Kursplan för

Handledning i klinisk psykologi inom högre utbildning, 15 hp

Supervision in clinical psychology, within the context of higher education, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Kurskod
9K8136
Kursens benämning
Handledning i klinisk psykologi inom högre utbildning
Hp
15 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2024-03-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen legitimerad psykolog. Dessutom krävs Socialstyrelsens legitimation som psykoterapeut, alternativt specialistbehörighet som psykolog.

Eller:
Av Socialstyrelsen legitimerad läkare med specialistkompetens i psykiatri, samt Socialstyrelsens legitimation som psykoterapeut. Dessutom krävs minst två års yrkesverksamhet, efter erhållen legitimation som psykoterapeut, med dokumenterade arbetsuppgifter inom psykologiskt och/eller psykoterapeutiskt arbete.
 
Eller:
Av Socialstyrelsen legitimerad sjuksköterska med specialistinriktning i psykiatri, samt Socialstyrelsens legitimation som psykoterapeut. Dessutom krävs minst två års yrkesverksamhet, efter erhållen legitimation som psykoterapeut, med dokumenterade arbetsuppgifter inom psykologiskt och/eller psykoterapeutiskt arbete.
 
Eller:
Socionomexamen alternativt annan motsvarande examen om minst 180 hp (kandidatexamen/yrkesexamen) med inriktning mot psykologi, samt av Socialstyrelsen legitimerad psykoterapeut. Dessutom krävs minst två års yrkesverksamhet, efter erhållen legitimation som psykoterapeut, med dokumenterade arbetsuppgifter inom psykologiskt och/eller psykoterapeutiskt arbete.

För att vara behörig krävs även genomgången kurs: 9K8119; Handledarutbildning i klinisk psykologi, 15 hp, eller motsvarande (t.ex. 9K8105).

Kursen är en påbyggnadskurs och ger fördjupade kunskaper och färdigheter i klinisk handledning och högskolepedagogik i samband med utbildning i psykologisk behandling och psykoterapi.

Mål

Deltagaren ska efter genomgången kurs uppvisa kunskaper och färdigheter i att bedriva handledning i samband med utbildning i evidensbaserade metoder inom klinisk psykologi, psykoterapi och psykologisk behandling inom högskola, universitet och vidareutbildning.

Efter kursen ska deltagaren kunna:

Kunskaper och förståelse

  • redogöra för och reflektera över teorier om klinisk handledning kopplat till psykologisk behandling och psykoterapi
  • redogöra för och reflektera över juridiska och praktiska omständigheter som råder i samband med klinisk handledning och utbildning inom universitet och högskola
  • redogöra för och reflektera över pedagogiska metoder som stödjer handleddas lärande i samband med klinisk handledning
  • redovisa kunskaper om det aktuella forskningsläget avseende handledning inom psykologisk behandling/psykoterapi

Färdigheter och förmågor

  • genomföra klinisk utbildningshandledning
  • stimulera handledda att integrera teoretiska kunskaper och färdigheter i psykoterapi och psykologisk behandling i praktisk tillämpning med patienter
  • verka för gott samarbete och aktivt kunskapssökande i handledningssituationen
  • understödja handleddas lärande och deras förmåga till självreflektion kopplat till utövandet av psykoterapi och psykologisk behandling
  • utifrån evidens och formulerade lärandemål kunna utvärdera, bedöma och examinera handleddas kompetens
  • planera, genomföra och utvärdera utbildningsinsatser gällande psykologisk behandling och/eller psykoterapi
  • planera, genomföra och utvärdera utbildningsinsatser i klinisk psykologi

Värderingar och förhållningssätt

  • reflektera över värdegrundsfrågor såsom vetenskaplighet, jämställdhet och likabehandling i samband med handledning
  • beskriva och reflektera kring egna kunskaper och kunskapsbrister samt formulera eget behov av handledning och kompetensutveckling
  • uppvisa förståelse för etiska dilemman och juridiska konsekvenser i samband med klinisk utbildningshandledning
  • uppvisa en professionell handledar- och läraridentitet.

