Kursplan för Arbetsterapi 1 - Bedömning, mål och terapeutiskt resonerande
Occupational Therapy 1 - Assessment, Goalsetting and Therapeutic Reasoning
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
För tillträde till kursen Arbetsterapi 1 (1AR032) krävs att samtliga kurser i T1 och T2 samt 7,5 hp Medicinska ämnen 2 i T3 ska vara godkända
Mål
Studenten ska vid avslutad kurs:
- kunna utreda och analysera patientens aktivitetsförmåga, formulera mål, planera åtgärder utifrån ett personcentrerat arbetssätt, samt kunna utvärdera genomförd arbetsterapiprocess
- kunna reflektera över det egna professionella förhållningssättet och etiska ställningstaganden eller problem i arbetet med patienter och medarbetare
- kunna utföra säkra patientöverflyttningar baserat på relevant kunskap i ergonomi
- ha kunskap i relevanta aspekter i förskrivningsprocessen av hjälpmedel och ha kännedom om olika hjälpmedelssortiment
- ha kunskap om förskrivningsprocessen för manuell rullstol, det vill säga ha kunskap om utprovning, anpassning, information, grundläggande instruktion, träning samt uppföljning
Innehåll
I kursmomentet studeras en arbetsterapiprocess utifrån olika patientgrupper med specifikt fokus på utredning, analys, målformulering, åtgärd och planerad utvärdering av patientens aktivitetsutförande. Även de grundläggande etiska principerna och gällande hälso-och sjukvårdslagstiftning berörs.
I kursen tränas praktiska färdigheter i att genomföra bedömningar, inklusive användning av bedömningsinstrument, vidta åtgärder samt att visa teoretiskt och etiskt resonemang kopplat till olika delar av arbetsterapiprocessen.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, grupparbeten, handledning och laborationer. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattformen.
Examination
Kursmålen examineras formativt vid flera tillfällen med obligatorisk närvaro och aktivt deltagande.
- seminarium för diskussion och reflektion kring personcentrerad aktivitetsbedömning, målformulering och åtgärdsplanering
- seminarium för diskussion och reflektioner kring åtgärdsprogram för barn
- förflyttningslaboration
- hjälpmedelslaboration
- laboration för träning i aktiviteter i dagligt liv
- laboration för förskrivningsprocessen för manuell rullstol
Kursmålen examineras även summativt genom en kombinerad hemtentamen och enskild muntlig tentamen för redovisning av och reflektion kring ett åtgärdsprogram i arbetsterapi, samt professionella och etiska ställningstagande i relation till åtgärdsprogrammet.
Vid underkänt resultat vid ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjlighet att examineras vid två tillfällen per termin i samband med ordinarie examinationstillfälle samt resttillfälle de kommande terminerna.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentatillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om momentet eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet medexaminators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Rehabiliteringsmedicin: [teori och praktik], Borg, Jörgen, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 431 s. ISBN: 9789144101965, LIBRIS-ID: 18356908,
- Willard and Spackman's occupational therapy, Schell, Barbara A. Boy; Gillen, Glen, 13th edition : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2019 - xlix, 1242 sidor ISBN: 9781975107604, LIBRIS-ID: z7cxt32qwc9mmt25,
- Measuring occupational performance: supporting best practice in occupational therapy, Law, Mary C.; Baum, Carolyn Manville; Dunn, Winnie, 3. ed. : Thorofare, N.J. : SLACK, cop. 2017 - xx, 457 p. ISBN: 978-1-63091-026-6, LIBRIS-ID: 20052667,
- Kielhofners model of human occupation: teori och tillämpning, Taylor, Renée R., Falk, Cecilia; Falk, Katarina; Thurban, Christian, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 610 sidor ISBN: 9789144123523, LIBRIS-ID: v6205x9xs4f94bc1,
- Taylor, Renée R., The intentional relationship: occupational therapy and use of self, Philadelphia : F.A. Davis, cop. 2008 - xiv, 321 s. ISBN: 978-0-8036-1365-2 (hft.), LIBRIS-ID: 10919794
- Arbetsterapi för barn och ungdom, Eliasson, Ann-Christin; Lidström, Helene; Peny-Dahlstrand, Marie, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 340 s. ISBN: 9789144092485, LIBRIS-ID: 18850797,
Även senare upplagor kan användas.
