Kursplan för Examensarbete i audiologi
Degree project in audiology
Basdata
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs att studenten klarat samtliga kurser på audionomprogrammets termin 1-4 samt kurserna Vetenskap 3 - vetenskaplig teori, metod och studiedesign, och Vetenskap 4 - projektplan.
Mål
Kursen ger fördjupade kunskaper inom området audiologi eller något närliggande område av relevans för audiologi, samt teoretisk och praktisk förståelse för forskningsprocessen. Studenten ska vidare kunna relatera till vetenskapligt arbete utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- under handledning genomföra en självständig vetenskaplig undersökning inklusive val av studiedesign och datainsamlingsmetoder
- analysera insamlade data med passande grundläggande kvantitativa och/eller kvalitativa metoder
- författa och försvara en egen vetenskaplig rapport i form av examensarbete på grundnivå inom området audiologi eller något närliggande område av relevans för audiologi
- uppvisa ett kritiskt förhållningsätt till eget och andras vetenskapliga projekt
- uppvisa ett självkritiskt förhållningsätt genom att förstå och sakligt bemöta andras granskning av eget vetenskapligt projekt
- uppvisa ett etiskt förhållningssätt till det egna och andras forskningsprojekt.
Innehåll
Huvuddelen av kursen består av att genomföra ett självständigt projekt, enskilt eller i par, under handledning. I kursen ingår också att på ett förståeligt och sakligt sätt kunna opponera på någon annans examensarbete samt att själv kunna ta emot, förstå och sakligt bemöta opponering på det egna examensarbetet.
Arbetsformer
Arbetsformer som förekommer är
- seminarier.
Examination
Examination sker genom
- muntliga examinationer
- skriftliga inlämningsuppgifter
- närvaro vid obligatoriskt utbildningsinslag.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Vid varje kursomgång ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov/inlämningsuppgifter ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten har anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.
Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Examinator bedömer om och hur en student kan ta igen missat obligatoriskt utbildningsinslag. Frånvaro från obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan genomföra andra delar av kursen, avslutande examination eller ta igen utbildningsinslaget förrän nästa gång kursen ges.
För student som inte blivit godkänd vid det ordinarie examinationstillfället erbjuds förnyad examination vid ett senare tillfälle enligt överenskommelse med handledare och examinator.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare finns på aktuell lärplattform vid kursstart.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen, dels genom muntlig kursvärdering minst en gång i anslutning till kursen.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Studenten kan behöva, i större eller mindre utsträckning, det mesta av den kurslitteratur som studenten haft under audionomprogrammet. Nedanstående rekommenderad litteratur inkluderar enbart litteratur om vetenskapliga metoder, uppsatsskrivande och opponering, och kan ersättas av andra, liknande resurser.
- Bell, Judith; Waters, Stephen, Introduktion till forskningsmetodik, 5., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 311 s. ISBN: 9789144110622, LIBRIS-ID: 18719204,
- Bland, Martin, An introduction to medical statistics, Fourth edition. : Oxford : Oxford University Press, 2015. - xviii, 427 pages ISBN: 978-0-19-958992-0, LIBRIS-ID: 21898377,
- Brace, Nicola; Kemp, Richard; Snelgar, Rosemary, SPSS for psychologists and everybody else, Sixth edition. : Basingstoke, Hampshire : Palgrave Macmillan, 2016. - 419 pages ISBN: 978-1-137-57922-5, LIBRIS-ID: 19510735,
- Ejlertsson, Göran, Statistik för hälsovetenskaperna, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 279 sidor ISBN: 9789144122694, LIBRIS-ID: 8jv80nr76h70c6m3,
- Gastel, Barbara; Day, Robert A., How to write and publish a scientific paper, Ninth edition : Santa Barbara, CA : Greenwood, [2022] - xxiii, 348 sidor ISBN: 9781440878824, LIBRIS-ID: gw4w5cm5d19s0550,
- Hansson, Sven Ove, Vetenskap och ovetenskap: om kunskapens hantverk och fuskverk, 2. uppl. : Stockholm : ePan, 2003 - 157 s. ISBN: 91-7297-622-5, LIBRIS-ID: 9326938,
- Helgesson, Gert, Forskningsetik för medicinare och naturvetare, Lund : Studentlitteratur, 2006 - 262 s. ISBN: 91-44-04414-3, LIBRIS-ID: 10164939,
- Karolinska universitetsbiblioteket, Värdera information, Karolinska institutet, https://kib.ki.se/soka-vardera/vardera-information,
- Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend, Den kvalitativa forskningsintervjun, 3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s. ISBN: 9789144101675, LIBRIS-ID: 16763239,
- Ludvigsson, Jonas F., Att börja forska - - inom medicin, bio- och vårdvetenskap, 2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - s. ISBN: 9789144097367, LIBRIS-ID: 17877457,
- Nordenström, Jörgen; Edgren, Gustaf, Evidensbaserad medicin i Sherlock Holmes fotspår, Femte, helt omarbetade upplagan : [Stockholm] : Nordic Medical Publications, 2019 - 106 sidor ISBN: 9789188931368, LIBRIS-ID: 7h4tznbs5c987j14,
- Orlikoff, Robert F.; Schiavetti, Nicholas; Metz, Dale Evan, Evaluating research in communication disorders, Seventh edition : Boston : Pearson, [2015] - xvii, 480 pages ISBN: 9780133352016, LIBRIS-ID: 19962114,
- Patel, Runa; Davidson, Bo, Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning, Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 184 sidor ISBN: 9789144126050, LIBRIS-ID: mxv2bz57ksntzm6n,
- Trost, Jan, Att vara opponent, 2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 66 s. ISBN: 9789144095066, LIBRIS-ID: 14673582,
- Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården och insatser i Socialtjänsten. En handbok., Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU), 2020 https://www.sbu.se/sv/metod/sbus-metodbok/?pub=48286&lang=sv,