Psykiatrisk diagnostik och psykologisk behandling D, 6 hp
Psychiatric Diagnosis and Psychological Treatment D, 6 credits- Kurskod
- 9K8090
- Kursens benämning
- Psykiatrisk diagnostik och psykologisk behandling D
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2019-02-15
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2020-04-14
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2020
Särskild behörighet
Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser).
Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år som legitimerad psykolog och under dessa år haft ett års erfarenhet av att arbeta inom barn- och ungdomspsykiatri.
Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha tjänstgöring med arbetsuppgifter inom specialiserade Barn- och ungdomspsykiatrin.
Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Avklarat följande kurser: "Introduktion till specialistutbildning i klinisk barn- och ungdomspsykologi", "Bedömning och diagnostik.", "Psykiatrisk diagnostik och psykologisk behandling A, B och C" samt "Vetenskaplig metod och utvärdering A."
Mål
Kursens mål är att deltagarna fördjupar sig inom området evidensbaserad diagnostik och psykologisk behandling av barn och unga med eventuell multiproblematik med fokus på trauma, självskadebeteende och psykos. Hänsyn tas till barnets mognad och kontext (familj, skolpersonal samt andra aktörer).
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för och applicera kunskap om diagnostik, differentialdiagnostik och bedömning av eventuell multiproblematik vid trauma, självskadebeteende och psykos.
- Redogöra för kunskap om prioriteringsgrunden för behandlingsinterventioner utifrån patientens psykiatriska symtombild och kontext.
- Redogöra för och tillämpa kunskap om vetenskaplig utvärdering av behandling ur ett scientist-practitioner-perspektiv.
Färdighet och förmåga
- Analysera, värdera och genomföra psykologiska bedömnings- och behandlingsinsatser utifrån patienters psykiatriska symtombild. Hänsyn ska tas till patientens mognad och kontext.
- På vetenskaplig grund kunna bedöma, prioritera, planera, genomföra och utvärdera psykologiska behandlingar utifrån psykiatrisk symtombild, eventuell multiproblematik och kontext.
- Analysera och kritiskt granska forskningsstudier inom området, samt kunna diskutera tillämpning av dessa inom klinisk praktik.
- Reflektera kring och tillämpa kunskap om behandlingsutvärdering på vetenskaplig grund.
- Analysera och reflektera kring sin egen kliniska kompetens och vetenskapliga kunnande.
- Identifiera relevanta forskningsområden eller behov av metodutveckling inom området.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Förstå den kliniska betydelsen av vetenskapliga val och möjligheterna till generalisering.
- Förhålla sig till betydelsen av juridiska och etiska aspekter i sin yrkesutövning som specialistpsykolog i relation till patienter, kollegor och verksamhet.
- Reflektera över, tillämpa och kommunicera värderingar vid diagnostiska överväganden och behandlingsplanering förenliga med att i yrkesutövning arbeta för likvärdig vård för alla.
- Hålla sig uppdaterad om och kritiskt värdera forskning inom området avseende olika bedömningsinstruments och behandlingsmetoders styrkor, svagheter och generaliserbarhet.
Innehåll
Kursen omfattar: 1) diagnostik, differentialdiagnostik samt bedömning av eventuell multiproblematik vid trauma, självskadebeteende och psykos, 2) evidensbaserade psykologiska behandlingsmetoder för ovan nämnda psykiatriska tillstånd, med fokus på bland annat val av behandlingsinsats, prioritering, planering och genomförande samt utvärdering av behandlingen, och 3) bedömning av annan insats från samhället.
Arbetsformer
Undervisningen sker genom webbaserad undervisning, föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Kursen examineras genom kunskapstest, självständigt skriftligt arbete, samt genom praktiska tillämpningsseminarier.
Betyg på kursen ges i form av Godkänd eller Underkänd. Deltagaren som inte blivit godkänd vid den ordinarie examinationen har möjlighet till ett (1) omexaminationstillfälle.
Skriftliga arbeten kontrolleras i antiplagiatsystemet Urkund innan rättning påbörjas. För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas deltagaren till omexaminationstillfället.
Seminarier och workshops är obligatoriska. Vid mer än totalt 20 % frånvaro under kursen bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de föreskrifter som är fastställda vid Karolinska Institutet.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 390 sidor ISBN:9789127818972 LIBRIS-ID:22450568 Sök i biblioteket
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 286 sidor ISBN:9789127137806 LIBRIS-ID:17414570 Sök i biblioteket
4th ed. : New York : Guilford Press, cop.2012. - xiv, 538 p. ISBN:9781606235614 LIBRIS-ID:12455940 Kapitel 10, kapitel 11. Sök i biblioteket
Andra utgåvan : 2017 - 341 sidor ISBN:9789127819375 LIBRIS-ID:20815741 Kapitel 8, kapitel 16. Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
Fifth edition. : New York : The Guilford Press, 2014. - xvi, 768 p. ISBN:9781462513260 (hardcover) LIBRIS-ID:16260484 Sök i biblioteket
Socialstyrelsen, 20150109 URL: Psykisk ohälsa hos asylsökande och nyanlända migranter - ett kunskapsunderlag för primärvården [Elektronisk resurs]
New York, New York : Penguin Books, 2015 - 445 s. ISBN:9780143127741 LIBRIS-ID:18472439 Sök i biblioteket
Rädda Barnen, 2013