation till allmänna pedagogiska teorier. Handledningsmomentets roll under psykoterapiutbildningar liksom bedömnings- och examinationsfrågor behandlas. Psykoterapeutens senare yrkesutveckling belyses där speciell uppmärksamhet ägnas åt betingelser för en positiv yrkesutveckling och de risker som finns kring stagnations- och utmattningsreaktioner. Andra viktiga områden berör relationen mellan handledning och konsultation liksom genus, etniska och kulturella aspekter på psykoterapi och handledning. Momenten omfattar också en orientering om grupp- och organisationsteori men fokuserar speciellt på arbetshindrande respektive arbetsbefrämjande faktorer och processer i grupper och organisationer. Momenten behandlar skillnader och likheter mellan olika kontext för handledning som t.ex. utbildningshandledning respektive verksamhetshandledning. Andra områden som belyses är lärande i grupper; ledarskap och roller i grupper och organisationer. Generisk grupphandledningspedagogik B, 4.5 hp Se ovan under Generisk grupphandledningspedagogik A Generisk grupphandledningspedagogik C, 3 hp Se ovan under Generisk grupphandledningspedagogik A Generisk grupphandledningspedagogik D, 2.5 hp Se ovan under Generisk grupphandledningspedagogik A Inriktningsspecifik handledningspedagogik A, 1 hp Momenten har olika innehåll beroende på studenternas psykoterapeutiska grundkompetens. Olika aspekter av handledningens teori och metod belyses utifrån ett inriktningsspecifikt perspektiv. Inriktningsspecifik handledningspedagogik B, 2 hp Se ovan under Inriktningsspecifik handledningspedagogik A Inriktningsspecifik handledningspedagogik C, 2 hp Se ovan under Inriktningsspecifik handledningspedagogik A Inriktningsspecifik handledningspedagogik D, 1 hp Se ovan under Inriktningsspecifik handledningspedagogik A Vuxen- och högskolepedagogik A, 2 hp Momenten A-D omfattar en orientering om aktuell pedagogisk forskning med speciell betoning av studentcentrerad pedagogik och vuxnas lärande. I detta sammanhang berörs även neuropsykologiska aspekter på lärande. Andra delar av innehållet behandlar högskolans ramar och regelverk; lärarrollen vid utbildning i psykoterapi; planering, genomomförande och utvärdering av psykoterapiutbildning samt examinationens roll och former i undervisning och handledning. Praktiska övningar ingår i form av egen utförd undervisning, där varje studerande genomför teoretisk undervisning och får återkoppling på sin insats. Vuxen- och högskolepedagogik B, 1 hp Se ovan under Vuxen- och högskolepedagogik A Vuxen- och högskolepedagogik C, 1.5 hp Se ovan under Vuxen- och högskolepedagogik A Vuxen- och högskolepedagogik D, 1.5 hp Se ovan under Vuxen- och högskolepedagogik A Etiska och juridiska frågor A, 1 hp Momenten omfattar lagstiftning och etiska principer i undervisnings-, behandlings- och handledningssituationer. Momenten omfattar också grundläggande teorier om etik, kulturella och religiösa skillnader när det gäller etik samt gränsdragningsfrågor kring handledning och undervisning. Etiska och juridiska frågor B, 1 hp Se ovan under Etiska och juridiska frågor A Vetenskapsteori och handledningsforskning, 2 hp Momenten omfattar en orientering om aktuell forskning om handledning, psykoterapi och psykoterapeuters yrkesutveckling. Vidare ingår kunskaps- och vetenskapsteoretiska perspektiv av betydelse för psykoterapi- och handledningsforskning. Undersöknings- och forskningsmetodik behandlas samt en orientering om evidensdiskussionen, evidensbaserad behandlingssyn och empiriskt validerad psykoterapi.

