Gynekologi, könshormoner och fruktsamhet, 3 hp
Gynecology, sex hormones and fertility, 3 credits- Kurskod
- LKG110
- Kursens benämning
- Gynekologi, könshormoner och fruktsamhet
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Medverkande institutioner
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Institutionen för molekylär medicin och kirurgi
- Institutionen för onkologi-patologi
- Beslutande organ
- Programnämnd 2
- Datum för fastställande
- 2010-05-27
- Reviderad av
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Senast reviderad
- 2018-06-26
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2010
Särskild behörighet
Samtliga poäng från T1-T5 samt samtliga högskolepoäng från T6.2-8.2. Vidare ska kursen Klinisk medicin - inriktning reproduktion och utveckling vara genomgången.
Mål
Det övergripande målet är att uppnå fördjupade kunskaper inom gynekologisk endokrinologi, hormoner och gynekologisk cancer, fertilitetskontroll, hormonbehandling i klimakteriet samt kvinnlig och manlig infertilitet.
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.
Lärandemålen utgår från att studenten har uppnått målen för kursen Klinisk medicin - inriktning reproduktion och utveckling.
Kunskap och förståelse
Studenten skall kunna
- redogöra för orsaker till störd pubertetsutveckling och hormonella rubbningar hos kvinnor (S2)
- föreslå utredning och behandling av menstruationsrubbningar, kvinnlig och manlig barnlöshet (S3)
- relatera hormonförändringar till gynekologiska tillstånd (S3)
- analysera fördelar och risker med hormonbehandling (p-piller och hormonbehandling i klimakteriet) (S3)
- teoretisera och analysera kring etiska problem i samband med handläggning av kvinnlig och manlig infertilitet samt gynekologisk cancer (S4)
Färdigheter:
Studenten skall
- kunna utföra och bedöma gynekologiskt och somatiskt status hos patienter med hormonella rubbningar och fertilitetsproblematik (M3)
- kunna handlägga menstruationsrubbningar och bedriva preventivmedelsrådgivning (M3)
- kunna tolka resultat av anamnes, status, hormonanalyser och andra undersökningar utifrån ett differentialdiagnostiskt synsätt (M2)
- kunna söka och kritiskt granska vetenskaplig information (M3)
Förhållningssätt:
Studenten förväntas
- förstå hur egna värderingar och attityder till kön, kultur, religion och sexualitet påverkar bemötande och omhändertagande av patienter och deras anhöriga (S3)
- tillämpa ett etiskt förhållningssätt i klinisk praxis (M3)
Innehåll
Kursens ämnesmässiga kärna utgörs av gynekologisk endokrinologi (50 %), hormonbehandling (30 %) samt reproduktionsmedicin (20 %).
Integrering med basvetenskapliga ämnen kommer att ske avseende basal endokrinologi, genetik och patologi samt med kliniska ämnen som barnendokrinologi, vuxenendokrinologi, klinisk genetik och onkologi i samarbete med ovan nämnda institutioner vid Karolinska Institutet.
Undervisning kommer att ske genom föreläsningar och seminarier över specialitetsgränserna samt kliniska placeringar på olika mottagningar och enheter för öppenvårdsgynekologi, gynekologisk endokrinologi, sex- och samlevnad (SESAM), ungdomsmottagning samt fertilitetsenhet.
Kompetens och färdighetsträning sker i form av klinisk tjänstgöring varvat med seminarier baserade på patientfall, vilket ger studenten träning i att handlägga patienter inom området. Färdighetsträning uppnås genom anamnesupptagning och undersökning av patienter vid olika mottagningar och enheter.
Professionell utveckling uppnås i den kliniska tjänstgöringen på mottagning eller enhet under handledning och med individuell återkoppling. Studenterna kommer genom kontakt med patienter tränas i sitt förhållningssätt till individer med olika etnicitet, religion och eventuellt funktionshinder. Genus och dess betydelse för professionellt omhändertagande kommer att belysas kontinuerligt under kursens gång.
Vetenskaplig utveckling kommer att tillgodoses genom projektarbete i form av en litteraturstudie samt information om den forskning som bedrivs inom ämnena gynekologisk endokrinologi och reproduktionsmedicin vid Karolinska Institutet.
Integrerande uppgifter i kursen:
Kursen utgår från följande 6 integrerande uppgifter uppdelade på 3 funktionssystem.
Reproduktion:
Infertilitet
Menstruationsrubbning
Utveckling och åldrande:
Avvikande pubertet
Missbildning
Ämnesomsättning/endokrina systemet:
Ökad hårväxt
Ökad svettning
Arbetsformer
Huvudavsnitt kommer att inledas med nyckelföreläsningar och efterföljas av problemorienterade seminarier och gruppdiskussion utifrån patientfall. Fokus kommer att ligga på den kliniska tjänstgöringen genom placeringar på olika mottagningar och enheter.
I kursen ingår ett projektarbete med 2-3 studenter per grupp som utifrån en klinisk frågeställning skall göra en djupgående litteraturgenomgång enligt principerna för evidensbaserad medicin. Studenterna skall författa en s.k. CAT (Critically Appraised Topic) som skall presenteras för övriga studenter och lärare på ett avslutande seminarium.
Examination
Obligatoriska moment: kliniska placeringar, seminarier samt projektarbete.
Examinationen utgörs av godkända kliniska placeringar, aktivt deltagande i seminarier samt godkänt projektarbete.
Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6, medan verksamhetsförlagda moment som regel endast kan repeteras en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Behörighet
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd.
Övriga föreskrifter
Kursen ansluter till och fördjupar core-nära kunskaper inom läkarprogrammet.
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.
*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.
Litteratur och övriga läromedel
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 400 s. ISBN:91-47-05099-3 (inb.) z 47-05099-3 (omsl.) LIBRIS-ID:9195308 Sök i biblioteket
7. ed. : Philadelphia, Pa. : Lippincott Williams & Wilkins, 2005 - x, 1334p. ISBN:0-7817-4795-3 LIBRIS-ID:9527154 Sök i biblioteket
Svensk Förening för Obstetrik & Gynekologi ARG-rapport nr 58. Polycystiskt ovarialsyndrom (PCOS) (ARG för Endokrinologi 2008)