Kursplan för

Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare, 7,5 hp

The Specialist Nurse as a Knowledge Broker, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT21 , HT23 , HT24
Kurskod
9VA010
Kursens benämning
Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2020-03-15
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2024-03-25
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).

Mål

Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans ansvarsområde kunna bedriva verksamhetsutveckling och arbeta med förbättringskunskap och hållbarhet för att självständigt leda arbetet med syfte att utveckla person- och familjecentrerad, evidensbaserad och patientsäker omvårdnad för äldre personer.

Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare 7,5 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:

  • analysera och reflektera över metoder för förbättringskunskap och hållbarhet
  • visa fördjupad kunskap för utveckling av ledarskap och vårdpedagogik

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska deltagaren:

  • kunna planera och leda ett evidensbaserat och hållbart patientsäkerhetsarbete med adekvata metoder för förbättringskunskap
  • kunna undervisa äldre personer, närstående, personal och studenter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska deltagaren:

  • kunna värdera sitt behov av kunskap och ta ansvar för sin kunskaputveckling

 

Innehåll

Kursen består av ett moment:

  • Metoder för förbättringsarbete
  • Vård baserad på evidens och bästa tillgngliga erfarenhet
  • Kvalitetsindikatorer, kvalitetsregister och kvalitetsutveckling
  • Ledarskap, arbete i vårdteam och interprofessinell samverkan
  • System och organisation
  • Pedagogik, undervisning och handledning.
  • Patientsäkerhet, lagar och författningar.
  • Etik
     

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, arbete med studieuppgifter individuellt och i grupp samt föreläsningar.

Det pedagogiska arbetssättet syftar till att stimulera deltagarnas förmåga till aktivt, självständigt kunskapssökande, kritiskt tänkande och problemlösning. Lärandet sker utifrån kursens lärandemål och vikt läggs vid interaktion med studiekamrater och lärare inom och mellan kursen/er och program.

 

Examination

Deltagande i seminarier och grupparbeten är obligatoriskt.

I kursen ingår två examinationer:

  • Individuell skriftlig hemexaminationsuppgift utifrån planering och tänkt genomförande av ett verksamhetsnära förbättringsarbete i första hand i den egna verksamheten
  • Examinerande seminarium

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren medverkat i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Som examinationstillfälle räknas de gånger deltagaren närvarat i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket deltagaren anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Deltagare som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet. Tidpunkter för provtillfällen ges vid start.

Övergångsbestämmelser

Övergångsbestämmelser regleras enligt avtalet.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen är en kopia av 2VA010 Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare, 7.5 hp.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård Boström, Ann-Marie; Nordström, Gun; Wilde Larsson, Bodil
Lindh, Marion; Sahlqvist, Lena Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
Sharp, Lena Effektiv kommunikation för säkrare vård
Martin, Lene Informatik i vården : hälsoinformatik för sjuksköterskor
Geriatrisk omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina
Omvårdnad & äldre Blomqvist, Kerstin; Edberg, Anna-Karin; Ernsth Bravell, Marie; Wijk, Helle
Pedagogik för sjuksköterskor Sandberg, Håkan
Lundin, Kerstin; Sandström, Björn Ledarskap inom vård och omsorg Ledarskap inom vård & omsorg