Psykiatrisk diagnostik och psykologisk behandling E, 6 hp
Psychiatric Diagnosis and Psychological Treatment E, 6 credits- Kurskod
- 9K8091
- Kursens benämning
- Psykiatrisk diagnostik och psykologisk behandling E
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2019-02-15
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2019
Särskild behörighet
Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser).
Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år som legitimerad psykolog och under dessa år haft ett års erfarenhet av att arbeta inom barn- och ungdomspsykiatri.
Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha tjänstgöring med arbetsuppgifter inom specialiserade Barn- och ungdomspsykiatrin.
Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Avklarat följande kurser: "Introduktion till specialistutbildning i klinisk barn- och ungdomspsykologi", "Bedömning och diagnostik.", "Psykiatrisk diagnostik och psykologisk behandling A, B, C och D" samt "Vetenskaplig metod och utvärdering A."
Mål
Kursens mål är att deltagarna fördjupar sig inom området evidensbaserad diagnostik och psykologisk behandling av barn och unga med eventuell multiproblematik med fokus på bipolär sjukdom, ätstörning och emotionellt instabilt personlighetssyndrom. Hänsyn tas till barnets mognad och kontext (familj, skolpersonal samt andra aktörer).
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för och applicera kunskap om diagnostik, differentialdiagnostik och bedömning av eventuell multiproblematik vid bipolär sjukdom, ätstörning och emotionellt instabilt personlighetssyndrom.
- Redogöra för kunskap om prioriteringsgrunden för behandlingsinterventioner utifrån patientens psykiatriska symtombild och kontext.
- Redogöra för kunskap om vetenskaplig utvärdering av behandling ur ett scientist-practitioner-perspektiv.
Färdighet och förmåga
- Analysera, värdera och genomföra psykologiska bedömnings- och behandlingsinsatser utifrån patienters psykiatriska symtombild. Hänsyn ska tas till patientens mognad och kontext.
- På vetenskaplig grund kunna bedöma, prioritera, planera, genomföra och utvärdera psykologiska behandlingar utifrån psykiatrisk symtombild, eventuell multiproblematik och kontext.
- Analysera och kritiskt granska forskningsstudier inom området, samt kunna diskutera tillämpning av dessa inom klinisk praktik.
- Reflektera kring och tillämpa kunskap om behandlingsutvärdering på vetenskaplig grund.
- Analysera och reflektera kring sin egen kliniska kompetens och vetenskapliga kunnande.
- Identifiera relevanta forskningsområden eller behov av metodutveckling inom området.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Förstå den kliniska betydelsen av vetenskapliga val och möjligheterna till generalisering.
- Förhålla sig till betydelsen av juridiska och etiska aspekter i sin yrkesutövning som specialistpsykolog i relation till patienter, kollegor och verksamhet.
- Reflektera över, tillämpa och kommunicera värderingar vid diagnostiska överväganden och behandlingsplanering förenliga med att i yrkesutövandet arbeta efter likvärdig vård för alla.
- Hålla sig uppdaterad om och kritiskt värdera forskning inom området avseende olika bedömningsinstruments och behandlingsmetoders styrkor, svagheter och generaliserbarhet.
Innehåll
Kursen omfattar 1) diagnostik, differentialdiagnostik samt bedömning av eventuell multiproblematik vid bipolär sjukdom, ätstörning och emotionellt instabilt personlighetssyndrom, 2) evidensbaserade psykologiska behandlingsmetoder vid ovan nämnda psykiatriska tillstånd, med fokus på bland annat val av behandlingsinsats, prioritering, planering och genomförande samt utvärdering av behandlingen, och 3) bedömning av annan insats från samhället.
Arbetsformer
Undervisningen sker genom webbaserad undervisning, föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Kursen examineras genom kunskapstest, självständigt skriftligt arbete, samt genom praktiska tillämpningsseminarier.
Betyg på kursen ges i form av Godkänd eller Underkänd. Deltagaren som inte blivit godkänd vid den ordinarie examinationen har möjlighet till ett (1) omexaminationstillfälle.
Skriftliga arbeten kontrolleras i antiplagiatsystemet Urkund innan rättning påbörjas. För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas deltagaren till omexaminationstillfället.
Seminarier och workshops är obligatoriska. Vid mer än totalt 20 % frånvaro under kursen bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk literatur
Pilgrim Press, 2014 - 410 s. ISBN:9789198997916 LIBRIS-ID:17238133 Sök i biblioteket
3. ed. : New York : Guilford Press, 2006 - xvi, 528 p. ISBN:1593851138 LIBRIS-ID:11333922 URL: Länk Sök i biblioteket
Andra utgåvan : 2017 - 341 sidor ISBN:9789127819375 LIBRIS-ID:20815741 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
Fifth edition. : New York : The Guilford Press, 2014. - xvi, 768 p. ISBN:9781462513260 (hardcover) LIBRIS-ID:16260484 Sök i biblioteket