Kursplan för Audiologisk counseling

Audiological Counseling

Basdata

Kurskod: 1AU080
Kursens namn: Audiologisk counseling
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Audiologi
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ: Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande: 2024-03-13
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2024

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs att studenten klarat minst 105 hp från audionomprogrammets termin 1-4. Dessutom krävs godkänt betyg i kurserna Klinisk audiologi 1-3.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska få fördjupade kunskaper om olika samtalsstrategier med koppling till olika individers/gruppers behov. Kursen bygger vidare på kurserna Klinisk audiologi 3 och Hörselpedagogik samt utgör grund för kommande kurs Verksamhetsförlagd utbildning.

Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna

  • reflektera över hur besked förmedlas och tas emot av patienter och deras anhöriga
  • redogöra för den palett av rehabiliteringsmöjligheter som finns utifrån kursmaterial och läraktiviteter
  • bedöma vilka verktyg och vilka samtalsstrategier som bidrar till bästa möjliga hörselhälsa för den enskilda individen
  • självständigt föreslå lämpliga samtalsverktyg och agera och tillämpa dessa utifrån ett professionellt förhållningssätt i anpassade läraktiviteter med utgångpunkt ur ett hörselrehabiliterande perspektiv.

Innehåll

Kursen består av temaveckor med delarna samtal, tinnitus och stresshantering. En röd tråd genom kursen är audionomens samtal av stöttande och motiverande karaktär.

Varje vecka inleds med föreläsningar om det tema som ska representeras i den aktuella veckan. Efter teoretisk genomgång kommer praktiska inslag med olika pedagogiska övningar som bidrar till aktiv inlärning. Varje temavecka innehåller examinerande moment i form av rollspel eller liknande där studenten får träna olika samtals- och kommunikationsstrategier i olika simulerade patientmöten.

Kursens sista vecka innehåller ett seminarium som examineras i mindre grupper och tid ges även här för arbete med hemtentamen.

Arbetsformer

Arbetsformer som förekommer är

  • föreläsningar
  • seminarier
  • övningar.

Examination

Examination sker genom

  • hemtentamen
  • muntlig examination i grupp.
  • närvaro vid obligatoriskt utbildningsinslag.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Vid varje kursomgång ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov/inlämningsuppgifter ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som ett examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten har anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.

Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Examinator bedömer om och hur en student kan ta igen missat obligatoriskt utbildningsinslag. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan genomföra andra delar av kursen, en avslutande examination eller ta igen utbildningsinslaget förrän nästa gång kursen ges.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare finns på aktuell lärplattform vid kursstart.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursutvärdering genomförs dels genom skriftlig kursvärdering i slutet av kursen, dels genom muntlig kursutvärdering minst en gång i anslutning till kursen.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Clark, John Greer., Counseling-infused audiologic care, 3rd edition. : Cincinnait, OH : Inkus Press, 2018 - pages cm ISBN: 9781732110410, LIBRIS-ID: 19l85x50zs2ndkf3, *
  • Perski, Aleksander, Ur balans: om stress, utbrändhet och vägar tillbaka till ett balanserat liv, [Ny utg.] : Stockholm : Bonnier, 2012 - 243 s. ISBN: 978-91-0-100290-8, LIBRIS-ID: 13619205, *
  • Schenström, Ola, Mindfulness i vardagen: vägar till medveten närvaro, Stockholm : Viva, 2007 - 240 s. ISBN: 978-91-85675-05-0 (inb.), LIBRIS-ID: 10415981, http://194.68.4.214/bilder/b/9789185675050.jpg, *

Vetenskapliga artiklar och annat relevant material kan tillkomma.

Rekommenderad litteratur

  • Fogle, Paul T.; Flasher, Lydia V., Counseling skills for speech-language pathologists and audiologists, 2nd ed. : Clifton Park, N.Y. : Delmar, 2011. - 1 v. ISBN: 978-1-4354-9936-2 (pbk.), LIBRIS-ID: 12335804, Denna bok ersätter Clark, John Greer, Counseling-infused audiologic care i de fall den obligatoriska inte går att få tag på.,

Fördjupningslitteratur

Fördjupningslitteraturen går utöver och mer fördjupat än kursens övriga litteratur/läromedel.

  • Zetterqvist, Vendela; Andersson, Gerhard; Kaldo, Viktor, Leva med tinnitus, 1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 180 s. ISBN: 978-91-27-13216-0 (inb.), LIBRIS-ID: 12731972,
  • Zimbardo, Philip G.; Johnson, Robert L.; McCann, Vivian, Psychology: core concepts, Eighth edition. : NY, NY : Pearson, [2017] - xxi, 696 pages ISBN: 9780134191485, LIBRIS-ID: v63f9blqs1mh2qnr,