Kursplan för Internationella perspektiv på audiologi

International Perspectives on Audiology

Basdata

Kurskod: 1AU045
Kursens namn: Internationella perspektiv på audiologi
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Audiologi
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ: Programnämnd 4
Datum för fastställande: 2012-05-03
Reviderad av: Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad: 2024-03-13
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2024

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs att studenten klarat minst 105 hp från audionomprogrammets termin 1-4.

Mål

De övergripande målen med denna kurs är att studenten ska kunna jämföra, diskutera och förklara ämnesområdet audiologi ur ett audiologiskt perspektiv, till exempel hur audionomens yrkesroll i samhället fungerar i andra länder.

Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • självständigt kunna inhämta kunskaper om internationella aspekter på audiologi
  • presentera en rapport och kommunicera den både skriftligt och muntligt.

Innehåll

Valbar kurs i internationella perspektiv innebär att studenten får möjlighet att fördjupa sig inom ett specifikt område kopplat till internationella perspektiv på audiologi. Kursen genomförs självständigt och innehåller självständiga teoretiska studier.

Arbetsformer

Arbetsformer som förekommer är

  • själstudier
  • seminarium.

Examination

Examination sker genom

  • individuell skriftlig inlämningsuppgift
  • muntlig redovisning
  • närvaro vid obligatoriskt utbildningsinslag.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Vid varje kursomgång ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov/inlämningsuppgifter ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som ett examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten har anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.

Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Examinator bedömer om och hur en student kan ta igen missat obligatoriskt utbildningsinslag. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan genomföra andra delar av kursen, en avslutande examination eller ta igen utbildningsinslaget förrän nästa gång kursen ges.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare finns på aktuell lärplattform vid kursstart.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursutvärdering genomförs dels genom skriftlig kursvärdering i slutet av kursen, dels genom muntlig kursutvärdering minst en gång i anslutning till kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Självständigt valda vetenskapliga artiklar samt annat relevant material för vald litteraturstudie.