Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare, 7,5 hp
The Specialist Nurse as a Knowledge Broker, 7,5 credits- Kurskod
- 9VA010
- Kursens benämning
- Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2020-03-15
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2024-03-25
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2024
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).
Mål
Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans ansvarsområde kunna bedriva verksamhetsutveckling och arbeta med förbättringskunskap och hållbarhet för att självständigt leda arbetet med syfte att utveckla person- och familjecentrerad, evidensbaserad och patientsäker omvårdnad för äldre personer.
Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare 7,5 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
- analysera och reflektera över metoder för förbättringskunskap och hållbarhet
- visa fördjupad kunskap för utveckling av ledarskap och vårdpedagogik
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska deltagaren:
- kunna planera och leda ett evidensbaserat och hållbart patientsäkerhetsarbete med adekvata metoder för förbättringskunskap
- kunna undervisa äldre personer, närstående, personal och studenter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska deltagaren:
- kunna värdera sitt behov av kunskap och ta ansvar för sin kunskaputveckling
Innehåll
Kursen består av ett moment:
- Metoder för förbättringsarbete
- Vård baserad på evidens och bästa tillgngliga erfarenhet
- Kvalitetsindikatorer, kvalitetsregister och kvalitetsutveckling
- Ledarskap, arbete i vårdteam och interprofessinell samverkan
- System och organisation
- Pedagogik, undervisning och handledning.
- Patientsäkerhet, lagar och författningar.
- Etik
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, arbete med studieuppgifter individuellt och i grupp samt föreläsningar.
Det pedagogiska arbetssättet syftar till att stimulera deltagarnas förmåga till aktivt, självständigt kunskapssökande, kritiskt tänkande och problemlösning. Lärandet sker utifrån kursens lärandemål och vikt läggs vid interaktion med studiekamrater och lärare inom och mellan kursen/er och program.
Examination
Deltagande i seminarier och grupparbeten är obligatoriskt.
I kursen ingår två examinationer:
- Individuell skriftlig hemexaminationsuppgift utifrån planering och tänkt genomförande av ett verksamhetsnära förbättringsarbete i första hand i den egna verksamheten
- Examinerande seminarium
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren medverkat i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Som examinationstillfälle räknas de gånger deltagaren närvarat i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket deltagaren anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Deltagare som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet. Tidpunkter för provtillfällen ges vid start.
Övergångsbestämmelser
Övergångsbestämmelser regleras enligt avtalet.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen är en kopia av 2VA010 Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare, 7.5 hp.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 288 s. ISBN:9789144116181 LIBRIS-ID:20719616 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2] ISBN:91-27-13093-2 (inb.) LIBRIS-ID:11926826 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s. ISBN:9789144071459 LIBRIS-ID:14649029 URL: Webbdel (aktiveringskod krävs) Sök i biblioteket
10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s. ISBN:9781496300232 LIBRIS-ID:19245684 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 125 s. ISBN:978-91-44-07618-8 LIBRIS-ID:12642779 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2018 - 294 sidor ISBN:9789144122342 LIBRIS-ID:lvs39wqtj47p0826 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Stockholm : Liber, 2018 - 529 sidor ISBN:9789147112999 LIBRIS-ID:z76jsslgw3wvcw9s Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 703 sidor ISBN:9789144102795 LIBRIS-ID:20899153 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 359 sidor ISBN:978-91-44-09395-6 LIBRIS-ID:20896350 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 222 s. ISBN:978-91-44-05206-9 LIBRIS-ID:11719322 Sök i biblioteket