Psykiatrisk diagnostik och psykologisk behandling F, 6 hp
Psychiatric Diagnosis and Psychological Treatment F, 6 credits- Kurskod
- 9K8092
- Kursens benämning
- Psykiatrisk diagnostik och psykologisk behandling F
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2019-02-15
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2019-12-06
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2020
Särskild behörighet
Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser).
Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år som legitimerad psykolog och under dessa år haft ett års erfarenhet av att arbeta inom barn- och ungdomspsykiatri.
Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha tjänstgöring med arbetsuppgifter inom specialiserade Barn- och ungdomspsykiatrin.
Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Avklarat följande kurser: "Introduktion till specialistutbildning i klinisk barn- och ungdomspsykologi", "Bedömning och diagnostik.", "Psykiatrisk diagnostik och psykologisk behandling A, B, C, D och E" samt "Vetenskaplig metod och utvärdering A."
Mål
Kursens mål är att deltagarna fördjupar sig inom området evidensbaserad diagnostik och psykologisk behandling av barn i åldrarna 0 till 4 år med psykiatriska symtom. Hänsyn tas till barnets mognad och kontext (familj, förskolepersonal samt andra aktörer).
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för och applicera kunskap om diagnostik, differentialdiagnostik och bedömning av eventuell multiproblematik och tidig insats vid arbete med barn mellan 0 till 4 år gamla.
- Redogöra för kunskap om prioriteringsgrunden för behandlingsinterventioner utifrån patientens psykiatriska symtombild, mognad och kontext.
- Redogöra för kunskap om vetenskaplig utvärdering av behandling ur ett scientist-practitioner-perspektiv.
Färdighet och förmåga
- Analysera, värdera och genomföra barnpsykiatrisk diagnostik och differentialdiagnostik samt bedöma samsjuklighet hos barn under 4 år med psykiatriska symtom genom att använda sig av semistrukturerade psykiatriska intervjuer och bedömningsinstrument.
- På vetenskaplig grund kunna bedöma, prioritera och planera och genomföra psykologiska behandlingar utifrån psykiatrisk symtombild, eventuell multiproblematik och kontext.
- Analysera och kritiskt granska forskningsstudier inom området samt kunna implementera dessa inom klinisk praktik.
- Reflektera kring och tillämpa kunskap om behandlingsutvärdering på vetenskaplig grund.
- Analysera och reflektera kring sin egen kliniska kompetens och vetenskapligt kunnande
- Identifiera nya forskningsområden eller behov av metodutveckling inom området.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Förstå den kliniska betydelsen av vetenskapliga val och möjligheterna till generalisering.
- Förhålla sig till betydelsen av juridiska och etiska aspekter i sin yrkesutövning som specialistpsykolog i relation till patienter, kollegor och verksamhet.
- Reflektera över, tillämpa och kommunicera värderingar vid diagnostiska överväganden och behandlingsplanering förenliga med att i yrkesutövandet arbeta efter likvärdig vård för alla.
- Hålla sig uppdaterad om och kritiskt värdera ny forskning inom området avseende olika bedömningsinstruments och behandlingsmetoders styrkor, svagheter och generaliserbarhet.
Innehåll
Kursen fokuserar på barn i åldrarna 0 - 4 år med psykiatriska symtom och omfattar: 1) diagnostik, differentialdiagnostik samt bedömning av eventuell multiproblematik, 2) evidensbaserade psykologiska behandlingsmetoder för denna population, med fokus på bland annat val av behandlingsinsats, prioritering, planering och genomförande samt utvärdering av behandlingen, och 3) bedömning av annan insats från samhället.
Arbetsformer
Undervisningen sker genom webbaserad undervisning, föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Kursen examineras genom kunskapstest, självständigt skriftligt arbete, samt genom praktiska tillämpningsseminarier.
Betyg på kursen ges i form av Godkänd eller Underkänd. Studerande som inte blivit godkänd vid den ordinarie examinationen har möjlighet till ett (1) omexaminationstillfälle.
Skriftliga arbeten kontrolleras i antiplagiatsystemet Urkund innan rättning påbörjas. För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas deltagaren till omexaminationstillfället.
Seminarier och workshop är obligatoriska. Vid mer än totalt 20 % frånvaro under kursen bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de föreskrifter som är fastställda vid Karolinska Institutet.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Washington : Zero to Three, 2016 - x, 212 sidor ISBN:9781938558573 LIBRIS-ID:20059539 Sök i biblioteket
3. ed. : New York : Guilford Press, cop. 2009 - xvii, 622 p. ISBN:978-1-60623-315-3 LIBRIS-ID:11591160 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
3. ed. : New York : Guilford Press, 2006 - xvi, 528 p. ISBN:1593851138 LIBRIS-ID:11333922 URL: Länk Sök i biblioteket