Basutbildning i psykoterapeutisk metod, 60 hp
Basic training in psychotherapeutic method, 60 credits- Kurskod
- 9QA067
- Kursens benämning
- Basutbildning i psykoterapeutisk metod
- Hp
- 60 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2011-08-26
- Reviderad av
- Programnämnd 8
- Senast reviderad
- 2015-05-07
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
Utbildning i och praktisk erfarenhet av ett människovårdande yrke. I yrkesutbildningen ska ha ingått minst 150 undervisningstimmar i ämnen som psykologi, sociologi, pedagogik och/eller psykiatri, eller kompletterande högskolestudier i ett beteendevetenskapligt ämne eller i psykiatri omfattande 30 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten, på en grundläggande nivå, kunna:
- redogöra för områdets vetenskapliga grund samt förklara sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet.
- redogöra teoretiskt för, och jämföra, kognitiv-beteendeterapeutisk - och psykodynamisk psykoterapi.
- beskriva olika psykiska sjukdomstillstånd samt redogöra för psykiatrisk diagnostik.
- redogöra för psykologiska och neuropsykologiska förklaringsmodeller till psykopatologi.
- relatera såväl kognitiv-beteendeterapeutisk teori som psykodynamisk teori till grundläggande psykologi.
- redogöra för psykologiska funktioner som är relevanta vid psykoterapi
- beskriva hur man på vetenskaplig grund kan utvärdera den egna arbetsinsatsen.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- tillämpa teoretisk kunskap i det kliniska arbetet
- göra en tentativ bedömning av diagnos, psykoterapiindikation, och behandlingsplanering.
- etablera en konstruktiv arbetsrelation till patienten.
- under handledning planera, genomföra och dokumentera behandlingsarbete på vetenskaplig grund.
- visa förmåga att i handledningen identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
- visa förmåga att reflektera över och använda information, råd och feedback från handledare.
- visa förmåga att på en grundläggande nivå presentera relevant kliniskt material och problemställningar för handledare och andra kliniska befattningshavare inom vården.
- visa förmåga att på en grundläggande nivå formulera relevanta frågor och synpunkter beträffande kliniskt material till övriga deltagare i en handledningsgrupp samt till andra kliniska befattningshavare inom vården.
- anpassa sig till och samarbeta med olika befattningshavare inom kliniska verksamheter.
- söka information om och kunna resonera om olika terapeutiska teorier och det aktuella forskningsläget
- granska sitt psykoterapeutiska patientarbete utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- inse betydelsen av juridiska och etiska aspekter för det egna patientarbetet.
- under handledning, identifiera de egna begränsningarna i terapeutrollen och om en patient bör remitteras till annan kollega eller annan terapeutisk behandling.
- identifiera och reflektera över sitt behov av att fortlöpande utveckla sin kompetens.
- inse betydelsen av att handledaren bär det kliniska ansvaret för patienten och att det har konsekvenser för den egna friheten som behandlare.
Innehåll
Kursen omfattar två års halvfartstudier med teori samt klinisk tillämpning om ett år vardera av de psykoterapeutiska metoderna kognitiv beteendeterapi samt psykodynamisk psykoterapi. Patientarbetet under sker inom primärvården under fortlöpande handledning. I kursen ingår teoretiska moment såsom grundläggande psykologi, psykiatrisk diagnostik och psykologiska modeller av patologi, samtalsmetodik, forskning och klinisk utvärdering, samt juridik och etik.
Arbetsformer
Den teoretiska undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, verkstäder och gruppövningar. Verksamhetsförlagd utbildning sker på vårdcentral. Handledningen på de kliniska momenten sker i grupper om högst 4 studenter i varje. Denna omfattar minst 120 timmars i respektive psykoterapeutisk metod. Undervisning i studiegrupper, handledning och verkstäder är obligatorisk. Vid mer än 20% frånvaro från obligatoriska moment per termin bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att studenten får betyget underkänd och inte kan ta igen detta förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Momentet Grundläggande psykologi (1) examineras genom skriftligt hemexamination under termin 1, Grundläggande psykologi (12) examineras muntligt under termin 4, Psykiatrisk diagnostik och psykologiska modeller av psykopatologi (5) examineras genom webbexamination på termin 2, Forskning och klinisk utvärdering (8), examineras i form av en webbexamination under termin 3, Samtalsmetodik (2) examineras genom webbexamination under termin1, Juridik och etik (11) examineras genom webbexamination under termin 4.
Momenten inom Kognitiv beteendeterapeutisk metod (3, 6) examineras under termin 1 och 2, medan momenten inom Psykodynamisk metod (9, 13) examineras under termin 3 och 4. Momenten examineras genom skriftliga hemexaminationer samt webbexaminationer.
Momenten Kognitiv beteendeterapi under handledning (4, 7) och Psykodynamisk terapi under handledning (10, 14) examineras genom kontinuerlig bedömning av studentens kompetens via skriftliga rapporter, inspelade psykoterapisessioner och i handledningen. För att uppnå kursmålen brukar studenten i normalfallet behöva genomföra två behandlingar inom respektive psykoterapiform. I de fall det ej går att uppnå två behandlingar bestämmer kursansvarig i samråd med handledaren om ersättningsuppgift. Studenten måste även ha fullgjort kraven på journalföring under varje termin för att vara godkänd på respektive moment. Studenten skall under inledningen av behandlingen i KBT utföra en beteendeanalys/fallkonceptualisering och av behandlingen i PDT en fallbeskrivning. Efter avslutad behandling skall studenten skriva en behandlingsrapport enligt anvisningar. Utöver detta ska studenten före varje handledningssession lämna sessionsrapport och ljudinspelning till handledaren och de övriga kursdeltagarna i gruppen samt aktivt bidra till de övrigas arbete i handledningssessionerna. För att kunna examineras på moment 7 krävs godkänt resultat på moment 4. För att kunna examineras på moment 14 krävs godkänt resultat på moment 10.
