Vetenskaplig metod och utvärdering B, 10 hp
Scientific method and Evaluation B, 10 credits- Kurskod
- 9K8094
- Kursens benämning
- Vetenskaplig metod och utvärdering B
- Hp
- 10 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2018-05-02
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2018
Särskild behörighet
Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser).
Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år som legitimerad psykolog och under dessa år haft ett års erfarenhet av att arbeta inom barn- och ungdomspsykiatri.
Den sökande ska ha erhållit minst 20 timmar handledning under sin yrkesutövning som legitimerad psykolog.
Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha arbetsuppgifter inom den specialiserade barn- och ungdomspsykiatrin.
Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Den sökande ska ha avklarat följande kurser: "Introduktion till specialistutbildning i klinisk barn- och ungdomspsykologi", "Bedömning och diagnostik", "Psykiatrisk diagnostik och psykologisk behandling A, B, C, D, E och F", "Vetenskaplig metod och utvärdering A" samt "Ledarskap och handledning."
Mål
Deltagaren ska förvärva fördjupade kunskaper i vetenskaplig teori och metod inom huvudområdet klinisk barn- och ungdomspsykologi genom att genomföra och redovisa ett vetenskapligt arbete. Arbetet ska vara relevant för psykologarbete på specialistnivå inom det aktuella fältet, samt utgöra ett kunskapstillskott för professionen inom barn- och ungdomspsykiatrin.
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- Visa fördjupad kunskap inom huvudområdet klinisk barn- och ungdomspsykologi
Färdighet och förmåga
- Systematiskt söka, tolka och syntetisera existerande kunskap relevant för området.
- Utvärdera och tillämpa relevant vetenskapsmetodik.
- Identifiera, formulera och värdera relevanta problemställningar.
- Välja och argumentera för val av design och metod.
- Planera, genomföra och presentera ett vetenskapligt arbete utifrån givna tidsramar och enligt de principer som gäller för publicering i vetenskapliga sammanhang.
- Diskutera och argumentera för eget och andras skriftliga arbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och kliniska relevans.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer.
- Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.
- Identifiera behov av ytterligare kunskap inom vetenskapsområdet samt kunna föreslå och argumentera för vidare forskning baserat på egna och andras studier.
Innehåll
Kursen bygger genom praktisk tillämpning vidare på kunskap som har förvärvats under tidigare terminer, med fokus på 1) identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga, 2) forskningsetiska överväganden, 3) forskningsdesign, 4) systematisk sökning och kritisk granskning av information, 5) datainsamling och dataanalys, 6) resultatsammanställning, 7) författande av vetenskapligt arbete, 8) presentation och försvar av examensarbete, samt 9) opponering av annan deltagares examensarbete.
Arbetsformer
Deltagaren genomför under handledning, men med självständigt ansvar, ett forskningsarbete med relevans inom huvudområdet klinisk barn- och ungdomspsykologi. Undervisning sker i form av seminarier och handledning i grupp eller enskilt.
Examination
Efter genomfört arbete examineras deltagaren vid ett seminarium. Examinationen avser både den skriftliga rapporten och det muntliga försvaret.
Betyg på kursen ges i form av Godkänd eller Underkänd. Deltagare som inte blivit godkänd vid den ordinarie examinationen har möjlighet till ett omexaminationstillfälle.
Skriftliga arbeten kontrolleras i antiplagiatsystemet Urkund innan rättning påbörjas. För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas deltagaren till omexaminationstillfället.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2nd ed. : New York : J. Wiley, 2002 - 284 s. ISBN:0-471-49087-3 (hbk) LIBRIS-ID:8648141 Sök i biblioteket
4th ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, c2014. - xxix, 273 s. ISBN:9781452226095 LIBRIS-ID:14007632 Sök i biblioteket
6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN:978-1-4338-0561-5 (pbk) LIBRIS-ID:11503766 Sök i biblioteket
Rekommenderad littertur
3rd ed. : Washington, DC : American Psychological Association, c2003. - xix, 913 p. ISBN:1-55798-958-3 LIBRIS-ID:9326851 Sök i biblioteket
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1997 - 360 s. ISBN:978-91-44-00211-8 LIBRIS-ID:8352553 Sök i biblioteket
Washington, D.C. : American Psychological Association, 2006 - 435 s. ISBN:1-59147-310-1 LIBRIS-ID:10196823 Sök i biblioteket