Arbetsformer

De teoretiska momenten består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar samt självstudier av kurslitteratur. Momenten ”Vuxen- och högskolepedagogik A-D” genomförs delvis parallellt med andra moment t.ex. genom att studenterna själva genomför seminarier med och föreläsningar inför sina medstudenter. Den teoretiska undervisningen ska i övrigt genomföras så att studenterna får erfarenhet av olika undervisningsmetoder. De kliniska momenten ”Handledning på handledning A-D” sker i grupper om ca fyra studenter. Material till handledningen erhåller studenterna genom auskultation och genom att bedriva handledning. Under termin 1 sker auskultation i en befintlig handledningsgrupp eller annan lämplig undervisningsgrupp. Under termin 2-4 genomför studenterna egna handledningsuppdrag. Handledningsuppdragen avser psykoterapeutiskt arbete och de väljs och utförs i samråd med handledaren.

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga examinationer. Deltagande i seminarier och gruppövningar är obligatorisk då de innefattar kunskapskontroll. Vid frånvaro om högst 20% ska studenten ges ersättningsuppgift för det undervisningstillfälle som studenten varit frånvarande från. Vid mer än 20% frånvaro per termin kan studenten inte godkännas. Momenten Handledning på handledning A-D Under momenten ska studenten arbeta aktivt med de egna auskultationerna och handledningsuppdragen och i handledningen på handledningen bidra till de övrigas arbeten. Examination sker genom kontinuerlig bedömning av studentens kompetens via handledningen och genom muntlig eller skriftliga rapporter. Om inte annat överenskommes ska studenterna lämna skriftliga sessionsrapporter och/eller inspelat material innan handledningen till handledaren. När arbetet med handledningsuppdragen avslutas skall det sammanfattas skriftligen. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts. Momenten Generisk grupphandledningspedagogik A-D och momenten Inriktningsspecifik handledningspedagogik A-D Momenten examineras en till två gånger per termin genom fullgörande av skriftlig eller muntlig uppgift. Momenten Vuxen- och högskolepedagogik A-D Bedömning sker under minst två av momenten i samband med att studenten genomför ett seminarium och en föreläsning inför den egna studiegruppen. De övriga momenten examineras genom fullgörande av skriftlig eller muntlig uppgift. Momenten Etiska och juridiska frågor A-B Momentet A examineras skriftligt eller muntligt under termin ett. Momenten B examineras skriftligt eller muntligt under termin tre. Momentet Vetenskapsteori och handledningsforskning Momentet examineras under termin fyra genom fullgörande av skriftlig eller muntlig uppgift. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen Student som inte har deltagit i del av momentet kan av aktuell lärare få extrauppgift för att kompensera för frånvaron (om den utgörs av högst 20 %).

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: Svenska. Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Denna kurs ersätter 9K8035 Handledar- och lärarutbildning i psykoterapi, 45 hp och kurserna är delvis överlappande.

Litteratur och övriga läromedel

Då studentcentrerade undervisningsmetoder som t.ex. PBL används under delar av kursen tillkommer förutom nedan angiven litteratur ytterligare artiklar under varje huvudavsnitt.

Handledning på handledning A-D & Generisk grupphandledningspedagogik A-D

Bernard, Janine M.; Goodyear, Rodney K. Fundamentals of clinical supervision
Boalt Boëthius, Siv Handledningens utformning i relation till mål och ramvillkor (2005) s. 420-437

Einarsson, Charlotta; Hammar Chiriac, Eva Gruppobservationer : teori och praktik
Falender, Carol A.; Shafranske, Edward P. Clinical supervision : a competency-based approach
Grupphandledning : forskning och erfarenheter från olika verksamhetsområden Näslund, Johan; Ögren, Marie-Louise
Hylander, Ingrid Konsultation och handledning Handledning och konsultation : en jämförelse mellan två professionella psykologiska processer
Proctor, Brigid. Group supervision : a guide to creative practice
Boalt Boëthius, S. & Ögren, M-L. (2012). Möjligheter och utmaningar i
grupphandledning. Teori och verklighet. Lund: Studentlitteratur. (Under tryckning)

