Kursplan för Tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap 2

Applied Biomedical Laboratory Science 2

Versioner av denna plan:

HT25

Basdata

Kurskod: 1BA105
Kursens namn: Tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap 2
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-03-20, Utbildningsnämnden
Datum för fastställande: 2025-03-20
Reviderad av: Utbildningsnämnden LABMED
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2025

Särskild behörighet

Godkända kurser om minst 105 hp från termin 1-4 vid biomedicinska analytikerprogrammet inriktning laboratoriemedicin
inklusive godkänd kurs i Integrerad biomedicinsk laboratorievetenskap.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens syfte är att studenten på ett laboratorium skall få tillfälle att pröva/tillämpa teoretiska och praktiska kunskaper genom att i laboratoriemiljö studera och använda metoder som förekommer. Syftet är också att kursen skall bidra till utveckling av yrkesidentitet, till reflekterande yrkesutövning samt till insikt i yrket

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska kunna:

  • visa kunskap om relevanta metoder inom området och om relevanta författningar
  • inhämta kunskap via olika källor, kritiskt värdera denna samt använda befintlig kunskap för att beskriva nya förhållanden i ett yrkesmässigt sammanhang.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska kunna:

  • visa förmåga att samla, bearbeta och kritiskt tolka analys- och undersökningsresultat, uppmärksamma och hantera avvikelser samt muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera resultaten med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper
  • visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
  • hantera teknik för att samla in data samt dokumentera dessa data systematiskt i ett yrkesmässigt sammanhang
  • analysera samt bearbeta insamlade data ett yrkesmässigt sammanhang

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska kunna:

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • visa förståelse för den egna professionens roll samt betydelse för hälso- och sjukvården
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens

Innehåll

Kursen består av ett moment.

Arbetsformer

Studenten utför laboratoriearbete på ett laboratorium och har under den tiden tillgång till sakkunnig handledare på laboratoriet samt lärare från Karolinska Institutet.
Dokumentationen av arbetet sker kontinuerligt i form av en arbetsbok och litteraturstudier bedrivs integrerat enligt anvisning av handledare/lärare.

Examination

Närvaro är obligatorisk under hela kursen. Vid frånvaro avgör handledaren i samråd med kursansvarig hur kompensation skall ske.
Studentens teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter bedöms av ansvarig handledare på laboratoriet med hjälp av ett bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Arbetsboken som studenten skriver under kursen ligger till grund för den slutliga examinationen av teori och praktiska färdigheter (hela kursen). Den slutliga examinationen är muntlig och görs av KI utsedd lärare .

Vid underkänd klinisk praktik har studenten möjlighet att göra om denna vid ett tillfälle.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Kursen ges för sista gången höstterminen 2025 och läggs därefter ner. Examination enligt denna kursplan kommer att vara möjlig till och med höstterminen 2027 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat. Datum för examination meddelas genom kurswebb**.**

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Undervisning på engelska kan förekomma.