För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas studenten till omexaminationstillfället. Rättning av självständiga arbeten innebär att studenterna i ett första steg kan erhålla betyget Godkänd eller Underkänd alternativt bedömningen komplettering. Erhålls komplettering har studenten en vecka på sig att genomföra denna. Därefter sätts betyget Godkänd eller Underkänd. Föreläsningar är inte obligatoriskt men allt innehåll kan komma att examineras.
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Student som inte har deltagit i del av momentet kan av aktuell lärare anvisas en extrauppgift för att kompensera för frånvaron. Student som missar eller underkänns på tentamen på ett teoretiskt moment har rätt att genomgå förnyad tentamen högst sex gånger. Student som underkänns på de kliniska momenten 4, 7, 10 och 14 kan examineras på dessa moment högst en ytterligare gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Följande kurs är helt överlappande: 1QA067 Basutbildning i psykoterapi, 60 hp (gällande från HT 2014).
Notera att denna version av kursplanen gäller endast för studenter som har påbörjat kursen i sin helhet tidigast HT 2014 och inte för studenter som är antagna till kursen tidigare och har pågående studier.
Litteratur och övriga läromedel
Allmänpsykologi
Artiklar och ytterligare litteratur tillkommer utifrån föreläsares anvisningar.
Obligatorisk litteratur
9th ed., International ed. : Belmont, Calif. : Wadsworth, 2011. - 1 v. ISBN:978-1-111-34406-1 (pbk) LIBRIS-ID:12281450 Sök i biblioteket
Psykiatrisk diagnostik och psykologiska modeller av patologi
Artiklar och ytterligare litteratur tillkommer utifrån föreläsares anvisningar.
Obligatorisk litteratur
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 318 s. ISBN:978-91-44-04936-6 LIBRIS-ID:10674788 Sök i biblioteket
Pilgrim Press, 2014 - 410 s. ISBN:9789198997916 LIBRIS-ID:17238133 Sök i biblioteket
Samtalsmetodik
Artiklar och ytterligare litteratur tillkommer utifrån föreläsarens anvisningar
Obligatorisk litteratur
Lund : Studentlitteratur, 2009 - 273 s. ISBN:978-91-44-05262-5 LIBRIS-ID:11584447 Sök i biblioteket
Kognitiv beteendeterapeutisk metod
Artiklar och ytterligare litteratur tillkommer utifrån föreläsarens anvisningar
Obligatorisk litteratur
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 232 s. ISBN:978-91-44-07959-2 LIBRIS-ID:13909031 Sök i biblioteket
2. rev. & utökade utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 424 s. ISBN:9789127135604 (inb.) LIBRIS-ID:14291372 Sök i biblioteket
Kognitiv beteendeterapi under handledning
Ytterligare litteratur i form av ev. manualer och/eller artiklar tillkommer i samråd med handledaren.
Obligatorisk litteratur
Oxford : Oxford University Press, 2004 - xxi, 461 s. ISBN:0-19-852916-3 (hft.) LIBRIS-ID:9373318 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 390 s. ISBN:978-91-27-12112-6 (inb.) LIBRIS-ID:11789339 Sök i biblioteket
Etik och juridik
Artiklar och ytterligare litteratur tillkommer utifrån föreläsarens anvisningar
Obligatorisk litteratur
5. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s. ISBN:978-91-44-07543-3 LIBRIS-ID:13434329 Sök i biblioteket
Forskningsmetodik
Artiklar och ytterligare litteratur tillkommer utifrån föreläsarens anvisningar
Obligatorisk litteratur
2nd ed. : New York : J. Wiley, 2002 - 284 s. ISBN:0-471-49087-3 (hbk) LIBRIS-ID:8648141 Sök i biblioteket
Psykodynamisk metod
Artiklar och ytterligare litteratur tillkommer utifrån föreläsarens anvisningar
Obligatorisk litteratur
London : Whurr, 2003. - xv, 402 p. ISBN:1-86156-239-X (pbk.) LIBRIS-ID:8922680 Sök i biblioteket
2009 - 356 s. ISBN:978-1-60623-443-3 Sök i biblioteket
Washington, DC : American Psychological Association, cop. 1998 - xx, 181 p. ISBN:1-55798-465-4 (alk. paper) ; LIBRIS-ID:6327863 Sök i biblioteket
2. ed. : New York : Guilford, cop. 2011 - xxi, 426 s. ISBN:1609184947 LIBRIS-ID:12293956 Sök i biblioteket
Psykodynamisk psykoterapi under handledning
Ytterligare litteratur i form av ev. manualer och/eller artiklar tillkommer i samråd med handledaren.
Obligatorisk litteratur
New York : The Guilford Press, 2003 - 332 s. ISBN:1-57230-804-4 (hardback) LIBRIS-ID:8577953 Sök i biblioteket