Handledning på handledning A-D och Inriktningsspecifik handledningspedagogik A-D

Ladany, Nicholas; Friedlander, Myrna L.; Nelson, Mary Lee. Critical events in psychotherapy supervision : an interpersonal approach
Milne, Derek Evidence-based clinical supervision : principles and practice
The complete systemic supervisor : context, philosophy, and pragmatics Todd, Thomas C.; Storm, Cheryl Lee

Vuxen- och högskolepedagogik A-D

1. To be and to have a critical friend in medical teaching Dahlgren, Lars Owe; Eriksson, Björn E; Gyllenhammar, Hans; Korkeila, Maarit; Sääf-Rothoff, Annika; Wernerson, Annika; Seeberger, Astrid 40 (2006) s. (pages 72–78)

Biggs, J. What the student does: teaching for enhanced learning. (1999) :18, s. 57-75

Biggs, John Burville Teaching for quality learning at university : what the student does Tang, Catherine So-kum
Gibbs, G; Simpson, C Conditions under which assessment supports students’ learning 1 (2004) s. 3-31

Hult, Håkan Forskningsprocessen som metafor för undervisning
Mayer, R.E. Rote versus meningful learning. 41 (2002) s. 226-232.

Mogensen, Ester; Thorell-Ekstrand, Ingrid; Löfmark, Anna Klinisk utbildning i högskolan : perspektiv och utveckling inom verksamhetsförlagd utbildning
Orlinsky, D.E.; Botermans, J-P; Rønnestad,, M.H. Towards an empirically grounded model of psychotherapy training: Four thousand therapists rate influences on their development. (2001) s. 1-10 sid. 1-10

Pettersen, Roar C. Kvalitetslärande i högre utbildning : introduktion till problem- och praktikbaserad didaktik Torhell, Sven-Erik
Savery, J.R. Overview of problem-based learning: Definitions and distinctions. 1 (2006) s. 9-20

Silén, C. Self-directed learning as a learning process and a learning outcome. (manuscript) from 2nd International PBL Symposium,

Etiska och juridiska frågor

Högskolelag (SFS 1992:1434)
Högskoleförordning (SFS 1993:100)
Patientdatalag (SFS 2008:355)
Patientsäkerhetslag (SFS 2010:659)
Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2008:14) om informationshantering och journalföring i hälso- och sjukvården.

Ek, Ulla; Linder, Susanne; Wetter, Ilse Rätt & vett : om juridik och etik i psykologiskt arbete
Ulvik, O.S. Forståelser av mangfold og makt: Hva kan et interseksjonalitetsperspektiv bidra med i klinisk veiledning? (2011) Sök i biblioteket

Vetenskapsteori och handledningsforskning

Bernard, Janine M.; Goodyear, Rodney K. Fundamentals of clinical supervision
Fairburn, C.G.; Cooper, Z. Therapist competence, therapy quality and therapist training. (2011)

Falender, Carol A.; Shafranske, Edward P. Clinical supervision : a competency-based approach
Milne, D.L. Evaluating and enhancing supervision: An experiential model (2008) Sök i biblioteket

Newman, C.F. Competency in conducting cognitive – behavioural therapy: Foundation, functional, and supervisory aspects. 47 (2010) s. 12-19

Evidence-based practices in mental health : debate and dialogue on the fundamental questions Norcross, John C.; Beutler, Larry E.; Levant, Ronald F.
Rakovshik, S.G.; McManus, F. Establishing evidence-based training in cognitive behavioral therapy: A review of current empirical findings and theoretical guidance 30 (2010) s. 496-516

Reichelt, S.; Rønnestad, M.H. Veiledningsforskning – status og implikasjoner (2011) Sök i biblioteket

Rønnestad, M.H.; Ladany, N. The impact of psychotherapy training: Introduction to the special section. 16 (2006) s. 261-267.