Kursplan för

Diagnostisk optometri, 45 hp

Diagnostic Optometry, 45 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Kurskod
9K8133
Kursens benämning
Diagnostisk optometri
Hp
45 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Optometri 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2024-03-13
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2024-03-25
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Legitimation som optiker med kontaktlinsbehörighet.

Mål

Deltagaren ska efter avslutad utbildning kunna

  • använda diagnostiska okulära farmakologiska preparat på ett individanpassat och patientsäkert sätt
  • utföra och tolka resultatet av avancerade optometriska undersökningar samt kunna förhålla sig till den medicintekniska utvecklingen i sitt yrkesutövande
  • agera som primärvårdgivare inom ögonvården och omhänderta patienter med tillstånd relaterade till ögonsjukdomar, neurooptometri, avvikelser i binokulärseende samt pediatrisk optometri
  • visa på färdigheter och förmåga att medverka i, planera och utveckla samarbeten med övriga yrkeskategorier i vårdkedjan
  • bedöma patienters vårdbehov och avgöra adekvat vårdnivå i relation till rådande föreskrifter och vårdriktlinjer
  • förstå sin betydelse för det egna yrkets utveckling samt bidra till sin omgivnings kompetensutveckling, genom att sprida kunskap och information baserat på vetenskap och evidens
  • ​reflektera över behovet av anpassat bemötande vid vård av individer med särskilda förutsättningar och ge exempel på vilken hänsyn som bör tas.

Innehåll

Kursen syftar till att vidareutbilda legitimerade optiker med kontaktlinsbehörighet och ge optikern en handlingsberedskap för framtidens utmaningar inom ögonsjukvård och förutsättningar till ett fortsatt lärande. Deltagarna förbereds för att självständigt kunna genomföra och tolka resultaten av en fullständig ögonhälsoundersökning, genomförd med avancerade undersökningstekniker och samarbete med andra professioner betonas. Kursen motsvarar Socialstyrelsens krav för utfärdande av rekvisitionsrätt för optiker, och studenterna rustas för att kunna arbeta med mångsidig ögonvård och en bred patientgrupp inom primärvårdens verksamheter för syn- och ögonhälsa. Kursen är indelad i följande 6 moment, tillika områden, som vardera innefattar praktisk och teoretisk fördjupning inom respektive område:

Okulär farmakologi och diagnostisk undersökningsmetodik, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Momentet innehåller följande delar: generella farmakologiska principer, hur olika läkemedel interagerar, diagnostiska läkemedel och deras användningsområden samt biverkningar vid användning av dessa. Tekniker för att undersöka och bedöma ögats främre och bakre segment, t.ex. applanationstonometri, 90D-lins samt avancerade avbildningstekniker. Momentet ger fördjupade kunskaper om struktur- och funktionsmätningar, såsom okulär koherenstomografi (OCT)- och synfältsundersökning.

Neurooptometri, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Momentet omfattar sjukdomar och skador på hjärnans synsystem med stort fokus på de vanligast förekommande skadorna och sjukdomarna som man kan möta i en ögon-/optikerverksamhet. Deltagaren får lära sig vanligt förekommande symptom och avvikelser vid hjärnskada och de utmaningar detta ger vid undersökning, kommunikation och behandling av patienten. Deltagaren får i seminarieform möta andra professioner i samtal om det tvärprofessionella omhändertagandet av hjärnskadade patienter. Stor vikt läggs vid synförändringar och lämplig handläggning utifrån optikerns vårdnivå, vilket inkluderar beslut om behandling med uppföljning eller adekvat remiss till rätt vårdinstans. Momentet ger god inblick i aktuella optometriska behandlingsmetoder i syfte att kunna ge bästa patientomhändertagande, såväl inför som efter kontakt med sjukvården.

Ögats sjukdomar och diagnostik, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Momentet omfattar sjukdomar i ögats främre och bakre segment med stort fokus på de vanligast förekommande åldersdegenerativa ögonsjukdomarna. Deltagaren får lära sig differentialdiagnosticering utifrån kliniska uttryck, sambandet mellan struktur och funktion samt symptombild. Resultat från diagnostiska verktyg tolkas och värderas. Stor vikt läggs på lämplig handläggning utifrån optikerns vårdnivå, vilket inkluderar beslut om egen uppföljning, avskrivning eller adekvat remiss till rätt vårdinstans. Kursen ger god inblick i aktuella behandlingsmetoder i syfte att kunna ge bästa patientomhändertagande, såväl inför som efter kontakt med sjukvården. Screening som verktyg för upptäckt av sjukdom diskuteras utifrån prevalens, screeningmetod, behandlingsmöjligheter och samhällsperspektiv. I momentet ingår verksamhetsintegrerat lärande (VIL) genom patientomhändertagande i optikerutbildningens klinik, och samverkan mellan olika yrkeskategorier utgör ett starkt inslag.

Binokulärseende och behandling, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Momentet omfattar ett flertal olika metoder för utredning av binokulära symptom samt ger kunskap om vilka symptom som ska utredas vidare med misstanke om neurologisk orsak. Momentets teori ger fördjupad kunskap om binokulära falltyper, komitanta och inkomitanta skelningar, mikrotropier och sensoriska anpassningar till binokulära avvikelser. Vidare omfattar momentet aktivt arbete med fallanalys och val av behandlingsstrategier. Laborationen i kursen behandlar undersökningsmetoder inklusive metodik och journaldokumentation.

