Kursplan för Kreativitet och aktivitet
Creativity and Activity
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
Samtliga kurser i termin 1 (30 hp) samt kurs Hälsa, aktivitet och delaktighet i termin 2 ska vara godkända.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten ha tillägnat sig kunskaper om aktivitet i relation till mening, kreativitet och förändring. Vidare ska studenten tillägna sig kunskaper kring förutsättningar för skapande, och hur diskurser inom olika verksamheter relaterar till praktiskt genomförande av aktiviteter, liksom till begrepp inom aktivitetsvetenskapen.
Moment 1 - Aktivitetsvetenskap, 3,0 hp
Målet är att studenten vid avslutat moment ska kunna
- redogöra för och reflektera över grundläggande begrepp inom aktivitetsvetenskap i relation till mening, kreativitet och förändring
- redogöra för hur begrepp inom aktivitetsvetenskap relaterar till diskurser inom sociala verksamheter/arbetsträningsverksamheter
Moment 2 - Egen erfarenhet av aktivitet, 4,0 hp
Målet är att studenten vid avslutat moment ska kunna redogöra för och reflektera över förutsättningar för skapande kreativa aktiviteter i aktivitet utifrån egna erfarenheter
Moment 3 - Samspel i aktivitet, 3,0 hp
Målet är att studenten vid avslutat moment ska, utifrån kunskaper i aktivitetsvetenskap, kunna utforma och genomföra en aktivitet för andra samt att kunna resonera kring erfarenheter av det praktiska genomförandet av aktiviteten och identifiera aktivitetsvetenskapliga grunder för detta.
Innehåll
Kursen består av tre moment.
Aktivitetsvetenskap, 3,0 hp
Betygsskala: GU
I kursmomentet diskuteras begrepp inom aktivitetsvetenskap i relation till mening, kreativitet och förändring. Aktivitetsvetenskap kontrasteras även mot diskurser inom sociala verksamheter/arbetsträningsverksamheter. Studenten genomför och reflekterar kring verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i sociala verksamheter/arbetsträningsverksamheter.
Egen erfarenhet av aktivitet, 4,0 hp
Betygsskala: GU
I kursmomentet genomför studenten workshops med kreativa aktiviteter. Studenten deltar i aktiviteterna och formulerar en aktivitetsanalys av sina egna erfarenheter av de kreativa aktiviteterna.
Samspel i aktivitet, 3,0 hp
Betygsskala: GU
Kursmomentet innebär att studenten ska både leda en gruppaktivitet och bli ledd i en gruppaktivitet. Studenten utformar och genomför en aktivitet för andra studenter och blir sedan ledd i en aktivitet. Till bägge delarna reflekterar studenten över erfarenheterna och kopplar till teori.
Arbetsformer
I kursen använder studenten sina erfarenheter och upplevelser som studiematerial. Olika arbetsformer används som föreläsningar, individuellt praktiskt arbete, arbete i workshops, verksamhetsförlagd utbildning och seminarier.
Examination
Moment 1 - Aktivitetsvetenskap, 3,0 hp
- aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion om begrepp i aktivitetsvetenskap i relation till mening, kreativitet och förändring
- deltagande i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
- aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion om begrepp inom sociala verksamheter/arbetsträningsverksamheter
- att diskutera och reflektera över erfarenheter från VFU utifrån relevanta begrepp i aktivitetsvetenskap
Moment 2 - Egen erfarenhet av aktivitet, 4,0 hp
- aktivt deltagande i workshops med kreativa aktiviteter
- individuell muntlig examination i form av en aktivitetsanalys som baseras på de begrepp som introduceras i moment 1 och teori
Moment 3 - Samspel i aktivitet, 3,0 hp
- att som medlem i en grupp utforma, genomföra och leda en aktivitet för andra, baserat på aktivitetsvetenskap och egen erfarenhet av aktivitet
- att bli ledd i en aktivitet, att resonera kring erfarenheterna av detta och identifiera aktivitetsvetenskapliga grunder för det praktiska genomförandet
Betygsskala: G/U. Alla seminarier och workshops är obligatoriska.
De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier.
Vid underkänt resultat vid ordinarie examinationtillfälle ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjlighet att tentera vid två tillfällen per termin, i samband med kommande termins ordinarie- och resttillfälle (omtentamen).
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om momentet eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sammanlagt sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursrapport med analys av resultat från kursvärderingen publiceras på kurswebben efter genomförd kurs.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Kreativitet i arbetsterapi, Gamborg, Gunner; Madsen, Jacob; Winther Hansen, Bodil, Erlandsson, Anita, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2016] - 202 sidor ISBN: 9789144101262, LIBRIS-ID: 19600710,
- Hälsa och aktivitet i vardagen: ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv, Wagman, Petra, Tredje, reviderade och uppdaterade upplagan : Nacka : Sveriges Arbetsterapeuter, 2022 - 206 sidor ISBN: 9789187837791, LIBRIS-ID: 4k5870kc235tzzt1,
Utöver kurslitteraturen tillkommer litteratur till seminarier i form av forskningsartiklar, rapporter, bokkapitel och websidor.