Innehåll

Deltagarna ska genom att utföra klinisk utbildningshandledning i form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU), utveckla kunskaper och färdigheter som fördjupas och förankras i handledning på handledning. Metoder i att utvärdera handleddas kliniska färdigheter och förmåga att utföra psykoterapi och psykologisk behandling behandlas och färdigheter i att bedöma handleddas kompetens tränas. Även träning i bedömning och examination i samband med högre utbildning i klinisk psykologi, psykologisk behandling och psykoterapi ingår. Färdighetsträning i att ge och ta emot återkoppling i handledning samt modeller för högskolepedagogik behandlas. Juridiska aspekter samt etiska dilemman i samband med klinisk utbildningshandledning och specifikt inom högskolan belyses. Mångfaldsaspekter inom handledning och utbildning berörs. Dessutom ingår en orientering i forskning och evidens kopplat till kompetensbedömning inom handledning och utbildning i psykologisk behandling och psykoterapi.

Arbetsformer

Kursdeltagarna ska inom ramen för kursen auskultera och utföra utbildningshandledning. Detta sker i form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) som deltagarna själva ombesörjer. Handledningsuppdragen avser klinisk psykologi, så som bedömning, behandling och/eller psykoterapi och väljs i samråd med handledaren. Genomförandet av uppdragen utgör underlag för lärandet i handledning på handledning, som sker i grupper om två till fyra deltagare. Handledningssessionerna dokumenteras genom inspelning som utgör underlag för återkoppling på färdigheter och kunskaper. Handledningsuppdragen påbörjas i anslutning till kursen och kursdeltagarna ska ha uppdrag att arbeta med under kursens gång. I övrigt innehåller kursen undervisningsformer som bygger på aktivt deltagande vid seminarier, deltagarledda föreläsningar, verkstäder, skriftliga uppgifter samt självstudier av kurslitteratur.

Examination

Examination sker genom kontinuerlig bedömning av kompetens via handledning på handledning som leds av en av kursledningen utsedd handledare. Om inte annat överenskommes ska frågeställningar, skriftliga rapporter och/eller inspelat material delges handledaren innan handledningstillfällena. När arbetet med auskultation och handledningsuppdrag avslutats ska dessa sammanfattas skriftligen och godkännas av handledaren. Inlämnat material enligt instruktioner, liksom aktivt deltagande i handledning på handledning utgör underlag för handledarens bedömning. Examination sker även genom skriftliga och muntliga uppgifter där kunskaper, färdigheter och förmåga till reflektion uppvisas.

För betyget godkänt på kursen krävs godkänt på samtliga uppgifter som anvisats.

Obligatorisk undervisning
Seminarier, verkstäder, handledning på handledning och deltagarledda föreläsningar är obligatoriska.

Inlämning av examinationsuppgift inom tidsgränsen
För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges inför examinationen. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas deltagaren till omexaminationstillfälle.

Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag
Vid frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag bedömer examinator om och i så fall hur frånvaro kan tas igen. Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarig/examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Avbryta verksamhetsförlagd utbildning
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en deltagares verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om deltagare visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att deltagaren underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment mm. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningsätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: Huvudsakligen svenska, viss undervisning kan ske på engelska. Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Biggs, John B.; Tang, Catherine; Kennedy, Gregor Teaching for quality learning at university
Milne, Derek L. Evidence-Based CBT Supervision
Milne, Derek L.; Reiser, Robert P. A Manual for Evidence-Based CBT Supervision
Cajvert, Lilja Studenthandledning : under verksamhetsförlagd utbildning
HEFFNER, CHRISTOPHER L.. COWAN STRENGTH-BASED CLINICAL SUPERVISION WORKBOOK : a complete guide for mental health trainees and... supervisors.

Fördjupningslitteratur

Watkins, C. Edward; Watkins; Milne, Derek L. The Wiley International Handbook of Clinical Supervision
Teaching and Supervising Cognitive Behavioral Therapy Sudak, Donna M.; Codd, R. Trent; Fox, Marci G.; Sokol, Lesl