Pediatrisk optometri, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Momentet omfattar ett flertal olika områden för att ge deltagaren kunskap om utredning och handläggning av barns synutveckling. Modulens teori ger fördjupad kunskap om utveckling, sjukdomar, refraktionering, och kongenitala tillstånd hos barn. Momentet inkluderar aktivt arbete med prioritering och individanpassning av tester, självutvärdering av obligatoriska inlämningsuppgifter och klinisk praktisk övning i att undersöka barn. 

Under momentet får deltagaren reflektera över etik och lika villkor, för att på ett begripligt och respektfullt sätt kunna ge information i relation till barnets ålder och mentala förmåga, samt kunna bedöma och värdera lämpligheten i att utföra undersökningar som kan medföra obehag eller risker för barnet.

Diagnostisk klinik, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Momentet är kliniskt och bygger på verksamhetsintegrerat lärande (VIL) genom patientomhändertagande i optikerutbildningens klinik. Deltagarna utför ögonhälsoundersökningar och omsätter därmed teori från kursens övriga moment i praktiken. Under momentet sammanställer deltagarna en klinisk portfölj med tonvikt på reflektion. I tillägg sker kompetenshöjning inom utredning av torra ögon samt glaukom i seminarieform och genom auskultation i annan verksamhet. Momentet knyts samman med ett fallseminarium, där deltagarna genomför en fallpresentation och andra studenter/kursdeltagare och professioner inbjuds att medverka i evidens- och erfarenhetsbaserade diskussioner.

Arbetsformer

Under kursen läggs stor vikt vid deltagarens eget aktiva lärande med stöd av instuderingsmaterial och inlämningsuppgifter som görs tillgängliga via en digital lärplattform. Praktiska och kliniska färdigheter stimuleras genom praktisk klinisk färdighetsträning och patientmottagande i optikerutbildningens klinik i lokaler i anslutning till S:t Eriks Ögonsjukhus. Under kursen sammanställer studenterna en klinisk portfölj med tonvikt på reflektion. Digitala föreläsningar och fallseminarier varvas med undervisning på studieorten.

Examination

Kursen examineras på följande sätt:

1) Momentet Okulär farmakologi och diagnostisk undersökningsmetodik examineras genom
a) skriftlig examination, ges betyget U eller G
b) obligatoriska inlämningsuppgifter
c) praktiska färdighetsprov, ges betyget U eller G
d) obligatorisk närvaro med aktivt deltagande i patientmottagning (VIL) och seminarium

2) Momentet Neurooptometri examineras genom
a) skriftlig examination, ges betyget U eller G
b) obligatoriska inlämningsuppgifter
c) obligatorisk närvaro med aktivt deltagande i seminarier

3) Momentet Ögats sjukdomar och diagnostik examineras genom
a) skriftlig examination, ges betyget U eller G
b) obligatoriska inlämningsuppgifter
c) löpande bedömning av kliniska färdigheter och patientomhändertagande under VIL, ges betyget U eller G

4) Momentet Binokulärseende och behandling examineras genom
a) skriftlig examination, ges betyget U eller G
b) obligatoriska inlämningsuppgifter
c) obligatorisk närvaro med aktivt deltagande i seminarier och laboration

5) Momentet Pediatrisk optometri examineras genom
a) skriftlig examination, ges betyget U eller G
b) obligatoriska inlämningsuppgifter
c) löpande bedömning av kliniska färdigheter och patientomhändertagande under VIL, ges betyget U eller G
d) obligatorisk närvaro med aktivt deltagande i seminarium

6) Momentet Diagnostisk klinik examineras genom
a) skriftlig examination, ges betyget U eller G
b) obligatorisk sammanställning av klinisk portfölj
c) löpande bedömning av kliniska färdigheter och patientomhändertagande under VIL, ges betyget U eller G
d) obligatorisk närvaro med aktivt deltagande i seminarier
e) obligatorisk inlämningsuppgift.

För betyget G på respektive moment krävs G på momentets samtliga examinationsuppgifter med betyg, samt fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar. För betyget G på hel kurs, krävs G på samtliga moment.

Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan avsluta kursen.

Riktlinjer vid avbrytande av VIL-tillfälle
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en kursdeltagares VIL-tillfälle om deltagaren visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att klient- eller patientsäkerheten eller klienternas/ patienternas förtroende för verksamheten/ vården riskeras. När VIL avbryts på detta sätt innebär det att deltagaren underkänns på aktuellt moment. 

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursen kan delvis komma att ges tillsammans med ordinarie undervisning för magisterutbildningen i klinisk optometri. Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Karolinska Institutet. Sammanställning av deltagarnas/ studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KI:s öppna kurswebb.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Artiklar och övriga läromedel kan tillkomma, enligt lärares anvisningar

Ansons, Alec M. Diagnosis and management of ocular motility disorders / Alec M. Ansons, Helen Davis
Clinical ophthalmology : a systematic approach Kanski, Jack J.; Bowling, Brad; Nischal, Ken K.; Pearson, Andrew
Harvey, William; Gilmartin, Bernard Paediatric optometry
Hopkins, G. A.; Pearson, R. M.q (Richard M.); Davies, P. H. O'Connorq (Patrick Henry O'Connor) Ophthalmic drugs : diagnostic and therapeutic uses
Newman; Biousse Neuro-Ophthalmology Illustrated, 2nd Ed
Optometry : science, techniques and clinical management Rosenfield, Mark; Logan, Nicola; Edwards, Keithq (Keith H.)
Scheiman, Mitchell; Wick, Bruce; Steinman, Barbara A. Clinical management of binocular vision : heterophoric, accommodative, and eye movement disorders