Kursplan för Tal och ljud - produktion och perception
Speech and Sound - Production and Perception
Basdata
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs att studenten klarat minst 45 hp från audionomprogrammets termin 1-2, varav godkänt betyg i moment 1 och 2 från kursen Klinisk audiologi 1.
Mål
Kursen ger en introduktion till den mänskliga kommunikationsprocessen ur ett fonetiskt, akustiskt och auditivt perspektiv. Dessutom är målet att ge grundläggande kunskaper om hur människan varseblir och upplever ljud, samt om psykoakustiska begrepp och mätmetoder.
Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- beskriva och förklara grundläggande begrepp inom fonetik
- beskriva och identifiera vokaler och konsonanter såväl artikulatoriskt som akustiskt samt kunna tolka enklare talspektrogram
- beskriva röstfunktionen i normalt tal
- förklara hur talkommunikation kan påverkas av hörselnedsättning
- beskriva och förklara grundläggande begrepp inom ljudperception
- relatera ljudperceptoriska begrepp till den normalhörande individens ljudupplevelse och hur denna kan mätas
- relatera de vanligaste typerna av hörselskador till perceptuella konsekvenser
- välja, motivera och tillämpa enklare psykoakustiska mätmetoder.
Innehåll
Kursen omfattar tre moment:
Fonetik, 3.0 hp
Betygsskala: GU
Momentet är en översikt av ämnet som introducerar teorier om tal. Här behandlas artikulatorisk, akustisk och auditiv fonetik samt fonologi och röstlära.
Auditiv perception, 4.5 hp
Betygsskala: GU
Momentet belyser hur människan varseblir och upplever ljud. Tonvikten ligger på perception, men kursen inbegriper också kognitiva aspekter på hörsel. Begrepp som hörtröskel, hörstyrka, maskering, tids- och frekvensupplösning samt lokalisation diskuteras ingående. Den normala hörseln behandlas liksom perceptuella konsekvenser av de vanligaste typerna av hörselskador.
Psykoakustiska mätningar, 3.0 hp
Betygsskala: GU
I detta moment behandlas i teori och praktik hur man genomför psykoakustiska mätningar.
Arbetsformer
Arbetsformer som förekommer är
- föreläsningar
- laborationer
- grupparbete
- seminarier.
Laborationer, seminarier och grupparbete är obligatoriska.
Examination
Fonetik, 3 hp
- skriftlig tentamen
- närvaro vid obligatoriskt utbildningsinslag.
Auditiv perception, 4,5 hp
- skriftlig tentamen
- närvaro vid obligatoriskt utbildningsinslag.
Psykoakustiska mätningar, 3 hp
- skriftlig laborationsrapport i grupp
- muntlig redovisning i grupp
- närvaro vid obligatoriskt utbildningsinslag
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Vid varje kursomgång ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov/inlämningsuppgifter ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som ett examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten har anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.
Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Examinator bedömer om och hur en student kan ta igen missat obligatoriskt utbildningsinslag. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan genomföra andra delar av kursen, en avslutande examination eller ta igen utbildningsinslaget förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare finns på aktuell lärplattform vid kursstart.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen. .
Kursen kan ges på engelska, om inresande utbytesstudenter ska gå kursen.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
- Jakielski, Kathy J.; Gildersleeve-Neumann, Christina, Phonetic science for clinical practice, San Diego : Plural Publishing, [2018] - PDF (xii, 330 sidor) ISBN: 9781635500486, LIBRIS-ID: x73wr87cv3nvplq7, Online access for KIB, *
- Johnson, Keith, Acoustic and auditory phonetics, 3 ed. : Malden, MA : Wiley-Blackwell, 2012 - ix, 222 p. ISBN: 978-1-4051-9466-2 (pbk. : alk. paper), LIBRIS-ID: 12458552, Kapitel 6 och 7, *
- Plack, Christopher J., The sense of hearing, Third edition. : Abingdon, Oxon : Routledge, 2018 - vii, 329 pages ISBN: 9781138632585, LIBRIS-ID: 8jqmvw2v68dq6p6t, *
- Gelfand, Stanley A., Hearing: An Introduction to Psychological and Physiological Acoustics, Sixth Edition, New edition 6 : London : Taylor and Francis, 2017. - 1 online resource ISBN: 978-1-4987-7543-4-, LIBRIS-ID: 22247481, Table of Contents / Abstracts, *
Vetenskapliga artiklar och annan relevant litteratur kan tillkomma.
Rekommenderad litteratur
- Johnson, Keith, Acoustic and auditory phonetics, 3 ed. : Malden, MA : Wiley-Blackwell, 2012 - ix, 222 p. ISBN: 978-1-4051-9466-2 (pbk. : alk. paper), LIBRIS-ID: 12458552,
Fördjupningslitteratur
- Engstrand, Olle, Fonetikens grunder, Lund : Studentlitteratur, 2004 - 355 s. ISBN: 91-44-04238-8 (inb.), LIBRIS-ID: 9673093, http://www.studentlitteratur.se/fonetikensgrunder z Ljudexempel, övningsuppgifter, termordlista, länkar till andra relevanta webbplatser,
- Pickles, James O., An introduction to the physiology of hearing, Fourth edition : Leiden : Brill, 2013 - xxiii, 430 pages ISBN: 9789004243774, LIBRIS-ID: 17415410,
- Schnupp, Jan; Nelken, Israel; King, Andrew, Auditory neuroscience: making sense of sound, Cambridge, Mass. : MIT Press, [2012?] - x, 356 pages ISBN: 9780262518024, LIBRIS-ID: fs582n89cbp4nmgl,