Vetenskaplig metod och utvärdering B, 10 hp
Scientific method and Evaluation B, 10 creditsDenna kursplan gäller från och med höstterminen 2018.
- Kurskod
- 9K8094
- Kursens benämning
- Vetenskaplig metod och utvärdering B
- Hp
- 10 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2018-05-02
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2018
Särskild behörighet
Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år som legitimerad psykolog och under dessa år haft ett års erfarenhet av att arbeta inom barn- och ungdomspsykiatri.
Den sökande ska ha erhållit minst 20 timmar handledning under sin yrkesutövning som legitimerad psykolog.
Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha arbetsuppgifter inom den specialiserade barn- och ungdomspsykiatrin.
Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Den sökande ska ha avklarat följande kurser: "Introduktion till specialistutbildning i klinisk barn- och ungdomspsykologi", "Bedömning och diagnostik", "Psykiatrisk diagnostik och psykologisk behandling A, B, C, D, E och F", "Vetenskaplig metod och utvärdering A" samt "Ledarskap och handledning."
Mål
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- Visa fördjupad kunskap inom huvudområdet klinisk barn- och ungdomspsykologi
- Systematiskt söka, tolka och syntetisera existerande kunskap relevant för området.
- Utvärdera och tillämpa relevant vetenskapsmetodik.
- Identifiera, formulera och värdera relevanta problemställningar.
- Välja och argumentera för val av design och metod.
- Planera, genomföra och presentera ett vetenskapligt arbete utifrån givna tidsramar och enligt de principer som gäller för publicering i vetenskapliga sammanhang.
- Diskutera och argumentera för eget och andras skriftliga arbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och kliniska relevans.
- Tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer.
- Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.
- Identifiera behov av ytterligare kunskap inom vetenskapsområdet samt kunna föreslå och argumentera för vidare forskning baserat på egna och andras studier.
Innehåll
Arbetsformer
Examination
Betyg på kursen ges i form av Godkänd eller Underkänd. Deltagare som inte blivit godkänd vid den ordinarie examinationen har möjlighet till ett omexaminationstillfälle.
Skriftliga arbeten kontrolleras i antiplagiatsystemet Urkund innan rättning påbörjas. För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas deltagaren till omexaminationstillfället.
Övergångsbestämmelser
Övriga föreskrifter
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2nd ed. : New York : J. Wiley, 2002 - 284 s. ISBN:0-471-49087-3 (hbk) LIBRIS-ID:8648141 Sök i biblioteket
4th ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, c2014. - xxix, 273 s. ISBN:9781452226095 LIBRIS-ID:14007632 Sök i biblioteket
6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN:978-1-4338-0561-5 (pbk) LIBRIS-ID:11503766 Sök i biblioteket
Rekommenderad littertur
3rd ed. : Washington, DC : American Psychological Association, c2003. - xix, 913 p. ISBN:1-55798-958-3 LIBRIS-ID:9326851 Sök i biblioteket
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1997 - 360 s. ISBN:978-91-44-00211-8 LIBRIS-ID:8352553 Sök i biblioteket
Washington, D.C. : American Psychological Association, 2006 - 435 s. ISBN:1-59147-310-1 LIBRIS-ID:10196823 Sök i biblioteket