Kursplan för Medicinska ämnen 2

Medical Studies 2

Basdata

Kurskod: 1AR031
Kursens namn: Medicinska ämnen 2
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: GX - Grundnivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande: 2016-05-13
Reviderad av: Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad: 2021-04-01
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2021

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs endast antagning på programmet.

Mål

Målet med kursen är att studenten ska inhämta kunskap om människans olika sjukdomar, diagnostik och behandling med tonvikt på de tillstånd som är särskilt viktiga för arbetsterapeuter att ha kunskap om i sin yrkesprofession. De olika medicinska specialiteterna är psykiatri, pediatrik, reumatologi och handkirurgi.

Lärandemål Moment 1 Psykiatri
Studenten ska vid avslutat moment ha kunskap om de vanligaste psykiatriska sjukdomarna inklusive substansberoende samt de vanligaste symtomen och beteendeavvikelserna vid psykisk sjukdom och dess konsekvenser på aktivitets- och delaktighetsnivå.

Lärandemål Moment 2 Pediatrik
Studenten ska vid avslutat moment ha kunskap om de vanligaste pediatriska sjukdomarna inklusive symtombild/funktionspåverkan och behandling, med särskilt fokus på behandlingsåtgärder på aktivitets- och delaktighetsnivå.

Lärandemål Moment 3 Reumatologi
Studenten ska vid avslutat moment ha kunskap om de vanligaste reumatologiska sjukdomarna samt dess diagnostik och för behandlingsåtgärder framförallt på aktivitets- och delaktighetsnivå.

Lärandemål Moment 4 Handkirurgi
Studenten ska vid avslutat moment ha kunskap om de vanligaste sjukdomarna, och behandling inom handkirurgi och dess konsekvenser på aktivitets- och delaktighetsnivå.

Innehåll

Kursen består av 4 fristående moment som alla behandlar olika sjukdomar i människokroppen. Kursen innehåller föreläsningar om de vanligaste förekommande sjukdomarna och diagnosgrupperna.

Psykiatri, 3.0 hp


Betygsskala: GU
Övergripande kunskap om förstämningssyndrom, schizofrena syndrom och andra psykoser samt ångestsyndrom, personlighetsstörningar, neuropsykiatriska störningar och beroendesjukdomar.

Pediatrik, 3.0 hp


Betygsskala: GU
Övergripande kunskap om neuropediatriska funktionsstörningar som utvecklingsstörning, autism, ADHD och Aspberger, cerebral pares, ryggmärgsbråck, plexus skador, muskelsjukdomar samt om barnrehabilitering efter förvärvade hjärnskador.

Reumatologi, 1.0 hp


Betygsskala: GU
Övergripande kunskap om inflammatoriska reumatiska sjukdomar: Reumatoid Artrit, SLE, Mb Becterew, Psoriasisartrit, Juvenil artrit.

Handkirurgi, 0.5 hp


Betygsskala: GU
Övergripande kunskap om preventiv och rekonstruktiv behandling. Frakturer Leder/ligamentskador samt nervskador.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaboriativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, laborationer och case-studies. I undervisningen ingår även patientdemonstrationer.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Varje moment examineras separat genom en individuell skriftlig tentamen. Betygsskala: G/U . Alla seminarier och laborationer är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående inhämtning av kunskap. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om momentet eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomför sex underkända tentamina/ prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skriving räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnadee examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

  • Allgulander, Christer, Klinisk psykiatri, 3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 387 s. ISBN: 9789144083285, LIBRIS-ID: 16016418,
  • Arbetsterapi för barn och ungdom, Eliasson, Ann-Christin; Lidström, Helene; Peny-Dahlstrand, Marie, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 340 s. ISBN: 9789144092485, LIBRIS-ID: 18850797,
  • Lundborg, Göran; Johansson, Fredrik, Handkirurgi: skador, sjukdomar, diagnostik och behandling, 2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1999 - 323 s. ISBN: 91-44-00946-1, LIBRIS-ID: 8352761,
  • Reumatologi, Klareskog, Lars; Saxne, Tore; Enman, Yvonne, Lund : Studentlitteratur, 2005 - 435 s. ISBN: 91-44-03645-0 (inb.), LIBRIS-ID: 9989214,
  • Rösblad, Birgit, Fysioterapi för barn och ungdom: teori och tillämpning, Beckung, Eva; Brogren Carlberg, Eva, 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 303 s. ISBN: 9789144070681, LIBRIS-ID: 14638388,